De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) heeft een proef afgesloten waarin de meerwaarde van datafusie voor het monitoren van verkeersstromen is onderzocht. Een van de conclusies luidt dat de combinatie van 'floating car data' met gegevens uit vaste meetlocaties veelbelovend is. Volgens de NDW zijn de eerste toepassingen van deze vorm van datafusie al op korte termijn te verwachten.
Datafusie is een nieuwe vorm van gegevensinwinning, waarbij verschillende datastromen met elkaar worden samengebracht. Dit kan tot nieuwe inzichten leiden. Bij de NDW liep dit jaar een proefproject waarin de meerwaarde is onderzocht van het combineren van verschillende gegevensbronnen bij verkeersmonitoring. In dit project werkte de uitvoeringsorganisatie samen met DITCM (Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility), een samenwerkingsverband waarin overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten nieuwe vormen van intelligente voertuigen en wegkantsystemen ontwikkelen, testen en exploiteren.
Een belangrijke conclusie uit de pilot is dat ‘floating car data’ (fcd: gegevens uit gps en mobiele telefoons) meerwaarde bieden voor de monitoring van het wegverkeer, vooral als deze data worden gebruikt in combinatie met gegevens uit vaste meetlocaties, zoals detectielussen. Door fcd ontstaat meer inzicht in wat er gebeurt tussen de vaste meetlocaties, zoals het aangroeien en oplossen van files. De vaste meetlocaties blijven nodig om de verkeersintensiteit goed te kunnen bepalen, maar kunnen in aantal worden teruggebracht. Daar vallen kostenbesparingen te behalen. Volgens de NDW zijn de eerste toepassingen van datafusie van fcd en data van vaste meetlocaties al op korte termijn te verwachten.
Datastromen
In NDW werken 24 overheden samen aan het inwinnen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens. De gegevens worden ingezet voor effectief verkeersmanagement, gerichte verkeersinformatie en treffende verkeerskundige analyses. Doel van dit alles is een betere bereikbaarheid, minder files, meer verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen.
NDW verwerkt iedere minuut de actuele verkeersgegevens van ruim 24.000 meetpunten en geeft deze door aan wegbeheerders en marktpartijen die deze gegevens inzetten voor respectievelijk verkeersmanagement en verkeersinformatie. Daarnaast worden ook statusgegevens verzameld en doorgegeven, zoals actuele en planningsgegevens van wegwerkzaamheden, filemeldingen, status van bruggen (open/dicht) en de getoonde route-informatie op de panelen langs de wegen.
Deze gehele datastroom wordt vanaf medio 2015 via het NDW Centraal Informatiesysteem (Ncis) afgehandeld. NDW sloot hiervoor recent een contract met automatiseerder CGI en partner Triopsys. Zij gaan het Ncis bouwen en beheren.