IBM is wereldleider op het gebied van technologie en innovatie, met ruim 430.000 medewerkers en klanten in 170 landen. IBM biedt klanten een ongeëvenaarde diepte en breedte aan technologie, expertise en ervaring en combineert deze gebieden zodat echte resultaten worden geboekt. De focus van Big Blue is altijd gericht geweest op innovatie van ondernemingen.
Wat is de rol van bedrijven, individuen en de maatschappij op dit moment, in een wereld waar gigantische hoeveelheden data worden gegenereerd? Hoe maken we gebruik van de technologie die steeds krachtiger wordt en op aanvraag beschikbaar is? Dit zijn vraagstukken die zowel in Nederland als wereldwijd actueel zijn.
IBM speelt met drie thema`s in op deze vraagstukken: nieuwe markten worden met behulp van data gecreëerd, nieuwe it-omgevingen, die klaar zijn voor het cloud-tijdperk, ontwikkeld en ‘new systems of engagement’, voor organisaties, gefaciliteerd. Data, cloud en ‘new systems of engagement’ vormen de pijlers van de strategie van IBM.
Nieuwe markten
Tegenwoordig liggen gegevens ten grondslag aan bijna alle veranderingen: in de technologie, het bedrijfsleven en de maatschappij. Dat is niet voor niets, want data groeit exponentieel in volume, snelheid en variëteit. Dat maakt data tot de nieuwe natuurlijke grondstof, zoals elektriciteit dat was in de negentiende eeuw. Dankzij het toenemende gebruik van apparaten zoals smartphones en tablets en de toevoeging van technologie in producten, objecten en processen, wordt er wereldwijd dagelijks 2,5 miljard gigabyte aan data gegenereerd. 80 procent hiervan is ongestructuurd, ofwel big data. Het gaat hier om gegevens afkomstig van social media, video, audio en een grote hoeveelheid signalen uit sensoren en andere apparaten.
Om alles uit big data te kunnen halen, heeft IBM geïnvesteerd in de ontwikkeling van big data- en analytics- capaciteiten, zowel op technologisch gebied als kennisgebied. Tweederde van IBM´s onderzoek is gewijd aan data, analytics en cognitieve computing. Het heeft dan ook vierduizend analytics-patenten en beschikt over een netwerk van zesduizend betrokken partners. Een goed voorbeeld in Nederland is een grootschalig onderzoeksproject naar slimmer waterbeheer. In dit project wordt onderzocht hoe door betere informatiedeling en slim hergebruik van ict-toepassingen het waterbeheer in Nederland verbeterd kan worden en de economische positie van de Nederlandse watersector in het buitenland kan worden vergroot.
In Nederland werkt IBM met meerdere gemeenten om te kijken hoe zij informatie uit data kunnen halen om hun dienstverlening richting de burger te verbeteren. Zij moeten steeds meer doen met minder middelen en beslissingen kunnen sneller en beter onderbouwd worden genomen door het slimmer inzetten van data. Huidige en eventueel toekomstige taken van de gemeenten kunnen hierdoor optimaal worden uitgevoerd. Daarnaast wordt in Nederland samengewerkt met universiteiten aan nieuwe, analytics-gerelateerde curricula. Zo probeert men de nieuwe generatie ict’ers klaarstomen voor de toekomst: een toekomst waarin data de nieuwe natuurlijke grondstof is.
Een aansprekend voorbeeld hiervan is de inzet van software en het geven van gastcolleges bij een aantal universiteiten waarmee wordt samengewerkt aan gezamenlijk onderwijs op het gebied van Watson en Data Science. Hiermee worden de vaardigheden van de toekomst onderwezen aan de professionals van de toekomst.
IBM biedt een uitgebreid portfolio data- en analytics-oplossingen waarin cognitieve systemen een belangrijke rol spelen. Deze systemen zijn zelflerend. Ze leren van de grote hoeveelheden informatie die zij toegediend krijgen, van hun eigen ervaringen en van de interactie met mensen. Het bekendste voorbeeld van een dergelijk systeem is IBM Watson. IBM Corporation introduceerde Watson drie jaar geleden. Sindsdien is Watson uitgegroeid tot een veelzijdig businessplatform dat wereldwijd beschikbaar is via de cloud. Op deze manier zal Watson het karakter en de toepassing van ict veranderen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, retail, reisbranche en het bankwezen. Ook in Nederland zien we een aantal klanten de eerste stappen zetten om de mogelijkheden te onderzoeken om Watson in te zetten.
