Gevraagd naar de twee meest typerende kenmerken van de Oracle-historie noemt Reinier van Grieken, managing director van Oracle Nederland sinds 2010, groeien en vooruitkijken. ‘Groei is het best te illustreren door het aantal overnames sinds de start in 1977; dat zijn er nu zo’n honderd. En vooruitkijken deden we met onze Network Computing Architecture. Nu de normaalste zaak van de wereld, maar eind jaren negentig nog een sprong in het diepe.’
Het beginpunt van Oracle ligt in 1977 als Larry Ellison samen met zijn twee compagnons Bob Miner en Ed Oates het Software Development Labs opricht. In 1978 krijgt Ellison een researchpaper van IBM onder ogen met als titel ‘System R: Relational Approach to Database Management’. Deze paper beschrijft een werkend prototype van een relationeel databasemanagementsysteem (rdbms). Het trio aat aan de slag en bouwt Oracle Version 1. Deze versie wordt niet officieel vrijgegeven. Dat gebeurt wel met versie 2 in 1979. Dit is de eerste commerciële, relationele database op basis van de structured query language (sql). Ellison en zijn compagnons noemen hun product ‘Oracle’ naar een project waaraan ze hadden gewerkt bij de CIA voor het bedrijf Ampex. Na de release van versie 2 veranderen ze de naam van het bedrijf in Relational Software (RSI). Drie jaar later krijgt het bedrijf de naam van het vlaggenschipproduct: Oracle.
Beursgang
Op 15 maart 1986 gaat Oracle naar de beurs. Er werken dan 450 mensen bij het bedrijf en de omzet is ongeveer 55 miljoen dollar. Inmiddels is de omzet meer dan 37 miljard dollar en werken er ruim 120.000 mensen
De versies van het Oracle-rdbms volgen zich snel op. In 1985 komt versie 5 beschikbaar, de eerste database voor client/serveromgevingen. Vernieuwing blijft centraal in volgende versies. Voorbeelden zijn de mogelijkheid voor verschillende gebruikers te werken in dezelfde tabel en hot back-up, waarbij gebruikers met het systeem kunnen blijven werken terwijl een beheerder een duplicaat of een archief aanmaakt. Vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld, toen nog echte innovatie. Al in 1989 loopt Oracle vooruit op de internet- boom met de ondersteuning van oltp, online transaction processing, van zijn databases.
Eind jaren tachtig zet de verbreding in als Oracle een divisie opzet voor erp-software. Versie 8 van Applications, die in 1990 verschijnt, is geschikt voor de opkomende client/serverinfrastructuren. Midden jaren negentig lanceert Oracle zijn webstrategie, waarna het steeds meer producten geschikt maakt voor het internet door de inzet van standaardtechnologieën als html en xml. De zogenaamde Network Computing Architecture wordt met de nodige scepsis ontvangen, maar blijkt later een schot in de roos.
‘In feite waren we toen al bezig met de cloud en zelfs het internet of things’, zegt Van Grieken, die erop wijst dat dit fenomeen voor succes afhankelijk is van een zware achterliggende infrastructuur. ‘Willen we echt profijt halen uit dit soort nieuwe ontwikkelingen, dan kunnen we niet zonder zeer schaalbare en krachtige systemen die al die miljarden gegevens kunnen opslaan en interpreteren. Dat is precies waar Oracle continu aan werkt.’
Overnames
In de beginperiode lag de focus bij Oracle op de databasesoftware, later gevolgd door de Applications-productreeks. Verdere verbreding was mogelijk door het overnemen van bedrijven. Bekende ondernemingen als Peoplesoft, JD Edwards, Hyperion, Siebel en BEA Systems werden onderdeel van Oracle. Op dit moment staat het aantal overgenomen bedrijven op zo’n honderd, waarvan Sun Microsystems wellicht het meest aanspreekt, omdat Oracle hiermee voor het eerst de hardwaremarkt betrad.
‘Met deze overname wilde Oracle vooral de kosten van systeemintegratie voor zijn klanten omlaag brengen en de prestaties, betrouwbaarheid en de beveiliging verbeteren’, aldus Van Grieken. ‘Sun is volledig opgegaan in de business unit Systems, die op dit moment erg succesvol is met de Engineered Systems. Met deze geïntegreerde systemen, bestaande uit hardware, software en services, spelen klanten beter en sneller in op ontwikkelingen als big data en analytics.’ Daarbij is het volgens Van Grieken interessant om vast te stellen dat de vraag naar tape-opslag nog steeds toeneemt. ‘Overigens verwachten we de echte groei van tape vooral te zien op het gebied van archiveren van data. Het is bekend dat niet alleen het creëren van data enorm groeit, maar dat ook het bewaren ervan voor jaren of altijd steeds meer toeneemt.’
