Erwin Walraven (TU Delft) ontvangt de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2014 bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) in Haarlem. Aan de prijs is een geldbedrag van vijfduizend euro verbonden. Walraven ontwikkelde een rekenmodel dat snelheidslimieten kan berekenen op basis van de actuele drukte en de te verwachten drukte op een weg. Het model draagt daarmee bij aan een oplossing voor het fileprobleem. De titel van zijn scriptie is: 'Traffic Flow Optimization using Reinforcement Learning'.
De Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs wordt op 28 november 2014 aan Walraven uitgereikt door Maarten Emons, bestuurslid Ngi-NGN Platform voor IT-professionals. De jurering was in handen van de KHMW. De jury zegt onder de indruk te zijn van de gedegen en originele wijze waarop Walraven theoretische inzichten heeft ingezet om een prangend praktisch probleem op te lossen.
Naast deze hoofdprijs is er een gedeelde tweede prijs van duizend euro voor de scriptie van Christine Gerpheide (Technische Universiteit Eindhoven) over de verbetering van de softwaretaal QVTo voor modeltransformaties in het productieproces. De andere winnaar, Ruud Verbij (Universiteit Twente), schreef zijn scriptie over risicomanagement en veiligheid bij internetstemmen.
Verkeersaanbod
Walraven combineerde voor zijn scriptie bestaande verkeersmodellen met methoden uit de kunstmatige intelligentie (onder andere Reinforcement Learning) en informatica en ontwierp hiervoor een rekenmodel. In dit model kon hij op basis van het verkeersaanbod de juiste snelheidslimiet berekenen waarmee een optimale doorstroom van het verkeer bevorderd kan worden. In de evaluatiestudies liet hij zien dat, als een beperkt deel van de weggebruikers zich aan de geadviseerde snelheidslimiet zou houden, de vertraging al zou verminderen.
Inmiddels is mede op basis van zijn rekenmodel een app (Smoover) ontwikkeld binnen het programma Brabant in Car III. Deze app geeft weggebruikers onder meer snelheidsadviezen op basis van het actuele verkeersaanbod en de voorspelde drukte op de weg.
Op dit moment doet Walraven promotieonderzoek aan de TU Delft waarbij hij zich richt op een ander maatschappelijk vraagstuk: het plannen van energiegebruik in slimme energienetwerken. De afstudeerprijs ziet hij als een aanmoediging voor de onderzoeksgroep Algoritmiek van de TU Delft om onderzoek te blijven toepassen op maatschappelijk relevante vraagstukken.