Slechts 4 procent van de organisaties heeft direct (realtime) inzicht in de meest actuele bedrijfsgegevens. 23 procent heeft dat binnen een dag, 18 procent binnen een week, 15 procent binnen een maand. Bij 22 procent van de organisaties duurt het langer dan een maand voordat personeel zicht heeft op de stand van zaken. Dat blijkt uit het onderzoek van ict-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van business intelligence (bi).
Het onderzoek met ruim 130 respondenten van grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid heeft in de afgelopen twee maanden plaatsgevonden. Sogeti: ‘Nog altijd gebruikt het overgrote merendeel (71 procent) van de organisaties business intelligence voor financieel management. Een op de vijf zet bi in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten (29 procent). Dezelfde respondenten verwachten dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren. Een groei van 22 naar 41 procent.
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien de organisaties het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van business intelligence. Volgens de respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd (55 procent).
‘Tot nu toe lijkt business intelligence het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten. Bi moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant’ zegt Michiel Boreel, chief technology officer (cto) van Sogeti over de uitkomsten van het onderzoek.
Respondenten
De gegevens zijn gebaseerd op onderzoek naar het gebruik van business intelligence dat via internet heeft plaatsgevonden (looptijd twee maanden) onder ict-managers en verantwoordelijken voor bi. De 132 respondenten zijn werkzaam bij onder andere de overheid, financiële sector, zorg, zakelijke dienstverlening, logistiek, energiesector, telecommunicatie en media. 62 procent van de respondenten werkt bij organisaties met duizend tot meer dan vijfduizend medewerkers. 27 procent van de ondervraagden is in dienst van bedrijven of instellingen met honderd tot duizend werknemers. De overige 11 procent van de respondenten werkt bij een organisatie met minder dan honderd medewerkers.
Nogal apart om overheid en niet overheid te mengen omdat de overheid immers meer aanstuurt op verspilling en daarom minder inzicht wil hebben in dit soort gegevens als het onder de streep allemaal klopt.
En bij bedrijven hangt het er ook maar net vanaf of je zoveel moeite wilt steken in (near) real-time inzicht en wat dat inzicht ook daadwerkelijk oplevert. Bij een onlineshop is het onmisbaar. Bij een begrafenisondernemer zal het wel los lopen.
Oftewel gegoochel met cijfertjes om iets te verkopen?