Hewlett Packard is een van de bedrijven die al sinds de oprichting 75 jaar geleden een belangrijk tempel drukt op de ict-sector en doet wereldwijd zaken met miljoenen bedrijven, overheden en consumenten voor wie HP onmisbaar is in het dagelijks werken en leven. De laatste printeditie van Computable valt samen met HP’s 75 jarige jubileum. Een gesprek met managing director HP Nederland Bart Hogendoorn over innovatie en verandering om HP ook de komende 75 jaar een leidende positie te geven.
‘Als je kijkt naar de enorme impact die HP al 75 jaar heeft op technologische innovatie en maatschappelijke ontwikkeling, is de waarde van het jubileum groot. In Nederland zijn we vaak nuchter en daar is niets mis mee. Maar de HP Garage staat wel op de Unesco werelderfgoedlijst en wordt algemeen beschouwd als de geboorteplaats van Sillicon Valley. Lees je het boek van Steve Jobs, dan zie je dat hij inspiratie heeft gekregen onder meer van Bill Hewlett en Dave Packard. De ict-sector is gevormd door een aantal grote geesten en wordt gevormd door een aantal bepalende bedrijven, met naast HP ook bedrijven als ook IBM, Cisco, Microsoft en Intel.
‘Daar zijn in de afgelopen decennia natuurlijk wel een aantal bedrijven bij gekomen en dat is het boeiende van een jonge sector. Elke innovatie leidt tot mogelijkheden waar ook andere bedrijven op inspelen. Google is ontstaan nadat het internet ontstond. Hetzelfde geldt voor Facebook dat op dit moment een minstens zo bepalende factor speelt op internet dan de bedrijven die ik eerder noemde en nu zelfs meer momentum heeft. Toch is een momentum tijdelijk en bedrijven moeten wel de interne kracht hebben zichzelf steeds weer opnieuw uit te vinden om relevant te blijven. Bij HP zitten we momenteel in zo’n turnaround waarvoor we vijf jaar de tijd hebben genomen. Daarnaast werkt HP momenteel hard aan revolutionaire hardware innovaties zoals de memristor en the machine, waar weer nieuwe bedrijven door zullen ontstaan.’
Kritiek en successleutels
HP heeft veel kritiek gekregen over de strategie de afgelopen zeven jaar. Hogendoorn kan daar deels in meegaan tot aan het moment dat Meg Whitman werd benoemd. ‘We hebben daarvoor Carly Fiorina, Mark Hurd en Leo Apotheker gehad en allen brachten zij een andere visie die niet door de hele organisatie werd omarmd. Op dit moment zie je dat we met Meg Whitman een duidelijke strategie uitrollen, onze R&Dbudgetten weer hebben vergroot en investeren in security, big data en een miljard steken in HP Helion, onze paraplu voor al onze cloudoplossingen.’
‘Voor HP zijn vier zaken de sleutel tot succes naar de toekomst: innovatie, acquisities, de medewerkers en het kunnen afstemmen daarvan op de klanten. Op de lange termijn moet je als ict-bedrijf zelf intellectual property creëren of op zijn minst doorontwikkelen en als gezegd gaan de R&D-budgetten omhoog. Acquisities zijn voor HP logisch vanwege de enorme breedte van het portfolio. Het is onmogelijk om op elk gebied een miljard te investeren. Dat betekent dat we scherp moeten blijven op de ‘gaten’ in ons innovatieve en winstgevende vermogen en waar mogelijk die gaten moeten opvullen met gerichte acquisities.’
‘Een belangrijke sleutel tot succes zijn de driehonderduizend medewerkers. Die werken bij HP via de HP Way. Een benadering van Bill en Dave die teruggaat tot de jaarlijkse familie barbeque in Palo Alto. Die sfeer zal altijd onderdeel blijven van HP.’
‘Tot slot zijn er de klanten. Die verdeel ik onder in bedrijven en consumenten. Bij bedrijven zie je dat de toegevoegde waarde van ict niet alleen relevant is voor de kostenstructuur van een bedrijf; het is inmiddels een doorslaggevende factor voor het voorbestaan van bedrijven. Een sales driven organisatie die geen duidelijk ‘mobility-concept’ heeft uitgerold, gaat het niet redden. Een grote bank die niet nadenkt over het beter inzetten van big data en klantgegevens, zal zijn voorsprong op termijn verliezen. Organisaties die hun security weigeren integraal aan te pakken, gaan vroeg of laat onderuit. Oftewel, in de nieuwe wereld, past een ‘New style of IT’ en de belangrijkste thema’s voor klanten zijn de al genoemde security, mobility, big data en cloud. Daarbij maakt het niet uit of deze oplossingen worden geleverd als producten of als diensten of een combinatie daarvan.’
