Ziekenhuizen hebben twee primaire systemen: erp en het epd. Tot dusverre zijn dat gescheiden werelden. In het ene systeem draait het om inkoop, productie en logistiek. In het andere systeem staat de patiënt centraal. Die twee werelden zijn in de praktijk echter uiteraard niet gescheiden.
Als inkoop niet de juiste aantallen protheses heeft ingekocht, of als de voorraadmodule niet de juiste aantallen weergeeft, dan kan het zo maar gebeuren dat een operatie last-minute moet worden afgeblazen omdat de juiste materialen niet beschikbaar zijn. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen waar de twee werelden van erp en het epd bij elkaar komen.
Ziekenhuizen krijgen steeds meer behoefte om die databronnen te combineren. In de eerste plaats vanuit patiëntoogpunt. De patiënt verdient de best mogelijke zorg, waarbij alle aspecten naadloos op elkaar zijn afgestemd. Maar ook voor de bedrijfsvoering is het prettig als data worden gecombineerd. Als op basis van patiëntdata een ziekenhuis bijvoorbeeld beter kan voorspellen welke zorg patiënten in de kliniek waarschijnlijk nodig hebben, dan kunnen zij hun personeelsplanning optimaliseren.
Nu maken verpleegafdelingen meestal een planning op basis van de bedbezetting. Maar de ene patiënt is de andere niet. De meeste mensen die hun heup breken zijn ouderen, met alle kans op complicaties zoals delier. Maar breekt een jonge wielrenner zijn heup bij een valpartij, dan is de kans op delier vrijwel nihil. Kortom, hoe meer data over een patiënt aanwezig is, hoe beter kan worden voorspeld hoeveel en welke verpleegkundige zorg de patiënt nodig heeft en hoe beter een personeelsplanning kan worden gemaakt die is afgestemd op de waarschijnlijkheid dat zich bepaalde complicaties gaan voordoen. Daarbij kan realtime ingegrepen worden op planningen (personeel, OK, materialen, bedden, et cetera) als patiënten onverhoopt complicaties hebben, er no-shows op de poli zijn of als er een ‘onverwachte’ instroom op de spoedeisende hulp (SEH) is vanwege calamiteiten.
Integreer ook open data
Daarnaast zijn er nog open databronnen. Denk aan wat mensen over je ziekenhuis schrijven op social media. Wat zeggen zij over hun arts of over hun behandeling. En welke vragen zij stellen aan medepatiënten op patiëntfora. Voor longartsen die COPD-patiënten behandelen zijn KNMI-data wellicht interessant, terwijl specialisten in infectieziekten graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rond ebola. Kortom, er zijn diverse externe databronnen die, gecombineerd met andere data in het datawarehouse, voor meerwaarde kunnen zorgen.
Integreer data van meerdere ziekenhuizen
Tot slot is het interessant om data van meerdere ziekenhuizen te bundelen: patiëntdata, maar ook erp-data. Ziekenhuizen in dezelfde regio werken immers vaak op veel terreinen met elkaar samen: ze verwijzen patiënten over en weer door, ze delen schaarse resources en ze kopen samen in. En dus zou het interessant zijn de erp-systemen en epd’s aan elkaar te koppelen, maar natuurlijk wel op een privacy-vriendelijke manier.
Daar stippen we meteen één van de grootste uitdagingen aan: hoe regel je privacy-technisch dat databronnen op een veilige manier kunnen worden gekoppeld? Zeker als ziekenhuizen gaan samenwerken en data gaan delen, moeten patiënten er wel op kunnen rekenen dat ze alleen geanonimiseerde data delen. De technologie om dit te doen is er. Zeker, het is niet eenvoudig, maar de technologie hoeft geen showstopper te zijn.
Vind niet zelf het wiel uit
Moet ieder ziekenhuis zelf het wiel uitvinden? Nee. Liever niet. Samenwerken kan op meerdere terreinen. Bijvoorbeeld door het delen van analytische modellen. Ik stel me zo voor dat er op termijn een marktplaats komt waar ziekenhuizen hun algoritmen uitwisselen. Het delen van dergelijke kennis kan innovatie immers versnellen.
