Fase twee van de invoering van het nieuwe Amsterdams Financieel Systeem (AFS) is tot zeker medio 2015 stilgelegd. Dit heeft wethouder Kock van Financiën besloten nadat uit een assessment naar voren kwam dat het systeem met grote problemen kampt. Doorgaan ermee zou de nieuwe gemeentelijke organisatie, waarmee Amsterdam 1 januari 2015 start, in gevaar kunnen brengen. De gemeente wil nu eerst dat de financiële administratie van de oude gemeentelijke organisatie aansluit op deze nieuwe organisatiestructuur.
De VVD Amsterdam meldde recent erg geschrokken te zijn van de crisissituatie die uit het voortgangsrapportage naar voren komt. De kosten van het JD Edwards-project worden waarschijnlijk met miljoenen overschreden, het project wordt slecht aangestuurd en er zijn belangrijke tekortkomingen, zoals het ontbreken van een goede tool om de benodigde financiële rapportages kan leveren en een haperende factuurscanning. Daarbovenop blijkt dat de bredere doelstelling om alle financiële processen te uniformeren – één administratie en één werkwijze – niet wordt bereikt.
Wiebes
De woordvoerder van wethouder Udo Kock (D66) stelt dat niet alleen de VVD geschrokken is, maar ook de wethouder. Die was bij de start van het nieuwe college niet goed van te voren op de hoogte gebracht van dit lijk in de kast.
De wethouder stelt in een verklaring: ‘Sinds 2012 werkt de gemeente aan één financieel systeem. Nu wil ik dat we het ook allemaal op dezelfde manier gaan gebruiken. Met een veranderende organisatie moet ook het systeem worden aangepast. Dat kost tijd en het is ingewikkeld. Daarom gaan we voorzichtig te werk, en maken we nu pas op de plaats. Mijn doel is dat uiteindelijk iedereen binnen de gemeente Amsterdam hetzelfde systeem op dezelfde manier gebruikt. Want dat is nodig om de financiën van de stad op orde te brengen.’
Saillant is overigens dat AFS als project door het vorige college is gestart en toen viel onder een PvdA-wethouder van Financiën (eerst Pieter Hillhorst; daarna Lodewijk Asscher) én een VVD-wethouder van ICT (Eric Wiebes, inmiddels staatssecretaris van Financiën). De VVD zit nu weer in het college.
Stilgelegd
Het eerste deel van het in 2012 gestarte programma Amsterdams Financieel Systeem (AFS) ligt op schema, aldus de wethouder. Bij alle bestuurscommissies en een groot deel van de gemeentelijke diensten is het systeem ingevoerd. Grote diensten als de Dienst Werk & Inkomen en het gemeentelijk grondbedrijf moeten voor 1 juli 2015 volgen. De tweede fase bestaat uit het gelijktrekken van alle 31 verschillende boekhoudingen die nu nog binnen de gemeente bestaan. Dan ontstaat er één gemeenschappelijk financieel systeem. Capgemini is aangetrokken als leverancier en beoogd beheerder van AFS; de implementatierol ligt bij de gemeente zelf.
Deze tweede fase is nu stilgelegd. Eerst start het project Financiële Administraties 2015. Hierin wordt de financiële administratie van de oude gemeentelijke organisatie aangesloten op de nieuwe organisatiestructuur die 1 januari 2015 in gaat.
Dus voordat er overeenstemming is over een geïntegreerde werkwijze wordt alvast met het nieuwe systeem begonnen. En nu is men “geschrokken” omdat blijkt dat de veranderende organisatie nieuwe eisen stelt aan datzelfde nieuwe systeem, dat dus noodgedwongen mee moet veranderen en qua kosten uit de hand gaat lopen. Dat is geen lijk uit de kast, dat had je ruim van te voren aan kunnen zien komen.
Uiteraard is het ‘not done’ op de man te spelen maar in dit geval is het, gezien het noemen van namen, een open deur. Het meest in het oog springend is het gegeven dat geen van de drie ook maar enige aantoonbare of aanwijsbare affiniteit hebben met ICT als materie.
En dan kun je je natuurlijk als ter zake kundig en verantwoordelijk opstellen in een dergelijk geval maar zie hier de resultaten en de vervolgschade. Het is niet zo dat er ergens naar zou moeten worden gewezen. Immers, de betrokken hoofdrolspelers zullen geen van allen thuis geven en vooral hun zaken op orde hebben. Eerder heb ik mijn mening al in een eerste artikel gegeven.
Wat mij nu wel zorgen baard nu? Dat is het gegeven dat Wiebes nu de scepter zwaait over een groter IT traject namelijk die bij de belastingen. Hij heeft al een aantal uitspraken gedaan t.a.v. de systemen bij de belastingen en mijn grootste zorg is, die kan niemand mij wegnemen, dat Wiebes niets significants kan of zal doen, of zal betekenen, waar het de systemen van de belastingsdienst aan komt.
Hij heeft daar geen technische, professionele dof bestuurlijke kwaliteiten voor. Dat is namelijk wat er wel vast staat. Datzelfde geld natuurlijk Asscher, maar die mag zijn eigen andere bestuurlijk boontjes doppen.
Wederom schade voor ICT professionals die hier aan hebben gewerkt en zo in de publiciteit komen. Ik ken er enkelen van uit een verder verleden en weet dat zij negatieve publiciteit niet verdienen. Het enige goede wat je doorgaans doet wanneer een ICT traject dreigt vast te lopen is wat men nu doet. Stil leggen. En als men nu slim is? Terug naar de tekentafel en niet verder voor de leverancier helder heeft uitgelegd op welke wijze verder.
Daarbij hoort ook zakelijke verantwoordelijkheid. Gewoon zeggen wat je wanneer op gaat leveren en wat de consequenties zijn als dat niet gebeurd. Dat is de taak die de gemeente Amsterdam nu toch echt op zxich moet nemen. Dat hoort namelijk aan de andere, receiving end van het IT programma en project management.