'De komende decennia zal de wereldeconomie razendsnel en ingrijpend veranderen. Het gaat om economische machtsverschuivingen in de wereld tussen westerse industrielanden en opkomende economieën. Deze worden vooral opgeschud door de snelle opmars van digitalisering', stelt Anwar Osseyran, directeur Surfsara in een gesprek met mij. 'De beschikbaarstelling van de enorme hoeveelheid informatie als open data zal de transparantie ten goede komen.'
Anwar Osseyran schetst een beeld van start-ups die met een tablet, smartphone en website de beschikbare data in de clouds goed benutten en succesvol de concurrentieslag aangaan met bestaande, gevestigde bedrijven. Daardoor zijn de afgelopen jaren wereldwijd talloze traditionele bedrijven ten onder gegaan omdat ze zich niet snel genoeg hebben aangepast aan de markt. Denk aan de muziekindustrie, de reissector en de detailhandel.
‘Technologische ontwikkelingen zullen zowel een sterke invloed hebben op economieën als op de bedrijfsresultaten van een toenemend aantal bedrijven. Van cruciaal belang daarbij is dat bedrijven gebruik gaan maken van alle interne- en externe digitale informatie die relevant en beschikbaar is.’
‘Internationaal onderzoek wijst uit dat veel ondernemers met een adequate analyse en de juiste toepassingen van deze big data hun concurrentiepositie kunnen versterken en zo hogere winst realiseren. Toch is het niet bepaald eenvoudig uit de wirwar van big data trends te filteren en daar waardevolle conclusies aan te verbinden. Wie daarin slaagt, heeft de sleutel tot onze op data-gebaseerde toekomst’, aldus Osseyran.
Vertrouwen van de burger
Osseyran stelt dat in de openbare sector een schat aan gegevens wordt verzameld. ‘Bijvoorbeeld op het gebied van energie, gezondheid, belastingen en sociale zekerheid, sociodemografische informatie en opiniepeilingen. Eén van de aspecten waarvoor in de overheidssector dringend verbetering nodig is en waar big data uitkomst kunnen bieden, is transparantie en het vertrouwen van de burger.’
‘De beschikbaarstelling van de enorme hoeveelheid informatie als open data zal de transparantie ten goede komen en de burger meer duidelijkheid geven over welke gegevens de overheid verzamelt en wat zij daarmee doet. Meer transparantie betekent dat de burger de overheidsbestedingen kan volgen en overheden dwingt tot doelmatigheidsverbetering en kostenverlaging. Dat zou overheden stimuleren de burgers te respecteren en publiek-private initiatieven aanmoedigen innovatieve diensten te ontwikkelen die beter voorzien in de behoeften van de samenleving.’
Zoals op veel andere technologische gebieden zal de daadwerkelijke impact van big data-analyse pas na verloop van tijd duidelijk worden, zegt Anwar Osseyran. ‘De beloften van big data zijn innovatie, groei en blijvende duurzaamheid. Risico’s zijn inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, eigendomsrechten, gegevensintegriteit en persoonlijke vrijheid, maar ook veiligheid. Bij een open en transparante inzet van big data is het dus onontkoombaar dat ook de keerzijde van big data aan het licht komt. Dus ook hier geldt: bezint eer ge begint…’
Dit artikel is ook te lezen in GOV magazine nummer 7.
Wie is Anwar Osseyran?
Anwar Osseyran is algemeen directeur van SURFsara, het nationale High Performance Computing Center in Nederland). Daarnaast is hij hoogleraar business analytics and computer science aan de Universiteit van Amsterdam (UVA) en bestuurslid van diverse ict-bedrijven en organisaties.
Al eerder heb ik in white papers geschreven in hoeverre Big Data betrouwbare data is en hoe deze te gebruiken. De vraag is in hoeverre het op gespannen voet zal gaan staan met landelijke richtlijnen en wetgeving. In een andere reactie heb ik de stap van de CBP aan Gogle al zeer interessant gevonden een boete van 15 miljoen in het vooruitzicht te stellen als Google zijn voorwaarden niet aan past.
Twee voorbeelden van ‘Big Data’ die het overpeinzen waard is.
Big data SocMed.
Ik ben iemand. Tenminste, dat vind ik. Ik wil dat anderen dat ook van mij vinden. Dus tuig ik mijn Vleesboekboompje zo mooi mogelijk op. Ik heb een heel scenario aan do’s en don’ts liggen en ben munitieus.
Dat geld ook voor Linkedin natuurlijk. Ik ben de ultimate topper, dat toptalent, dat jij binnen wil hebben. Heb ik even niets te doen heb ik toch iets te doen. Ik surf over het net als een gek en verzin ter plekke de mooiste passende dingen. Ik weet namelijl dat HR en recruiters ook in mijn SocMed grasduinen vandaar.
Ik weet ook hoe belangrijk pretentie en presentatie is. U vind dit gekkigheid? Naar verluid is meer dan 55% op Linkedin op deze manier bezig en minstend 45% op andere sociale media zich op een dusdanige manier te presenteren dat er op losgelaten software er navenent mee om zal gaan.
Ik ben gek op….
En ik word van alle kanten gebombardeerd door iedereen die iets van mij wil. Ik plaats plaatjes van voetballers op Vleesweb, er word meteen gereageerd. Sportkleding, voetballen, trips, troep vanuit de voetbal en met de voetbalwereld.
Ik koop iets…
Ik koop iets in China rechtsreeks. Geen moeite mee. Ik word gebombardeerd door anyone light in the box en natuurlijk niet te vergeten Alibaba, met van alles en nog wat.
Ik vind iets….
Ik word meteen gebombardeerd door…. allerlei links, likes disliks aproaves en noem maar op om en over….
Allemaal vervuilde big data waar u en ik helemaal geen lijn kunnen trekken als IT professionals hoe bepaalde data te interpreteren. Weet u wat nog gekker is? Dat er plots wel heel erg veel mensen ‘iets’ blijken te weten van Big Data en het ons komen vertellen.
Wat ik weet van Big Data en laat ons zeggen mensen, gebruikers en Recruitment? Dat het gebruiken van SocMed data om tot een conclusie te komen enorme problemen op zal leveren en meer schde op zal leveren dan gewoon common sense en intermenselijke actie.
Bovendien, maar dat weten veel mensen al van mij. Ik ben een vrije geest. Wat ik doe, wat ik verdien, dat is voor mezelf. En wat ik vind, deel ik met wie ik vind dat ik dat wil delen. Zelfbeschikking heet dit.
Kijk en dat geloof ik nu juist niet: “betekent dat de burger de overheidsbestedingen kan volgen en overheden dwingt tot doelmatigheidsverbetering en kostenverlaging”.
Ten eerste bestaat “de burger” niet.
Ten tweede is een heel groot deel te druk op facebook en twitter rond te bazuinen wat hen zo onvoorstelbaar bezig houdt, bijv. bier en voetbal.
Ten derde hebben de meeste angst voor een volkomen gekoppelde digitale wereld, en terecht.