‘Wat betreft consumenten geldt deels hetzelfde. Zij willen (privé of as medewerker) toegang tot hun foto’s, video’s, muziek, contacten en bestanden wanneer en waar zij maar willen en met het device naar keuze. Die devices wisselen ook steeds vaker. Wat ik momenteel hoor van klanten is niet een gebrek aan de adviezen, maar juist die adviezen in combinatie met praktisch in te zetten technologie. Mobiliteit klinkt leuk op papier, maar als je niet in staat bent in praktijk de juiste devices, netwerkfunctionaliteiten, informatievoorziening en apps te creëren, dan blijft het bij advies. We hebben de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt met het binnenhalen van specifieke kennis en talent op deze thema’s. Onze propositie is sterk juist omdat we het kunnen relateren aan de actuele klantsituatie en daarop voortbouwen.’
Hogendoorn denkt wel dat elk deel van het brede portfolio een belangrijke rol zal hebben. Vooral de samenhang van het portfolio is voor the ‘New style of IT’ leidend. ’Ik zie in de markt wel een verschuiving optreden van de afname van losse producten (die klanten zelf moeten samenvoegen) via kant-en-klare systemen (die zeer snel te realiseren zijn) naar volledige managed (cloud) services (die klanten ontzorgen en laten focusen op hun core business). En deze trend is zichtbaar in alle oplossingscategorieën (mobility, big data, security en cloud) alsook alle klantsegmenten; van consumenten tot midden- en kleinbedrijf tot grote multinationals.
Concurrenten
Een belangrijke basis voor een gedegen toekomst van HP is het profiel van de onderneming. ‘HP heeft veel directe concurrenten in specifieke domeinen die tegelijkertijd partners zijn in andere domeinen. HP is uniek en er is geen ander bedrijf met exact hetzelfde profiel. Als het gaat om bedrijven die historisch gezien de grootste overlap hebben met het HP-portfolio (en daarmee als de ‘grootste’ concurrenten van HP kunnen worden beschouwd), dan worden IBM en Cisco vaak als eerste genoemd. Maar ondanks die concurrentie staan we toch als grootste it-leverancier in de markt, dus hoe erg is die concurrentie. Een bedrijf als Google zet de it behoorlijk op zijn kop, terwijl het tevens een belangrijke partner is en we elkaar op veel gebieden prima aanvullen.’
Dit neemt niet weg dat software en security een cruciale rol spelen in de toekomstontwikkelingen. ‘De markt zit in een stroomversnelling, Het aantal it-projecten en apps neem toe. Gebruikers hebben zelf steeds meer vrijheid in welke it (middelen of programma’s) zij gebruiken en slaan alles op in de cloud. Dan is er behoefte aan portfolio-, ontwikkel-, test- en operationele beheersoftware die bedrijven grip geeft.’
‘Binnen it-organisaties wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van software waarmee hardware kan worden gevirtualiseerd en taken worden geautomatiseerd. Door ‘software defined’-technieken kunnen de beschikbare resources beter worden uitgenut, met minder fouten en een sneller resultaat. Hierbij is tevens een duidelijke trend waarneembaar richting het gebruik van open source-distributies zoals Linux, Openstack en cloud foundry.’
Daarnaast valt of staat elke stap op internet met de veiligheid die kan worden geboden. Fortify, Tipping Point en Arcsight vormen een cruciale rol bij het beveiligen van onze klanten. En tenslotte is onze big data-software (van Vertica tot Autonomy) een van de meest gevraagde solutions. Al met al zullen we in dat gedeelte van ons portfolio steeds meer groei gaan zien’, besluit Hogendoorn.
Muntje bepaalt bedrijfsnaam Hewlett-Packard
Bill Hewlett en Dave Packard startten in 1938 met een werkkapitaal van 538 dollar in een gagage hun toen nog naamloze bedrijfje. In 1939 werd met het opgooien van een muntje bepaald dat hun bedrijf Hewlett-Packard zou gaan heten.
Laatste nieuws
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.