Bij ING verdwijnen de komende drie jaar tussen de vijfhonderd en zeshonderd ict-banen. De bank schrapt 1700 voltijd arbeidsplaatsen, in ongeveer een derde van de gevallen gaat het om een ict-functie. ING schrapt ook 1075 voltijdbanen van externe dienstverleners. Een woordvoerder van de bank kan nog niet zeggen om hoeveel ict-banen dat gaat. Bij de inhuur van externen zitten vaak veel ict'ers, maar over hun lot moet later meer duidelijk worden.
ING maakte dinsdagochtend 25 november 2014 bekend dat het de komende drie jaar 1700 voltijd arbeidsplaatsen schrapt, ook verdwijnen 1075 voltijdbanen van externe dienstverleners. De bank wijdt die reorganisatie aan de verdergaande digitalisering van bankdiensten, het terugbrengen van het aantal ict-systemen en een toename van geautomatiseerde processen. ING trekt 320 miljoen euro uit voor de reorganisatie. Naast de ict-functies die verdwijnen, worden banen geschrapt op de administratie (callcenters en back-office) en op de afdeling voor consumentenbankzaken (retailbank) op het hoofdkantoor. Die afdelingen moeten ook ongeveer een derde deel van de 1700 boventallig verklaarde banen voor hun rekening nemen.
Windows en Linux
Volgens de bank heeft de reductie van ict-arbeidsplaatsen te maken met het uitfaseren van technologieën en het verdwijnen van onder meer handmatige taken door bijvoorbeeld de invoering van geautomatiseerd testen. De bank migreert van zeven naar twee bedrijfssystemen op basis van een cloud computing-omgeving. De ict moet in de toekomst voor 90 procent op Windows en Linux draaien.
ING gebruikt op dit moment verschillende systemen voor de mobiele app, de website, het call center en de kantoren. Daardoor is niet alle klantinformatie real time beschikbaar in alle kanalen. De bank stapt over op wat het een ‘omni-channel aanpak’ noemt. Daarbij moeten klanten al hun bankzaken digitaal regelen en moet informatie direct beschikbaar zijn in alle kanalen. De bank stelt dat het daarnaast zal blijven investeren in de lokale adviesfunctie door de kennis die aanwezig is in kantoren en die beter toegankelijk te maken via andere kanalen voor dienstverlening. ING zet volop in op digitale dienstverlening zoals mobiel bankieren.
Van werk naar werk
De bank kondigt ook een extra investering in ict aan. Tussen 2015 en 2017 wordt tweehonderd miljoen euro geïnvesteerd. Dat moet leiden tot een kostenbesparing van 270 miljoen euro bovenop lopende programma’s.
ING meldt dat medewerkers worden begeleid van werk naar werk. De bank laat weten dat bij omscholing de focus ligt op de ontwikkeling van kernvaardigheden van een engineer, namelijk programmeervaardigheden. ‘Dit geldt voor huidige maar ook nieuwe technologieën. Daarnaast wordt er ook geïnvesteerd in competenties ten aanzien van Agile werken en de gevolgen van continuous delivery.’
Vacatures
Het staat in contrast met het schrappen van ict-functies, maar de bank is ook nog steeds op zoek naar ict’ers. Dat betreft vacatures voor engineers (DevOps) voor zowel applicatieontwikkeling als infrastructuur engineers.
De grote organisaties hebben de afgelopen 50 jaar geïnvesteerd in ICT.
Hetgeen wat nu ‘Legacy’ en ‘complexe landschappen’ heten, worden de komende 5 jaar omgezet naar standaard pakketten en commodity technologie. Dit met grote programma’s, wat nu best wel veel werk oplevert.
Na die grote transformatieprogramma’s in 2020 komt de hele ICT bups op straat te staan. Foto’s van zalen vol programmeurs en beheerders kunnen binnenkort in het museum hangen naast die van de katoenfabrieken van Enschede. Ben ik te pessimistisch?
Het is een verlate reactie van de banken op de snelle veranderingen in de markt. Besparingen hoeven overigens niet alleen uit personeelsreductie te komen. Heb recent onderzoek gedaan naar de outsourcing bij grote Nederlandse bedrijven en de conclusie is eenduidig: er wordt onvoldoende efficiënt samengewerkt met de (hoofdzakelijk) Indiase IT vendoren omdat de Nederlanders en vooral ook de Indiërs niet of nauwelijks getraind zijn in cultuur en interculturele communicatie. Nu het werk steeds hoogwaardiger wordt, de samenwerking steeds intensiever en van de Indiase bedrijven verwacht wordt dat ze kritisch meedenken en met nieuwe ideeën en bedrijfsoplossingen komen, wordt dit steeds pijnlijker duidelijk.
ING weet het eigenlijk niet hoe om te gaan met ICT.
Laat ik het anders zeggen, ING is in de war met het toepassen van AGILE in combinatie met andere Methoden zoals watervalmethode, Prince II etc..
Dit is ontstaan op het moment dat het hogere management heeft gekozen voor de Outsourcing van diverse ICT-activiteiten als eigen medewerkers.
Eigenlijk kampt ING met welke investeringen gedaan moeten worden in de toekomst en het voorkomen van de huidige systemen die vaak storingen veroorzaken.
ING denkt dat de oplossing ligt in het feit door agile toe te passen.