Wat innovatie ook kan versnellen, is gebruikmaken van de kennis van leveranciers. Aan de erp-kant zetten partijen als SAP en Oracle grote stappen op het gebied van big data analytics. Ze helpen bijvoorbeeld banken met het opsporen van creditcard fraude. Alles wat ze daarvoor doen is in hele grote databases op zoek gaan naar patronen en afwijkingen daarin. Dat is niet anders dan wat bijvoorbeeld medische onderzoekers doen als zij ziekteoorzaken willen opsporen aan de hand van fouten in het dna.
Van de epd-leveranciers heeft bijvoorbeeld Epic via haar database partner veel kennis van en ervaring met informatie halen uit ongestructureerde data.
Ook system integrators, waarvan mijn werkgever er één is, kunnen de rol van sparringpartner vervullen. Vaak hebben ze ervaring in de zorg, maar ook op andere terreinen, zoals bijvoorbeeld marketing. Ze zien de overeenkomsten tussen bijvoorbeeld het voorspellen van klantwensen en het voorspellen van de zorg die patiënten nodig hebben. Natuurlijk, er zijn ook verschillen. Ieder wiel zal er anders uit komen te zien: wat meer of wat minder spaken, een wat bredere of smallere velg, en een wat grotere of kleinere diameter. Maar het zijn wel allemaal wielen.
beste Minne van der Sluis ,
edp en erp zijn gescheiden om te voorkomen dat medisch geheim lekt naar logistieke systeem.
de voorbeelden die je aanhaalt in relatie met complicaties is juist het gevaar voor diepgaande misbruik.
dat je dilemma een uitdaging is ben ik in reactie op de artikel niet eens. Het is gewoon “not done ” .
de edp en erp scheiding ,zijn zakelijke verschil risico’s van ondernemen in de gezondheids-zorg.
ik gruwel van je voorstel en implicaties …..
Gescheiden!!!!! Wegwezen, ophouden en snel ook. Hoe kan je je processen bewaken en de daarbij behorende kosten als die twee werelden niet koppelt.
Het is toch 2014?
Ervaring zat, maar nu het doen
Beste Karel,
Dat ooit het EPD en ERP zijn gescheiden klopt. Maar sluit dit nog aan bij de huidige tijd?
– Steeds meer clienten zoeken op internet wat de beste ziekenhuizen zijn voor een specifieke behandeling
– Artsen klagen dat clienten mondiger worden. Want ze hebben de oorzaak van hun klacht gegoogled en ‘weten’ ook de oplossing
– Jaarlijks wisselen duizenden clienten van zorgverzekeraar en liggen de ‘medische’ gegevens dus bij verschillende commerciele partijen
– clienten sluiten zich aan bij forums om met lotgenoten ervaringen uit te wisselen
– oh ja, en de zorgkosten stijgen de pan uit…
Kortom de informatie ligt al op straat, je moet alleen nu nog zoeken en de ziekenhuizen hebben het nodig om zorg te kunnen blijven betalen.
Waarom niet omdraaien en kijken naar de mogelijkheden? Welke client is er op tegen als ze betere behandeling kunnen krijgen tegen zeer gunstig tarief als ze daarvoor meer inzage moeten geven in hun data? Ik denk zeer weinig.
De deur dicht gooien met “not done” is te kort door de bocht. Data combineren staat niet gelijk aan opgeven van privacy… But that’s just my humble opinion.
Wat fijn dat meer mensen nadenken over het gebruik van gegevens in de Zorg. In de toekomst zal dit naar mijn mening alleen maar belangrijker worden. Niet alleen maar omdat mensen steeds ouder worden, maar ook omdat onze informatiemaatschappij steeds transparanter wordt. De mogelijkheden met ict zijn vergeleken met bijvoorbeeld 20 jaar geleden, zo gigantisch veel verbeterd, en daarmee de wereld om ons heen, dat dat eerder genoemde nadenken cruciaal is. Laten we daarbij vooral open staan voor nieuwe ideeën en deze niet zomaar afwijzen omdat deze ons eerste instantie niet aanstaan. Ik kan me best voorstellen dat gegevens binnen een epd bijdragen tot een betere planning van de bedbezetting binnen een kliniek. Dat privacy-aspecten daarbij moeten worden gegarandeerd is een eis. Dit is heel gemakkelijk opgeschreven omdat ‘privacy’ een containerbegrip is geworden. We noemen het begrip en hoeven vervolgens niets meer uit te leggen.
