Cisco en Microsoft leiden de Nederlandse markt voor ip-communicatie. Dit blijkt uit analyse door onderzoeksbureau Computer Profile van ruim vijfduizend gesprekken die het afgelopen jaar werden gevoerd met Nederlandse it-verantwoordelijken, van bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers.
Gekeken naar het totaal aantal oplossingen op het gebied van voice over ip (VoIP), unified communications en videoconferencing wordt Cisco het meest gebruikt. Circa 17 procent van de oplossingen op dit gebied betreft een Cisco-oplossing. Daarnaast vormen de telepresence-oplossingen van Tandberg circa 4 procent van het totaal. Vanaf 2010 is Tandberg een onderdeel van Cisco, dus daarmee ligt het totaalaandeel (21 procent) van Cisco een procentpunt hoger dan het aandeel van Microsoft. Mitel, Avaya en Polycom maken de top vijf op dit gebied compleet.
Cisco kent zijn grootste aandeel bij locaties van multinationals, waar ruim 29 procent van het totaal een toepassing van Cisco (21 procent) of Tandberg (8 procent) betreft. Ook Microsoft heeft met 27 procent binnen deze doelgroep zijn grootste installed base-aandeel. Mitel is het sterkst in de publieke sector, waar zij met een aandeel van 19 procent de meest voorkomende leverancier is.
Tijdens de gesprekken met de vijfduizend bedrijfsvestigingen is achtereenvolgens gevraagd naar het gebruik van oplossingen op het gebied van VoIP, of er gebruik wordt gemaakt van oplossingen op het gebied van unified communications en of er sprake is van toepassingen op het gebied van videoconferencing.
VoIP
Inzoomend op VoIP blijkt dat het gebruik hiervan in de afgelopen vier jaar is gestegen van circa 38 procent van de geïnventariseerde bedrijfsvestigingen naar een kleine 63 procent anno november 2014. Segmentatie naar marktsegment laat zien dat het VoIP-gebruik vooralsnog het laagst blijft bij locaties uit het segment medium sized businesses (vijftig tot 250 medewerkers), waar in 2014 de VoIP-penetratie op 51 procent ligt.
Bij locaties in het publiek domein (overheid, onderwijs en zorg) en bij locaties van national enterprises (250 tot 2500 medewerkers) ligt het VoIP-gebruik op circa twee derde van de locaties. Bij multinationals is de VoIP-penetratie met 70 procent het hoogst. De figuur geeft de ontwikkeling per vertical weer voor de genoemde periode.
Unified communications
Verschillende leveranciers scharen verschillende onderdelen onder het label ‘unified communications’. Het is dan ook niet eenvoudig een eenduidige definitie te produceren. De kern van unified communications komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van real time communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Gebruikers van unified communications gebruiken dus meer dan alleen VoIP. Daarom is de doelgroep hier apart naar gevraagd.
Uit de analyse blijkt dat het gebruik van unified communications de afgelopen twee jaar bijna is verdubbeld. In 2012 werd door circa 12 procent van de locaties een oplossing op het gebied van unified communications gebruikt, anno 2014 is dat ruim 21 procent van de locaties. Zoals verwacht mag worden, is de uitschieter de ict- en nutssector, waar de penetratie dubbel zo hoog is als het overall marktgemiddelde. Met een penetratie van 12 en 14 procent in 2014 blijven de overheid en zorgsector enigszins achter bij de overige branches. Het onderwijs daarentegen is één van de koplopers in het gebruik van unified communications-toepassingen.
De meest voorkomende unified communications-oplossingen zijn afkomstig van Microsoft. Met bijna 70 procent neemt dit bedrijf het leeuwendeel voor zijn rekening. Dit betreft hoofdzakelijk de Microsoft Lync-toepassingen (en zijn voorloper OCS). Daarnaast neemt Cisco met 18 procent van de oplossingen de grootste hap uit de unified communications-taart. De top vijf wordt gesloten door Mitel, Avaya en Polycom met elk circa 2 procent van de oplossingen.
Videoconferencing
Videoconferencing-oplossingen kunnen, maar hoeven geen standaard onderdeel te zijn van een oplossing op het gebied van unified communications. Daarom is de doelgroep ook apart gevraagd naar het gebruik van videoconferencing. Op dit terrein is Polycom met enige voorsprong de meest voorkomende oplossing. Circa 39 procent van de geïnventariseerde videoconferencing-oplossingen is van Polycom. Bij publieke instellingen vormen de Polycom-oplossingen circa 45 procent van alle videoconferencing-toepassingen, bij locaties van multinationals is dat circa 41 procent van het totaal.
Bij locaties van national enterprises en van medium sized businesses ligt het aandeel Polycom op circa een derde. De videoconferencing-oplossingen van Tandberg (= Cisco) vormen circa 34 procent van het totaal. Deze worden met name gebruikt bij multinationals waar ze een derde van het totaal aantal oplossingen vormen. Oplossingen van LifeSize komen op de derde plaats. LifeSize kent met 6 procent het sterkste segment in het publiek domein en met 15 procent bij medium sized businesses. Naast Tandberg vormt Cisco onder eigen naam ook 11 procent van het totaal van de videoconferencing-oplossingen. Cisco wordt met name gebruikt door bedrijven uit de segmenten national enterprises en medium sized businesses.