De ‘application delivery gap’ die er nu al is, zal alleen maar groter worden door toenemende concurrentie op basis van applicaties. De it-afdelingen moeten worstelen om dit bij te houden, waarbij zij gebruik maken van ouderwetse methoden. Dit blijkt uit onderzoek van Mendix.
Bijna driekwart (71 procent) van de it-organisaties heeft volgens Mendix niet voldoende middelen ter beschikking om het hoofd te bieden aan de groeiende business vraag naar maatwerk applicaties. Meerdere factoren dragen bij aan deze ‘application delivery gap’. Eén daarvan is de grote behoefte aan mobiele en klantinteractie applicaties. Ook is het voor de it-afdeling een grote uitdaging om de goede balans te vinden tussen het beheren van de oudere legacy-systemen en het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve applicaties, zegt Michel Deen, senior director managed services bij Avanade.
‘Hierbij is het zo dat de business deze nieuwe, innovatieve applicaties nodig heeft om hun positie in de markt te handhaven of te verbeteren. Het gevolg hiervan is dat de business hoge eisen stelt aan de snelheid en de kwaliteit om deze applicaties beschikbaar te hebben.’ Omdat it-teams geen toereikende mogelijkheden hebben om hier aan te voldoen, loopt de gewenste output achter, laat de performance te wensen over en groeien de achterstanden in ontwikkeling.
Kloof verkleinen
Om de kloof te verkleinen moet de it-afdeling volgens Deen een ’two-speed IT strategy’ ontwikkelen. ‘Hierbij wordt er naast het beheer van de bestaande legacy systemen een tweede onafhankelijke stroom gestart, waardoor het mogelijk gemaakt wordt om sneller innovatieve applicaties te ontwikkelen. Om deze tweede stroom goed in te kunnen vullen dienen de it-teams nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen op een aantal gebieden.
Zo moeten ze consultancy-vaardigheden ontwikkelen om de vraag vanuit de business goed te begrijpen en om te zetten naar gewenste applicatiefunctionaliteit. Ook is het nodig cloudtechnologieën (IaaS, PaaS en SaaS) aan te wenden om sneller nieuwe functionaliteit te realiseren voor de eigen organisatie. Tot slot verdient het aanbeveling kennis op te bouwen hoe je als service integrator optimaal gebruik kan maken van de mogelijkheden die verschillende cloudoplossingen bieden en die op een veilige manier integreren met de on-premise infrastructuur. Met name een geïntegreerd authenticatieplatform speelt een belangrijke rol om transparante toegang tot alle systemen te faciliteren.
Het is nogal een open deur om te roepen wat de IT afdeling allemaal moet gaan doen, maar kijkend naar de praktijk, is IT bij veel bedrijven een ondersteunende afdeling.
Vanuit dat oogpunt worden ze dan ook vaak gezien als kosten- of sluitpost, waardoor ze slechts beperkte middelen tot hun beschikking hebben/krijgen om alle wensen te realiseren.
Veel IT afdelingen willen wel, maar het ontbreekt ze aan de mensen en middelen (ofwel €)
Eens met PaVaKe. Uiteraard is dit het opentrappe van een (eigen) commerciele open deur. De stelling die Mendix hier overigens doet vind ik altijd wel een beetje Bout. Je kunt namelijk een survey schrijven zoals je wil en de uitkomsten daarin commercieel sturen. Soit.
Als er word gezegd dat de IT afdelingen niet de goede tools zouden bezitten om, dan zeg ik meteen Bull Shit. Er zijn namelijk een aantal basale methoden, waarvan ik vind, dat elke IT professional dat gewoon als een standaard eigen moet zijn, naast het ‘Trucje’, met alle Respect, die die of gene beheerst.
ITIL
Prince2
Basaal IT ketenkennis
Deze zouden tot ‘over den neck gaen toe’ als standaard deel uit moeten maken van elke IT discipline, ook al zul je wellicht niet de ambitie hebben een IT manager te worden. Je kunt een crack op je vakgebied willen worden, als je je plek in de basale IT keten niet kent, dan krijg je heel veel fouten.
