Zoals ik in mijn vorige blog al aanstipte, zijn niet alle applicaties geschikt voor de cloud. Dat ik nu ga vertellen dat het mogelijk is je erp-applicatie in de cloud te laten draaien, zal je dan misschien ook verbazen. Vanuit mijn ervaring met SAP in de cloud kan ik zeggen dat het draaien van een erp-applicatie in de cloud veel voordelen biedt, helemaal als je kiest voor een PaaS-oplossing.
Toch zijn veel bedrijven huiverig om een dergelijke applicatie in de cloud te laten draaien. Deze twijfel snap ik wel. Het is immers vaak de core-applicatie van de business en daarom bedrijfskritisch, maar moet dit je als it-manager beperken? Ik denk van niet. Erp kan prima in de cloud, er zijn alleen een aantal belangrijke randvoorwaarden.
Communicatie met andere systemen
Omdat een erp-applicatie altijd verbonden is met andere applicaties is het essentieel dat deze op veilige wijze met elkaar blijven communiceren. Vooraf dient uitgebreid getoetst te worden of deze applicaties geschikt zijn om met de erp-applicatie in de cloud te communiceren middels een geschikte interface. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een handscanner in het magazijn, die direct gekoppeld is aan de erp-applicatie voor onder andere real time voorraadbeheer. Soms zijn er aanpassingen in het netwerk of de software nodig. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke database driver.
Uitwijkmogelijkheden
Of de erp-applicatie nu in de cloud of on-premise gebruikt wordt, een core applicatie moet continu beschikbaar zijn. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken welke beschikbaarheid noodzakelijk is. Dit kan worden bepaald per applicatie. De business requirements zijn hierin leidend, de business weet immers heel goed te vertellen wanneer een applicatie nodig is en welke downtime acceptabel is. Een calamiteitenplan, sowieso een essentieel onderdeel voor bedrijfskritische applicaties, is hierin leidend. Ook al besteed je dit uit met erp in de cloud, het is goed hierover na te denken.
Dit lijkt misschien een open deur, maar Google eens hoe vaak deze open deur wordt ingetrapt. Uit kunnen wijken naar een andere fysieke locatie is voor een erp-applicatie in de cloud essentieel. Ook hier heb je de keuze om bijvoorbeeld de kritische productieomgeving te verplaatsen en de omgeving voor administratieve processen niet uit te wijken.
Vertrouwen
Natuurlijk is het de taak van de hosting provider om ervoor te zorgen dat er voldoende storage capaciteit (denk aan storage, cpu, netwerk) aanwezig is. Capacity management speelt hierin een belangrijke rol. Toch is er nog een belangrijk aandachtspunt als je kiest voor erp in de cloud. Een aandachtspunt dat misschien wat minder tastbaar is, maar daardoor niet minder belangrijk.
Ik heb het over vertrouwen. Het noodzakelijke leg je vast in een sla en het vertrouwen krijg je door dat ene extra stapje dat een cloud provider voor je zet, juist omdat het gaat om bedrijfskritische processen. Ik zou dan ook van harte aanbevelen om in je selectietraject een kijkje te nemen in het datacenter en te spreken met de klanten van de provider. Zo bouw je het vertrouwen op en wordt de stap naar erp in de cloud een stuk makkelijker.
Wanneer ik dit artikel lees krijg ik de indruk dat hiet over een webapplikatie gesproken wordt (provider, storage, capaciteitsplanning).
De crux van “de cloud” is toch dat je capaciteit extra krijgt als je het nodig hebt en inlevert als je het niet nodig hebt, spreek “elastic cloud”.
Ondanks dat kan ik onderschrijven dat als je een ERP in-de-cloud/als-webapplikatie draait dat ook voordelen met zich mee brengt. Je kunt in principe van overal werken en dat is toch de mode van vandaag. Voorts weinig zorgen over backups, dat regelt de provider.
Wat hier geschreven wordt, heeft niet perse iets met cloud te maken. Met elke partij die iets voor je hoster (of het nu insourcing of outsourcing is) moet je dit hebben. Nu lijkt het net dat pas bij een cloud-beweging SLA en vertrouwen belangrijk wordt.
Cloud is ook slechts een paradigma. VPS leveranciers of zelf dedicates rekencentra-leveranciers passen ook in het paradigma. Zelfs Elastic Clouds…
Vertrouwen leg je vast in een SLA, immers heb je geen ‘persoonlijke’ binding met de persoon achter de knoppen. (Die ik wel met een inhouse hoster heb). Daarnaast heb je ook nog eens het verschil tussen cloud-provider en cloud-broker… Je moet dan wel vertrouwen in beide hebben!
Beste Jan, beste Vincent,
Dankjewel voor jullie reactie. Jan, ik begrijp wat je zegt m.b.t. ‘elastic cloud’. Het betalen naar gebruik is een groot pluspunt van de cloud. En ook met een ERP-platform is dit zeker mogelijk.
Vincent, een SLA is bij elke oplossing belangrijk en heeft inderdaad in beginsel niet perse met de cloud te maken. Echter, bij de meeste oplossingen heb je nog een grote mate van controle. Bij een cloud oplossing geeft je toch een groot deel van de controle weg, helemaal bij een ERP-oplossing, het hart van je organisatie. Die verhuis je tenslotte niet zomaar. Naar mijn mening is juist daarom het vertrouwen dat uitstijgt boven de SLA zo belangrijk.