Luchtvaartautomatiseerder Sita heeft een nieuw vijfjarig contract getekend met Orange Business Services (OBS). Samen met OBS en vijf regionale netwerkdienstverleners wil Sita de communicatiemogelijkheden en netwerkdiensten op luchthavens en additionele locaties uitbreiden. Daarmee moet de wereldwijde dekking van het luchtvaartnetwerk en de dienstverlening worden versterkt. Sita wil hierdoor beter kunnen inspelen op de behoefte van de luchtvaartindustrie aan nieuwe ict-oplossingen voor bijvoorbeeld cloud en flexibele on-demand diensten op luchthavens.
In het kader van de samenwerking zetten Sita en OBS een nieuw ‘Sita Network Services Delivery and Operations Center’ op voor het bieden van diensten die speciaal zijn ontworpen voor de wereldwijde luchtvaartindustrie. Dit servicecentrum voor netwerkbeheer, integratie en ondersteuning zal eind 2014 operationeel zijn.
Het uitgebreide netwerkaanbod zal gefaseerd worden ingevoerd. In dit kader introduceert Sita seizoensgebonden netwerkdiensten op luchthavens, waardoor luchtvaartmaatschappijen nieuwe vliegroutes kunnen testen of op kosteneffectieve wijze op seizoensgebonden bestemmingen kunnen vliegen. OBS zal klanten van Sita extra communicatiediensten bieden, zoals contactcenter-oplossingen of unified communication-diensten.
De luchtvaartautomatiseerder werkt sinds 2006 met Orange Business Services. De Franse ict- en netwerkdienstverlener ontstond op 1 juni 2006 door de samenvoeging van de France Télécom-onderdelen Equant en Wanadoo. Equant was de beheerder van het wereldwijde netwerk voor de luchtvaart, maar werd door luchtvaartautomatiseerder Sita in 2000/2001 verkocht aan France Télécom (sinds medio 2013 omgedoopt Orange).