Het archiveren gebeurt volgens hem om meerdere redenen. ‘Van het bewaren van cultuurerfgoed door musea en nationale bibliotheken tot het voldoen aan diverse wetgeving en richtlijnen zoals in de telecommunicatie of de medische dossiervorming. Hierbij spelen kosten, inclusief die van koeling en stroom, maar ook betrouwbaarheid een rol. Tape is hier uitermate geschikt voor en daarom blijven we hierin investeren.’
Support en cloud
Daarnaast is op het vlak van support een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van Grieken: ‘We hebben veel geïnvesteerd in zelfservice via het web en in het bouwen van een infrastructuur voor het vastleggen van support-servicekennis. Over de jaren heen is de Oracle Support-organisatie uitgegroeid van een lokale naar een wereldwijde organisatie, waar klanten 24×7 terecht kunnen voor vragen, kennis en expertise. Dit jaar is er een vervolgstap gezet naar een proactieve en preventieve dienst in de vorm van de Configuratie Manager. Deze tools werken nauw samen met de support-portal My Oracle Support.’
Oracle heef de laatste jaren sterk ingezet op cloudtechnologie. Klanten onderkennen de voordelen van deze benadering: een lagere total cost of ownership, veilige opslag van data, snellere time to market van applicaties en een inzichtelijk kostenstructuur. ‘Onze klanten willen inderdaad in toenemende mate applicaties in de cloud draaien, naast de verdere adoptie van onze on-premise oplossingen’, vervolgt Van Grieken. Erp bijvoorbeeld is zeer geschikt om in de cloud als een SaaS-oplossing te draaien. Wij bieden al een breed portfolio aan erp-cloudservices, bestaande uit onder andere core erp (finance, supply chain, projects en meer), innovatiemanagement en transportmanagement. We hebben dit portfolio uitgebreid, ook met database- en Java-technologie in de cloud. Deze breedte in ons cloudportfolio, met erp, customer experience, human capital management, enterprise performance management en meer, maakt ons uniek in de applicatiemarkt.’
Oracle in Nederland
Oracle Europe opende in 1979 een vestiging in Naarden. De eerste klant was het ministerie van Landbouw en Visserij. Vijf jaar later, in 1984, volgde de oprichting van Oracle Nederland. Door de groei van de organisatie vond in 1990 de verhuizing plaats naar De Meern. Oracle was in de jaren negentig een van de eerste organisaties die thuiswerken stimuleerde. In 2011 verhuisden de medewerkers naar het Facet-gebouw in Utrecht langs de A2.
Oracle koos er voor om op deze nieuwe locatie het zogenaamde ‘No Limits’-werkconcept in te voeren. Daarmee doelt het bedrijf op een werkomgeving met onbegrensde mogelijkheden. Van Grieken: ‘Als medewerker bepaal je iedere ochtend waar je die dag het beste je werkzaamheden kunt uitvoeren: thuis, onderweg, bij een klant of leverancier of op kantoor. Als je kiest voor een kantoordag zijn er ook verschillende opties, van een teamgebied met meer werkplekken per vierkante meter met meer mensen en mogelijk meer rumoer tot een concentratiegebied waar er minder mensen zijn en het dus rustiger is.’
Volgens Van Grieken heeft Oracle in de 35 jaar dat het bedrijf actief is in Nederland een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. ‘In het begin waren we vooral it-leverancier, nu trekken we veel meer samen op met klanten en fungeren we vaak als businesspartner voor het hoger management van de klant.’
De oudstgediende van Oracle in Nederland, John Abrahams, heeft een groot deel van deze 35 jaar van nabij meegemaakt. ‘Wat mij het meest opvalt is de continue evolutie en innovatie, wat zeer bijzonder is voor een bedrijf dat inmiddels zo groot is geworden. Het gaat steeds sneller, de innovaties volgen elkaar steeds sneller op’, aldus Abrahams.
Oracle stamt af van cia-project
Larry Ellison, Bob Miner en Ed Oates ontwikkelden eind jaren zeventig het relationele databasemanagementsysteem Oracle Version 1. Deze versie wordt niet officieel vrijgegeven. Dat gebeurt wel met versie 2 in 1979. Dit is de eerste commerciële, relationele database op basis van de Structured Query Language (SQL). Ellison en zijn compagnons noemen hun product ‘Oracle’ naar een project waaraan ze hadden gewerkt bij de CIA voor het bedrijf Ampex.
Laatste nieuws
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.