Anderhalf jaar geleden startte Yogesh Gupta als ceo bij Kaseya. Op hetzelfde moment stapte Insight Venture Partners in als investeerder. Nu, vier grote acquisities verder en met een geheel vernieuwd product, maakt Gupta de balans op. ‘We wilden een grote business bouwen.’
‘Toen ik bij Kaseya startte had de onderneming tienduizend klanten. Ik denk dat we kunnen groeien naar honderdduizend klanten.’ Aan het woord is Yogesh Gupta, ceo van Kaseya. ‘De markt voor it-managementsoftware is groot, de behoefte aan automatisering is sterk en steeds meer ondernemingen maken gebruik van management service providers (msp’s), die hun services bouwen op producten van ons.’
Sinds de komst van Gupta werden vier belangrijke acquisities gedaan: Zyrion (nu Kaseya Traverse) voor cloud- en netwerkbeheer, Rover Apps (nu Kaseya BYOD) voor byod-beheer, 365 Command voor Office 365-beheer en onlangs Scorpion Software, dat zich richt op identity management. De medewerkers en producten werden geïntegreerd in Kaseya. ‘Mensen onderschatten hoe lastig het is nieuwe bedrijfsonderdelen te integreren’, stelt Gupta. ‘Veel bedrijven doen acquisities, maar integreren de nieuwe onderdelen niet goed. Mijn opvatting is: als ik niet kan integreren kopen we het niet, want mijn klanten, en dus Kaseya, kunnen er alleen van profiteren als het een integraal product is.’
Drie releases per jaar
Belangrijker dan de acquisities is voor Gupta de dynamiek in het bedrijf zelf. ‘Tijd is de belangrijkste asset die we hebben. De markt ontwikkelt zich razendsnel en daarin moeten we mee kunnen gaan.’ Met de komst van Gupta, een it-veteraan die eerder bij CA werkte, werd de traditionele watervalmethode om nieuwe softwarereleases te ontwikkelen overboord gezet en vervangen door Agile. ‘In plaats van een release per twee jaar, zitten we nu op drie releases per jaar. Elke drie à vier maanden vernieuwen we het product.’
Een tweede grote verandering is te vinden in de cloudstrategie van Kaseya. ‘Iedereen gaat naar de cloud, dus als bedrijf dat zich richt op it-management willen we een cloudoplossing aanbieden.’ Volgens Gupta is het niet een ander type klanten dat de cloudservice afneemt. ‘Vijf jaar geleden was de cloud in dit segment van de markt nog niet erg geaccepteerd. Kaseya is al tien jaar actief, dus onze installed base was on premise.’
Gupta geeft aan dat zijn onderneming een omslag heeft moeten maken. Sinds drie jaar kunnen klanten de software van Kaseya ook in de cloud afnemen. ‘De laatste twaalf maanden kiest ruim 60 procent van onze nieuwe klanten voor de cloud.’ De ceo moet daaraan toegeven dat het voor bestaande klanten niet eenvoudig is over te stappen van on premise naar cloud. ‘Op korte termijn willen we het veel eenvoudiger maken die overstap te maken.’
Acquisitie na behoefte in markt
We vragen Gupta hoe hij de bedrijven selecteert die Kaseya acquireert. ‘In de markt is een bepaalde behoefte zichtbaar. Neem als voorbeeld het managen van virtuele omgevingen. Veel beheerders worstelen daarmee. Traverse is een product voor het managen van cloudomgevingen, zowel public als hybride. Dat was een belangrijke uitbreiding voor onze software.’
Doordat steeds meer ondernemingen byod als uitgangspunt hanteren bij het gebruik van mobiele apparaten, komen er nieuwe uitdagingen op de beheerders af. Medewerkers gebruiken hetzelfde apparaat voor werk en privé, maar willen dat kunnen scheiden. ‘De it-afdeling wil de data kunnen beschermen, het personeel wil privégegevens afschermen. Wij beveiligen met Kaseya BYOD de zakelijke data, die kunnen zelfs worden verwijderd. Maar ons product raakt de privédata niet aan.’
Management van Sharepoint
Met de acquisitie van 365 Command kreeg Kaseya tools in handen om Office 365 te managen. ‘Bij Office 365 komen cloud- en on premise-vraagstukken bij elkaar. De markt vraagt om een beheersoplossing. Toen wij het kochten had Command alleen tools voor het beheer en management van e-mail. We voegden in mei het management van Sharepoint toe. Verdere uitbreidingen volgen.’
Scorpion Software werd in augustus 2014 overgenomen. ‘Grote securitypartijen bieden geen identity management, zoals wachtwoordmanagement. Wij zien dat als onderdeel van netwerk- en pc-beheer, daarom past ook dit heel goed in ons portfolio.’ Met de acquisitie van de verschillende partijen, breidde Kaseya ook zijn klantenbestand fors uit. ‘Scorpion bijvoorbeeld, heeft zeshonderd msp’s als klant, die gaan vanaf de volgende release gebruikmaken van de software van Kaseya.’