Cloud
Cloud computing heeft de manier waarop we it-oplossingen gebruiken voorgoed veranderd: it- en bedrijfsprocessen worden geleverd als digitale diensten. Het is de verwachting dat in 2016 ruim een kwart van alle applicaties wereldwijd beschikbaar is via de cloud. De huidige it-ontwikkelingen onderstrepen dat. Zo wordt momenteel 85 procent van de nieuwe software gebouwd voor de cloud.
Het belang van de cloud zit niet zozeer in de technologie, die redelijk eenvoudig is, maar in de nieuwe businessmodellen die mogelijk zijn door de cloud. IBM speelt daar op in met een breed scala aan cloudoplossingen: infrastructure as a service, platform as a service, software as a service and business process as a service.
Op het gebied van cloud speelt de IBM company Softlayer een belangrijke rol. Dit bedrijf heeft wereldwijd veertien datacentra onder zijn hoede, waarvan één in Amsterdam. Dit netwerk aan datacentra stelt IBM in staat om diverse infrastructure-as-a- service-diensten te bieden aan uiteenlopende klanten: van startups tot multinationals. Deze datacentra vormen de basis voor IBM’s public cloud die elke dag ongeveer miljoenen klantentransacties verwerkt.
Business-tools
Data en cloud leiden tot wereldwijde veranderingen, zowel op business- als op maatschappelijk vlak. Tegelijkertijd groeit de inzet van mobiele technologie en social business. Dit zorgt ervoor dat mensen meer kennis en uitgebreidere netwerken tot hun beschikking hebben. Bovendien brengen deze ontwikkelingen een ander verwachtingspatroon met zich mee: klanten en relaties verwachten dat bedrijven diensten via mobile- en social business-tools bieden.
Een voorbeeld hiervan is een organisatie die videoboodschappen op een ansichtkaart verstuurt. Augmented reality regelt dat de kaart tot leven komt wanneer deze wordt gescand met een smartphone. De verzender kan door analytics zien welke ontvanger de kaart heeft gekregen en wanneer en hoe vaak hij is bekeken. Deze toepassing van IBM-software geeft een blik naar de toekomst hoe consumenten en bedrijven gebruik kunnen maken van nieuwe technologie.
Een ander voorbeeld is een medisch centrum dat een volledig nieuwe website heeft met binnenkort een geïntegreerd patiëntenportaal en mobiele app. Het zorgportaal geeft patiënten een beveiligde toegang tot hun persoonlijke gegevens direct uit het ziekenhuis informatiesysteem. Daarnaast kunnen medewerkers straks via een sociaal intranet samenwerken en wordt informatie en applicaties gepersonaliseerd en op maat aangeboden. Ook bouwt een vereniging van zorgorganisaties aan een infrastructuur voor de uitwisseling van medische informatie tussen zorgverleners. Via een, nieuw te ontwikkelen, regionaal patiëntportaal kunnen patiënten straks online toestemming verlenen, wat het proces vereenvoudigd. Sinds 1 januari 2013 is het wettelijk verplicht om aan de patiënt expliciet toestemming te vragen of uitwisseling van gegevens is toegestaan.
Door de inzet van het potentieel binnen IBM en business partners kan IBM een breed scala van diensten, oplossingen en technologieën aanbieden waarmee de klanten innovatiekunnen stimuleren.
Watson groeit uit tot businessplatform
Drie jaar geleden introduceerde IBM de supercomputer Watson, vernoemd naar Thomas J. Watson, de man die IBM groot maakte. Sindsdien is Watson uitgegroeid tot een veelzijdig businessplatform dat wereldwijd beschikbaar is via de cloud. Op deze manier zal Watson het karakter en de toepassing van ict veranderen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, retail, reisbranche en het bankwezen.
Laatste nieuws
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.