Het is allemaal de schuld van het internet. Eerder verdwenen al winkels uit het straatbeeld, nu gaat ook de dienstverlening er last van krijgen. Deze week was er nog veel ophef over de taxi-app UberPop. Met deze app kan een taxirit worden geboekt, die wordt uitgevoerd door een particulier. De rechter heeft het nu nog verboden maar Uber gaat dit aanvechten.
Is internet de schuld van de teloorgang van de taxi’s of wordt het tijd voor een nieuw businessmodel? Is internet oneerlijke concurrentie of maakt het gewoon een markt transparant? Want wat is je toegevoegde waarde als taxichauffeur ten opzicht van een particulier? Vroeger wist de taxichauffeur de weg. Althans daar ging je van uit.
Live op smartphone
Ik heb een aantal jaren geleden in Valencia een keer de taxi genomen van het vliegveld naar het hotel. De reis duurde drie kwartier en het kostte me veertig euro. Eigenlijk kostte het 32,50 euro, maar mijn vrouw zei, ‘geef die man een flinke fooi want hij is zo aardig en zoveel verdienen ze hier niet’. De terugreis namen we weer een taxi en waren we voor een tientje binnen tien minuten op het vliegveld. Nu zou me dat niet meer overkomen, omdat ik nu live op mijn smartphone meekijk hoeveel de chauffeur omrijdt. Niet dat dit veel helpt want de taxichauffeur verstaat me toch niet. Maar toch.
Is de taxichauffeur dan misschien een betere chauffeur dan de particulier? Hij is in ieder geval beter dan ik. Ik ben zes keer gezakt voor mijn rijbewijs. Dat komt omdat ik heb leren autorijden in Kollum en autorijden in Kollum is niet zo moeilijk. Het enige trucje dat je moet kennen als je in Kollum autorijdt, is dat je moet kunnen sturen en zwaaien naar bekenden, en dat tegelijk. Maar toen moest ik afrijden en toen moest ik ineens naar de grote stad. Dokkum. Dus ja, daar lag het ook niet aan.
Romantisch beeld
Misschien had de taxibranche zelf eerder met een taxi-app moeten komen. Maar ook in de taxibranche lopen mensen rond die blijven denken in oude patronen. Mensen die nog geloven in het romantische beeld van een passagier die in de stromende regen met één handgebaar een taxi aanhoudt. De praktijk is dat de taxi doorrijdt en de passagier zijn mobiel pakt en UberPop aanklikt.
Een vervelend gevolg van deze ontwikkeling is dat banen verdwijnen waar mensen zonder al te hoge opleiding toch nog een boterham mee konden verdienen. Vroeger was postbode nog een beroep waarmee je een gezin kon onderhouden. Nu niet meer, het is een bijbaantje geworden. Als dat met al dat soort banen die kant op gaat raken de minder-bedeelden steeds meer op de achtergrond, moeten 3 banen hebben om het hoofd boven water te houden.
Als je een chauffeur een examen afneemt voordat je hem of haar een vergunning geeft garandeert uitsluitend dat de chauffeur op dat moment aan de exameneisen voldeed, niet dat hij eerlijk is en altijd de kortste weg neemt.
Als je het vervoer van personen aan een vergunningstelsel verbindt kun je wel eisen stellen aan chauffeur en auto. Zo kun je het bijvoorbeeld een stuk moeilijker maken voor zedendelinquenten om zich als taxichauffeur voor te doen.
Ik vindt het een goede zaak dat er eisen gesteld worden aan Taxichauffeurs en voertuigen en dat deze regels gehandhaafd worden. Daardoor laat ik mijn dochter een stuk geruster alleen met een taxi gaan.
En ja het omrijden; volgens mij heb je overal figuren die proberen, al dan niet met trucs de klant meer geld uit de zak te kloppen, wat dat betreft hebben we in ons vakgebied bepaald ook geen schone handen.
Jacob,
Je hebt gelijk, auto rijden in Kollum is niet moeilijk.
Je hebt er geen autosnelwegen en geen trams!
Ik ben inwoner van het mooie dorp Kollum.
Is het vooruitgang door een oud systeem te vervangen voor een goedkoper en makkelijker systeem? Of krijgt de klant minder waar voor haar geld?
Een taxi chauffeur is een professional die verplicht wordt om cursussen te nemen en dus op de hoogte is van de aspecten van het vak. (Dat in de praktijk deze cursussen niet geheel aansluiten bij het daadwerkelijke vak in de praktijk is een tweede.)
Het materiaal is voor gezorgd en ook de bijverschijnselen zoals verzekering en ruimte voor een kofferset is ook handig. Niet alle taxichauffeurs zijn de ideale schoonzoon maar vriendelijkheid lost veel op.
En wat krijg je bij Uberpop. Een parttimer die voor een appel en een ei een ritje mag maken en 30% moet afstaan aan een gehaaide zakenman die een gat in de markt ziet.
Ik zou zeggen combineer de innovatie met het vakmanschap en je hebt een interessante combinatie.
Natuurlijk Jacob, het komt allemaal door het internet. Door het internet kan iedereen met een smartphone voor journalist en fotograaf gaan spelen. Dat legt druk op de minder getalenteerde beroepsjournalisten en fotografen. Zo zag de zender Pooiernews zich genoodzaakt om een publiciteitsgeile toyboy als lokaas in te zetten om… , om wat eigenlijk? In ieder geval Onno Hoes ervaart de gevolgen. Elk voordeel heb z’n nadeel.