Dan krijg je ook ‘black holes, boxes en grey areas, zaken die heel, hoe voorspelbaar, gewoon heel veel geld gaan kosten.
Ik heb het hier overigens niet over het gegeven dat iedereen natuurlijk alle papiertjes maar zou moeten halen. Ik heb het over de perceptie dat elke IT discipline a: een plek heeft in het geheel, en b: verbonden is met een opvolgende discipline.
Wil je besparen in en met IT? Ga daar dan eerst eens naar kijken. Want dergelijke informatie is gewoon frank en vrij, gratis voor handen.
Tijdens mijn bijna twee decennia als ITer ben ik in de ruwweg helft van de gevallen maatwerk tegengekomen die helemaal niet hoeft en ook met standaard software af had gekund.
Oftewel laat je niet in de luren leggen door je maatwerk op te laten leggen van je leverancier. En als je dan toch maatwerk nodig blijkt te hebben zorg dan dat deze upgrade bestendig is zodat je bij een upgrade het hele riedeltje niet nog een keer hoeft af te ratelen.
Wat je zegt Johan, het heeft hierin ook te maken met enerzijds de acceptatie van standaard software, je processen dus anders inrichten zodat je werkt aan de hand van de “opgelegde” structuur (niet altijd wenselijk vandaar dat maatwerk altijd aansluit) maar andere kant is ook de software leverancier, of ik als ontwikkelaar, meer met user interactie te maken moet hebben waardoor bepaalde dingen logischer worden.
Ja “maatwerk applicaties”, daar ligt de toekomst ??
laatst las ik in computable over negatieve winst, nu over groeiende achterstanden. En Consultancy vaardigheden in het 2-speeds team om de vraag van de business te kunnen omzetten naar gewenste applicatiefuncionaliteit ? Een hele mond vol hoor. Als dat lukt zou ik als engineer liever willen inzetten op Sales skills. Stel je voor dat je ze voor 75 euro/uur een half jaar een enorm innovatief Service Delivery Gap kunt aansmeren. Dat wordt tong uitsteken naar het slome team 🙂
We gaan er graag van uit dat we uniek zijn. Zo ook bedrijven. De roep om maatwerk is daarom niet vreemd, maar in de meeste gevallen slechts een kwestie van andere spullen/diensten en andere terminologie en niet een kwestie van andere principes.
Dan kun je IT voor je karretje spannen en ingewikkeld blijven doen, maar je kunt ook besluiten dat het slimmer is gebruik te maken van die algemeen geldende principes en je maat werk tot een minimum te beperken. Dat moet je dan wel tussen de oren van de business zien te krijgen. En juist daar wordt nog veel te weinig aan gedaan. Iedere keer als er wat nieuws wordt verzonnen moet IT in de houding springen en leveren, terwijl doorgaans nog nauwelijks bekend is wat de consequenties zijn voor de primaire en secundaire processen die met die nieuwigheid zouden moeten werken, laat staan dus voor diezelfde IT.
Een “two-speed IT strategy” klinkt natuurlijk fantastisch, maar lost het probleem niet op. IT werkt het beste als het ten eerste gespiegeld is aan de AO en deze optimaal kan ondersteunen en ten tweede als deze niet als sluitpost wordt gebruikt maar serieus wordt genomen als business enabler. En dat kan alleen weer als die die business goed weet wat zij aan het doen is aan welke automatisering zij daadwerkelijk behoefte heeft.
Ik ben van mening dat IT zich moet gaan concentreren op het snel en flexibel inzetten van veel verschillende ‘standaard’ applicaties. Applicaties zijn bedoeld voor het doen van transacties, Vind een goede oplossing voor het integreren van de verschillende applicaties en dan kan de business de applicatie uitzoeken die het beste past bij hun proces.
Zorg ervoor dat de data die de systemen genereren, centraal wordt vastgelegd zodat integrale rapportage kan plaatsvinden. Daarmee kan het potentieel van alle software ontwikkelingen in de wereld benut worden.