De naleving van privacywetgeving en regelgeving vormen de grootste obstakels die het gebruik van internet of things (IoT) in de weg staan. 46 procent van de ondervraagden ziet privacywetgeving en regelgeving als grootste obstakel. Dat blijkt uit de enquête 'Internet of Things: Science Fiction or Business Fact?' dat door Harvard Business Review is uitgevoerd in opdracht van Verizon.
De respondenten wijzen erop dat organisaties die IoT-initiatieven willen uitvoeren, van tevoren rekening moeten houden met uitdagingen op het gebied van de privacy, beveiliging en wet- en regelgeving (compliancy). Het gaat namelijk gepaard met het verzamelen van enorme hoeveelheden nieuwe gegevens, zeker als het gaat om informatie over het gedrag van klanten.
De meeste organisaties die internet of things (IoT)-oplossingen hebben geïmplementeerd, hebben daar inmiddels meetbare resultaten mee behaald, zoals verbeteringen van de klantenervaring, samenwerking, productiviteit en zakelijke inzichten. 51 procent van de respondenten zegt gebruik te maken van IoT-oplossingen om de klantenservice te verbeteren. 62 pocent zegt dat IoT hun vermogen om in te springen op de behoeften van klanten lichtelijk dan wel sterk heeft verbeterd.
Mark Bartolomeo, vicepresident van de IoT-divisie van Verizon: ‘De ontwikkeling van een IoT-toepassing vraagt om de selectie en integratie van verschillende componenten: sensoren, communicatiemodules en een netwerk als uitgangspunt. Het omzetten van data in informatie waarop actie kan worden ondernomen is een enorme opgave die vraagt om duidelijk leiderschap, samenwerking tussen de publieke en private sector en een transformatie van businessmodellen.’
Hulp
Volgens de onderzoekers zullen veel organisaties hulp van buitenaf nodig hebben om een rendement op hun investeringen in IoT te kunnen realiseren. ‘Een van de belangrijkste uitdagingen die respondenten in dit verband noemden, is het ‘verwerven van de vaardigheden die nodig zijn om de rijkdom aan gegevens die door IoT-initiatieven wordt gegenereerd om te zetten in praktische inzichten (39 procent) en het beheer van de groeiende hoeveelheid data (35 procent).’ Bartolomeo voegt toe dat de juiste IoT-partner meer moet bieden dan apparaten, applicaties en netwerkconnectiviteit.
Ik heb al eens eerder een stukje nuancering en nuchterheid aan willen brengen in het hele Big Data verhaal en IoT. De nieuwe begrippen worden je om de oren gespamd dat het een lieve lust is.
Wat wij feitelijk missen is een gedegen omschrijving en definiering wat het IoT nu uiteindelijk is. Immers, er word van alles geroepen en onder de noemer geduwd, maar om met een heldere definiereing te komen, moet dit klaarblijkelijk nog gebeuren. Tenminste, een eenvoudige rondvraag onder bekenden en professionals om mij heen.
Niet alles binnen het IoT lijkt mij nu overigens een zaak van privacy. Stuur ik ergens een printopdracht naartoe, dan heeft dit volgens mij niet zo heel erg veel met privacy te maken. Wanneer opdrachtgevers mij een request sturen, waar het gaat om persoonlijke gegevens en zeer persoonlijke data, dan natuurlijk weer wel.
Datagroei en integeriteit
Er word veel van alles geroepen en gepretendeerd. Nog steeds is het zo dat heel erg veel van die Big Data relatief onbruikbare data is en op zijn minst voor een 45% vervuilde data. er is dan ook, me dunkt, geen betrouwbrae meet methode die kan bepalen in hoeverre data x, al of niet integer is.
Alles komt dan weer neer op een basis van cmmerciele pretentie en we weten uiteindelijk allemaal dat wat op commerciele leest is geschoeid, op zijn minst vagen op roept waar het bruikbare integeriteit van die data aan gaat.
Pretentie van dit artikel
Er word ook hier weer gesmeten en geroepen dat het een lieve lust is en als ik ,constateer dat menig een nog steeds geen helder of goed beeld heeft van wat IoT nu eigenlijk wel niet is en welke perikelen dit met zich mee brengt, vraag ik mij af wie de respondenten van dit artikel zijn.
Anyhow
Het IoT kan zakelijk leiden tot mooie initiatieven natuurlijk. Daar ben ik eigenlijk best voor. Waar ik iedereen stelselmatig voor blijf waarschuwen is dat alles wat jou persoonlijk, je persoonlijke levenssfeer in en rond je eigen domeintje betreft, jouw persoonlijke stukje vrijheid moet blijven waar niemand iets over heeft te zeggen of vertellen.
Niet commercieel maar heel gezond dit je ter dege te blijven beseffen. Tenminste, dat hoop ik voor menig een natuurlijk.
Wat betreft Big Data: ik begrijp niet helemaal waarom printen niet privacy gevoelig zou zijn? Als ik zou moeten kiezen waartoe ik toegang zou mogen hebben om meer van je te weten te komen, dan zou ik zeggen: geef maar een digitale kopie van alles wat je de moeite vind om te printen.. Dan kan ik redelijke exact vertellen waar je momenteel mee bezig bent of naar op zoek bent (huis, auto, werk, vakantie, restaurants, interesses, dates, routes naar nieuwe interest points etc.)..
De bias van het onderzoek spat er vanaf. Privacy en regelgeving is geen belemmering. Het is de sleutel tot het succes van goede IoT toepassingen.
Gebruikers moeten zelf kunnen bepalen in hoeverre ze wat met IoT willen doen in plaats van hen nu opgedrongen business model door hun strot te duwen om roofbouw op de samenleving te plegen.