We zijn in het tijdperk van de personal cloud aanbeland. Volgens Gartner begon dit tijdperk in 2014. Er kwam een einde aan de tijd waarin de personal computer het enige toegangsapparaat was en er begonnen vragen te rijzen over nieuwe benaderingen van toepassings- en serviceaanbod. Hieronder beschrijf ik de effecten die deze verandering in technologie en gedrag hebben op het bedrijf.
In de eerste plaats wil ik definiëren wat we precies bedoelen met de personal cloud. Personal cloud is de verzameling toepassingen, webbestemmingen en inhoud die door iedereen in de loop van de tijd worden verzameld en die men van tijd tot tijd, vanaf elk soort apparaat, wil benaderen.
De opkomst van intelligente apparaten zoals smartphones en tablets – en belangrijker: de gebruiksvormen die van deze apparaten zijn afgeleid – dragen bij aan een transformatie van de werkplek: medewerkers brengen hun eigen apparaten mee, worden fervente app-consumenten en verwachten dezelfde gebruikerservaring op het werk. Dag na dag bouwen ze aan hun eigen personal clouds, van waaruit ze toegang hebben tot aanvullende services naast de services die door de it-afdelingen worden aangeboden, zoals zakelijke toepassingen, toepassingen voor persoonlijke bestandsuitwisseling en opslag, of samenwerkingstools (of: sociale tools).
En de gevolgen voor het bedrijf zijn enorm. Tot nu toe waren it-afdelingen voornamelijk bezig met de fysieke aanwezigheid van het apparaat zelf, in plaats van met de processen die nodig zijn om het gebruik van deze apparaten te faciliteren. Gebruikers verwachten nu niet alleen dat ze een app kunnen gebruiken voor de meeste taken, maar ze verwachten ook naadloze netwerktoegang, bekabeld of anderszins.
Cio’s moeten opnieuw nadenken
Cio’s zullen zich geheel opnieuw moeten bezinnen op servicelevering, want de architectuur die deze levering moet ondersteunen, dient te worden gebouwd volgens een application fluent network-strategie die de gebruiker centraal stelt, en niet het apparaat. De architectuur moet applicaties, gegevens en service kunnen leveren aan elke gebruiker, op de beste en veiligste wijze. Het apparaat dat de gebruiker op dat moment gebruik, moet worden herkend, evenals het type toepassing dat hij of zij gebruikt, zodat de juiste connectiviteit kan worden geboden.
Voordelen voor bedrijven
Er zijn meerdere voordelen in dit nieuwe tijdperk waarvan bedrijven kunnen profiteren. Laten we voor een beter begrip eens kijken naar de drie pijlers van de transformatie naar het nieuwe personal cloud-tijdperk. In de eerste plaats is de gebruikerservaring van belang. Door gebruikers te bieden wat ze willen en verwachten, wordt de lat hoger gelegd wat betreft de betrokkenheid van medewerkers. En dat is goed voor de hele organisatie.
Ten tweede: technologie. De meeste organisaties worstelen ermee om technologie te benutten voor een direct bedrijfsvoordeel. Het nieuwe tijdperk biedt veel kansen en duidelijke business cases om de implementatie van vooraanstaande technologieën zoals sip voor communicatie, virtualisatie in datacentra, sdn of unified access op netwerkniveau te versnellen.
En tenslotte: modellen. De verschuiving naar de cloud en de vraag naar ‘as a Service’-modellen biedt organisaties een fantastische kans. Ze kunnen geleidelijk toewerken naar een consumptie-gebaseerd model, waardoor ze ruimte krijgen om innovatieve projecten te starten.
Oppassen voor de risico’s
Gebruikers zijn ongeduldig. Met een paar klikken kunnen ze bijna elke toepassing vanaf elke locatie krijgen. Zo ontstaat er een kloof tussen hun verwachtingen en wat it-afdelingen op korte termijn kunnen bieden.
Het grootste risico is dus het ontstaan van ‘schaduw-it-afdelingen’, die niet onder het beheer van de it-afdelingen staan en die de nalevings- en veiligheidsrichtlijnen van het bedrijf negeren. Mijn beste advies is om welwillend te zijn jegens de vragen van gebruikers en geleidelijk projecten te implementeren met duidelijke routes, zodat de services en infrastructuur zo kunnen worden getransformeerd dat ze duidelijke voordelen bieden aan zowel gebruikers als de gehele organisatie.
Niet achteloos omgaan met byod
Het apparaat is niet de enige factor waarmee rekening moet worden gehouden. Zoals we al zeiden, verschuiven organisaties in dit nieuwe personal cloud-tijdperk van de personal computer naar de personal cloud. Erg belangrijk hierbij is dat gebruikers op elke locatie en op elk moment toegang tot hun ