Altijd mobiel zijn en overal met elk toestel kunnen werken is in. Elk ict-proces moet ook mobiel beschikbaar zijn, zo lijkt het wel, zo ook business intelligence (bi). Hoewel mobiele bi voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen die hier een grote rol bij spelen. Drie Computable-experts wijzen op deze uitdagingen.
De belangrijkste uitdaging bij mobiele business intelligence is duidelijk de beveiliging. Het mobiele aspect betekent dat gegevens ook buiten de deur, bijvoorbeeld in de trein, moeten kunnen worden geraadpleegd. Maar juist in deze wereld buiten het kantoor schuilen de gevaren. Zo stelt Huub Hillege, principal datamanagement consultant bij Info-Shunt, dat een mobiele hotspot of verbindingen van derden zeker niet aan te raden zijn wanneer je gevoelige bi op je mobiele device hebt staan. Maar ook de applicaties op het ‘mobiel’ kunnen een risico vormen. Onlangs toonde onderzoek nog aan dat de helft van de applicaties een veiligheidslek heeft, aldus Hillege. ‘Bovendien is er geen volledige remote delete everything op de smartphone.’ Een hoop benodigdheden ontbreken dus, waardoor de veiligheid niet optimaal kan zijn.
Volgens Frank Harland, senior bi-consultant bij CloseSure Utrecht, moeten er dan ook extra maatregelen worden getroffen binnen de presentatielaag of security inregeling. ‘Maar deze maatregelen kunnen, afhankelijk van de bestaande inregeling, veel inspanning kosten.’
Gebruiksvriendelijkheid
Ook de gebruikersvriendelijkheid is een punt van aandacht, meent Harland. ‘Je moet goed nadenken over wat je op een telefoon of tablet gaat laten zien. Je hebt niet dezelfde ruimte als op een computermonitor om de informatie plus context te laten zien.’ Ook Bas Kroes, mede-ondernemer bij BI Yourself, merkt dat de discussie vaak alleen gaat over het faciliteren van de bestaande rapportages en dashboards op een mobiel apparaat. ‘Terwijl het juist interessant is om na te denken over toepassing scenario’s in de context van de mobiele gebruiker. Bij ontsluiting van data naar externe partijen wordt soms nogal lichtzinnig gedacht over het continu waarborgen van de datakwaliteit. Je geeft toch een deel van je bedrijf bloot en kunt aardig wat telefoonverkeer verwachten als je net die ene dag foutieve cijfers oplevert, zeker bij periode afsluitingen.’
Bedrijfsregels
Maar mobiele-bi wordt soms ook door een ander team neergezet, waarbij bedrijfsregels en complexe queries één zijn van de visualisatie, gaat Kroes verder. ‘Dit levert discussie op in de afstemming van, later afwijkende bedrijfsregels. Beter is het om voor een centraal data-buffet te gaan, waarbij zoveel mogelijk van de bedrijfsregels vastgelegd zijn en die zowel de desktop-bi als mobiele-bi informatie laat visualiseren.’
Ten slotte zal je je moeten afvragen of je echt mobiele-bi nodig hebt. Hillege: ‘Ik heb nog nooit een goede business case gezien over de reden voor bi op de smartphone.’ Volgens Harland is mobiele-bi dan ook niet voor alle soorten informatie geschikt. ‘Alleen daar waar je ook voor het bedrijf voordeel kunt halen uit het mobiel aanbieden van de informatie is het nuttig. Dat kan zijn als iemand vrij ambulant is en van hem/haar verwacht wordt dat er snel besloten moet kunnen worden.’ Om goed voor jezelf te kunnen bepalen of jij moet overgaan op mobiele-bi moet je jezelf volgens Hillege in ieder geval de volgende vragen stellen:
– Wat gaat de investering opleveren?
– Worden er meer klanten gemaakt?
– Hoeveel omzet wordt door de app gegenereerd?
– Hoeveel kosten worden bespaard?
In het whitepaper over mobile business intelligence worden door middel van een overzicht en een verzameling van case studies de voordelen en kansen van mobile business intelligence getoont.