Telecomconcern KPN bekijkt de kansen voor overnames van kleine zakelijke dienstverleners en serviceleveranciers voor consumenten. Dat liet KPN-topman Eelco Blok woensdag weten aan persbureau Bloomberg. Blok sprak op een evenement in Barcelona dat georganiseerd werd door de Amerikaanse bank Morgan Stanley.
Op de bijeenkomst in Barcelona zou topman Eelco Blok hebben laten doorschemeren dat hij vooral kleine dienstverleners als mogelijke overnameprooi ziet. Blok zei ook dat hij niet verwacht dat de Nederlandse mobiele markt in de komende drie jaar zal consolideren. Hij liet verder weten dat het Belgische dochterbedrijf Base niet te koop staat, tenzij een goede prijs wordt geboden.
KPN werd onlangs expliciet genoemd in een Computable-analyse op de overnames binnen de Nederlandse ict-sector. Ramon Schuitevoerder, senior consultant bij Mazars Berenschot Corporate Finance (MBCF) stelde in die analyse. ‘Veel bedrijven hebben na de economische recessie hun huishoudboekje weer op orde en zien hun marges verbeteren. Ze vinden het moment aangebroken om te kijken of ze via een overname sneller kunnen groeien of zich strategisch kunnen versterken.’ Als ‘sterk voorbeeld’ noemt hij KPN. ‘Het ict-concern stootte in het derde kwartaal weer een paar niet-kernactiviteiten af (dochteronderneming Callfactory, een deel van de Mitel-tak), maar investeerde ook in het uitbreiden van zijn hostingaanbod met de overname van Argeweb.’
KPN maakte in augustus bekend dat het hostingbedrijf Argeweb uit Maassluis overneemt. Met die overname zegt KPN verdere groei te realiseren in de zakelijke markt voor cloud en hosting, met name voor het midden- en kleinbedrijf. Eerder kondigde het bedrijf ook een samenwerking met IBM aan voor levering van diensten op basis van cloud-platform Softlayer.
29 oktober 2014 meldde KPN dat het zijn zakelijke ict-dienstverlening uitbreidt met infrastructure as a service (IaaS). Het gaat om diensten voor rekenkracht, opslag (storage) en uitbreiding van de netwerkcapaciteit op basis van Microsoft Azure. KPN garandeert dat data en diensten geleverd en beheerd worden via datacenters, netwerken en apparatuur in Nederland en richt zich op grote organisaties.
Nu het bedrijfsmodel van Mobiel steeds meer onder druk staat is het raadzaam dat KPN de organisatie en m.n. de samenwerking met de IT Vendoren verbetert. Door het personeel beter te trainen (en die van de samenwerkingspartners) valt er op het gebied van cultuur en interculturele-communicatie (C&C) nog een wereld te winnen. Onderzoek van sourcing relaties leert dat die samenwerking vrijwel overal veel te wensen overlaat. Zolang het management onvoldoende weet wat er op het punt van C&C op de werkvloer gebeurd zullen ook de meest essentiële dingen fout blijven gaan, zal de efficiency eronder lijden en zal men zijn heil blijven zoeken in reorganisaties. Je kunt van het personeel moeilijk volledige inzet eisen als ze moeten samenwerken met mensen die ze niet begrijpen (de Indiërs met name)en niet weten of ze er morgen zelf nog werken.