In dit geval bedoel ik dat uit epd-gegevens een kans op een herhaling van een klacht of het optreden van een bijverschijnsel waardoor opname noodzakelijk kan zijn, kan worden berekend.
Willem Doornbos
Privacy?
Het gebruik van Big Data kan bijvoorbeeld resulteren in een analyse van verrichtingen (eventueel ziekenhuis specifiek) en hulpmiddelen waardoor kwaliteitsverschillen aan het licht komen die uiteindelijk zullen resulteren in een verbetering van patiënt-behandelingen.
Sluit je ogen niet, maar blijf (kritisch en creatief) nadenken!
Willem Doornbos
Voorraadbeheer is toch al volledig uitgekauwd?
Elke verpleegafdeling regelt gewoon autonoom zijn eigen bestellingen via een centrale inkoop.
Scheelt een hoop overhead en dure sap systemen.
Gewoon een standaard voorraad pakket gebruiken.
Ik zie totaal geen voordeel in het koppelen van patientgegevens aan de voorraad.
De verpleegkundige kijkt gewoon of er nog genoeg paracetemol is en besteld intern online bij indien nodig. Of iemand van het magazijn loopt rond en checkt de voorraad.
Juiste aantallen protheses? Die worden toch op maat gemaakt? Of komt er elke dag iemand binnen zonder hand en moet die aan het eind van de dag met prothese en al weer naar huis??? Een standaard dbc code of tegenwoordig dot dekt totaal niet de werkelijke behoefte aan spullen.
Alsof je bij elke blindedarm operatie exact dezelfde hoeveelheid spullen gebruikt.
Kortom veel te kort door de bocht en te simpel voorgesteld. De oplossing zit m niet in koppelen maar in eigen verantwoordelijkheid geven aan het personeel en er vertrouwen in hebben dat ze heel goed hun eigen boontjes kunnen doppen.
@jeroen wat heeft de modige patient met dit artikel te maken?
@ger gaat de boekhouder de arts adviseren over het gebruik van geneesmiddelen? Of operatiemiddelen? De kosten zitten echt niet in dat soort dingen. Die zitten in de dure behandelingen die regelmatig niet nodig zijn. Zoals bv Labonderzoeken de dag voordat de patient overlijdt
In het ziekenhuis in maastricht dacht ook iemand (voormalig postdirecteur) dat een patient hetzelfde is als een postpakket gewoon even sap invoeren, de patient is gewoon een logistiek proces.
Afijn tientallen miljoenen euros later blijkt dat toch niet zo simpel te zijn en is de beste man weer vertrokken..
Waar wel op valt te bezuinigen is door het transparant maken van behandelingen in ziekenhuizen zodat ze onderling te vergelijken zijn en de uitschieters er uitgehaald kunnen worden.
Dit is uiteraard vaak niet in het belang van het ziekenhuis om meetbaar te zijn. Maar daar is de echte besparing te halen.
Ik reageer nog wel wat uitgebreider maar het moet me van het hart dat ik schrik wanneer ik zie wat mensen zonder medische kennis en zonder ervaring in de zorg hier allemaal beweren, inklusief de schrijver van het artikel.
@jan. Eens.
Ik heb die ervaring wel. ik heb in 2 ziekenhuizen op verschillende afdelingen gewerkt en de praktijk gezien. En een aantal processen geautomatiseerd.
Ziekenhuisje spelen. fijn alles koppelen. patienten brief sturen dat het systeem heeft geconstateerd dat ze langdurig ziek zijn met gevolgen voor werk en mobiliteit en of ze niet interesse hebben in arbeidsrecht advocaat en folders met aangepaste auto’s. uitvaartverzekeringsmaatschappij ook vast informeren, kunnen ze zelf aanbiedingen sturen want je wilt toch niet de nabestaanden met jouw ziekte opzadelen ?