@Bert
Beste Bert, al ben ik in grote lijnen met je eens maar mag ik een ding eens en voor altijd duidelijk maken “Je kan met cursussen geen culturen veranderen” dus een indier die vanaf de geboorte geprogrammeerd(lees opgevoed) is door zijn ouders/omgeving in bepaalde gebruiken kan je niet veranderen in een acceptabele tijdspanne naar de nederlandse cultuur.
Overigens kampt ing met een aantal problemen( die niet alleen ict gerelateerd zijn)
– ing heeft veel legacy sytemen van de postbank geerft(de postbank infrastructuur is 10x zo groot als het vroegere ing infra)
– de procedures zijn onnodig complex
– men heeft veel medewerkers die helaas niet competent zijn waardoor veel (duurdere)externen ingehuurd moeten worden.
– Na de vele ontslagen is er een negatief arbeitsethos onstaan
– Management begrijpt helemaal geen bal van ict en wordt door de leveranciers besodemietert
-etc
-etc
helaas gaat het nog even duren voordat men alles op de rails heeft maar de bank heeft geld zat , een andere firma zou allang bankroet zijn gegaan.
Veel computersystemen van ING en ook het werk is verplaatst naar India, dat is het voordeel van internetverbindingen.
Bank en Cloudcomputing omgeving. Cloud maar wel 90% Windows en Linux, waarom die eis nou weer ? Lijkt me niet de meest veilige. Maar wellicht gaat het daar ook niet om en willen ze ons betalingsgedrag juist verkopen. Online inzicht in de betalingsgevens van ING klanten. Extra inkomsten.
En Focus on continuous delivery. Van werk naar werk…
Vooralsnog weinig continuous delivery van hun online bankieren. Agile, opleveren van werkende software… Laat ik het zo zeggen. Ze onslaan een hoop engineers die ze eerst omscholen naar programmeur maar DIE ING SITE DIE WERKT NOG STEEDS NIEEEEEE
@Felix Ja, die is raak, continuous delivery is het evangelie van de ING wat zij prediken. DevOps, Scrum, Continuous Delivery zijn de steekwoorden, ze vergeleken zichzelf onlangs in een wervend stukje al met google. Geen wonder dat ze probleem op probleem hebben met de ICT systemen, wijziging op wijziging doorvoeren is vragen om problemen met dit soort gevoelige systemen waar je je geen fout kan veroorloven. Iedere wijziging is een risico. Je zou toch denken dat 24/7 en betrouwbaarheid het motto zou zijn bij de ICT van een bank maar blijkbaar is het proces belangrijker dan de inhoud. Maar dat zie je wel vaker. Ach, waait wel weer over. Maar knullig is het wel, je kan er met je hoofd niet bij.
@ITman
Een bank heeft geen geld maar schuld.
Deze bank is dus met het hoofd eerst vol in een nieuwe richting gedoken en plukt nu de zure vruchten hiervan. Ook vanwege het feit dat ze proberen met minder geld meer voor elkaar te krijgen op IT gebied. En nu gaan ze in het kader van bezuinigen heel veel know-how op straat zetten zodat het nog lastig wordt om de boel weer vlot te trekken. En ondertussen nemen de jaarlijkse kosten voor de klanten alleen maar toe terwijl ze minder service mogen verwachten.
Gelukkig ben ik geen klant bij ING maar wat die andere Nederlandse banken betreft zijn daar vergelijkbare situaties. Misschien dan toch maar eens over de grenzen kijken? Duitsland heeft legio kleinere banken waar conservatief denken en Deutsche Grundlichkeit nog hoog in het vaandel staan.
Het zal niet zo lang meer duren voordat we moeten besluiten te kiezen voor herverdeling van alle werk.
Dat is mooi. Meer vrije tijd voor iedereen. Nergens meer een 40-urige werkweek, maar iedereen naar 32 uur. Minder werkloosheid. Samen de lasten delen. Samen meer doen met minder.
Utopie? Als we niet willen eindigen in een clash tussen arm en rijk is het een must om tijd, arbeid en opbrengst (inkomen) anders te verdelen. Vergaande automatisering dwingt ons daar feitelijk toe.
Niet piepen dus, maar meedenken over de samenleving in de toekomst, op basis van fundamenteel andere uitgangspunten. Of is “de samenleving” daar nog niet rijp voor?
@ItMan en anderen.
Het gaat er ook niet om om culturen te veranderen, maar om meer begrip te kweken voor cultuurverschillen en vooral om elkaar (en daarmee ook jezelf) beter te begrijpen waarom de ander doet wat hij/zij doet en wat de ander bedoelt. Daar kan een training (mits goed uitgevoerd) wel degelijk bij helpen.
Enkele belangrijke kwesties die steeds terug komen zijn:
1. Nederlanders zeggen i.h.a. wat ze bedoelen en Indiërs wat de ander graag wil horen (vandaar dat het zo moeilijk is om NEE te zeggen).
2. Indiërs durven niet snel kritisch te zijn of initiatief te nemen omdat dat in hun hiërarchische cultuur te veel risico’s met zich meebrengt. Immers de baas is de baas.
3. Tijdsbegrip en projecten: Nederlanders willen alles geordend en het liefst chronologisch afwerken terwijl Indiërs veel diffuser werken ofwel dingen door elkaar heen.