Ict-dienstverlener Atos heeft een BCR-certificering ontvangen voor het veilig verwerken van klantgegevens. BCR (Binding Corporate Rules) is een certificering voor gegevensbescherming die door multinationals is samengesteld. Het certificaat is met instemming van Europese toezichthoudende organisaties voor gegevensbescherming verleend. In Nederland is dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Atos is naar eigen zeggen die eerste ict-dienstverlener die het certificaat heeft ontvangen. De BCR-certificering beslaat de internationale activiteiten van de Atos Groep, inclusief Atos Worldgrid, Canopy en de tak voor ondersteuning van betaalprocessen, Worldline.
De ict-dienstverlener licht toe dat het streeft naar beveiliging van klantdata op het hoogste niveau. Het certificaat geld voor de gehele dienstverlening, inclusief cloud computing. Atos-ceo Thierry Breton licht toe: ‘Persoonlijke data zijn een waardevol bezit en daarom is gegevensbescherming een topprioriteit voor veel organisaties. Dit is van extra groot belang, omdat veel bedrijven de mogelijkheden onderzoeken om diensten en toepassingen naar de cloud te verhuizen met als doel hun omzet te verhogen en concurrentiepositie te versterken.’
Dataprotectie
Bretron vervolgt: ‘Deze certificering is een erkenning van onze internationale strategie op het gebied van dataprotectie. Onze procedures, trainingen en maatregelen hebben tot doel een bedrijfscultuur tot stand te brengen die is gericht op een goede beveiliging van klantgegevens te waarborgen binnen al onze oplossingen en diensten.’
Atos schrijft in een toelichting op de certificering: ”BCR is ontwikkeld om multinationals de mogelijkheid te bieden om persoonsgegevens in overeenstemming met lokale wetgeving vanuit de Europese Economische Ruimte uit te wisselen met bedrijfsonderdelen in andere delen van de wereld. Om voor certificering in aanmerking te komen, moeten bedrijven aan lokale autoriteiten kunnen aantonen dat zij maatregelen hebben geïmplementeerd om een adequate gegevensbescherming in alle geledingen van de organisatie te waarborgen.’