2015 zou wel eens het jaar kunnen worden waarin gebruikers van bedrijfssoftware meer dan ooit prioriteiten moeten stellen. Prioriteiten om mee te kunnen met de nieuwe toetreders op de markt die succesvol zijn dankzij gebruik van nieuwe technologie en nieuwe business modellen. Dat zal intensief zijn. Er zijn vijf aandachtspunten bij de keuze voor business software in 2015.
Aan de ene kant willen bedrijven de nieuwe generatie ‘digital natives’ binnen krijgen en houden, aan de andere kant stelt deze groep wel hoge eisen aan de it-omgeving en de beveiliging daarvan. Ontwrichtende nieuwe business modellen als Airbnb en Uber spelen in steeds meer sectoren een rol; tegelijkertijd hebben bedrijven nog altijd te maken met (al lang) bestaande it-systemen en infrastructuren, die niet altijd flexibel zijn of op korte termijn vervangbaar zijn. Cloud computing wordt steeds meer mainstream, maar voor de komende jaren zal ‘cloud your way’ voor veel bedrijven nog de beste aanpak zijn.
Op het gebied van business software zijn onderstaande vijf aandachtspunten van belang in 2015.
Mensen gaan voor producten
Dankzij nieuwe technologie kan de dienstenindustrie mensen vrij maken om zich te richten op de dienstverlening voor klanten, in plaats van het invoeren van data in ingewikkelde systemen. In 2015 zullen meer organisaties de gebruikerservaring evalueren, evenals de systemen die worden gebruikt om die ervaring te realiseren. Nieuwe technologieën en een digitale mindset maken een dergelijke dienstenfocus niet alleen mogelijk, maar ook van essentieel belang. Klantenservice wordt hiermee topprioriteit.
Mobiel gaat voor desktop
Zakelijke software heeft al jaren moeite om te voldoen aan de wensen die op de werkvloer leven en het enorm toegenomen gebruik van mobiel gebruik op de werkvloer. Veel leveranciers hebben inmiddels mobiele versies van hun systemen. Echter, de beste mobiele beleving – in het bijzonder in complexe omgevingen zoals erp – heeft meer nodig dan software die compatibel is met de meest gebruikte mobiele besturingssystemen. De nieuwe generatie van mobiele-erp vereist dat ontwikkelaars denken volgens het ‘mobile first’ principe, dat ontwikkelaars van apps hebben. Deze apps zijn gelieerd aan het belangrijkste systeem van de organisatie en is ontwikkeld voor specifieke taken zoals uitgaven, rapportage en tijdregistratie. 2015 is het jaar van de mobiele ontwikkelingen in de zakelijke software.
Klant gaat voor dienstverlener
De markt voor zakelijke software is traditiegetrouw een markt van langetermijninvesteringen die veelal vooraf worden gedaan. Organisaties kochten een nieuw erp-systeem en investeerden miljoenen euro’s voor het gebruik voor meerdere jaren. Hierdoor raakten zij zo verstrengeld in hun software, dat overstappen naar een andere leverancier haast onmogelijk werd. Digitale technologieën en een verandering in de mindset heeft hier verandering in gebracht. Abonnementsmodellen en eenvoudig overstappen betekent dat de klant koning is en hun successen op de lange termijn zijn te danken aan de lange termijn successen van hun softwareleverancier. Deze manier van denken maakt het ook mogelijk om op een andere manier om te gaan met feedback van klanten. Softwareleveranciers hebben een nieuwe rol: de macht is niet langer in hun handen, maar in die van de klant. In 2015 zullen meer organisaties acteren met de voorkeuren van hun klanten in het achterhoofd.
Gebruikers gaan voor consultants
In een wereld waarbij verandering de enige constante is, hebben flexibele systemen de toekomst. Flexibiliteit, waarbij het mogelijk is om snel aan te passen aan nieuwe business modellen en op- of neer te schalen wanneer het nodig is, is een voorwaarde voor succes in de 21ste eeuw. Dit is een belangrijk kenmerk voor kopers van software. Gebruikers van zakelijke software zijn gewend geraakt aan het inroepen van externe hulp van consultants of ontwikkelaars. In 2015 willen organisaties binnen een paar dagen over kunnen stappen van softwareleverancier. De mogelijkheid om veranderingen te doen in het systeem zonder tussenkomst van externe hulp biedt een competitief voordeel.
Ervaring gaat boven functionaliteit
Gebruikers van zakelijke software profiteren in hun privéleven van een naadloos en eenvoudige digitale ervaring door het gebruik van smartphones, cloud-opslag en social media. Door deze veranderde mindset en technologische ontwikkelingen, hebben gebruikers steeds minder begrip voor ouderwetse en moeilijk te gebruiken systemen op kantoor. De nieuwe werkplek heeft behoefte aan sociale samenwerkingstools, mobiele apparaten, rolgebaseerde intelligentie en cloud computing. Dit is de komende jaren dan ook een belangrijk aandachtspunt voor organisaties. Klantervaring is een belangrijke troef voor softwareleveranciers, net zo lang tot zakelijke applicaties net zo ver zijn als applicaties voor consumenten.
Klantervaring, mindset, mobiele beleving, begrip, digitale ervaring, troef, sociale samenwerkingstools..
Klinkt allemaal nogal slappewatterig. Moeten we dan niet gewoon werken, zeg maar je functie vervullen ?
Nee dus, want we lezen : “Ervaring gaat boven functionaliteit”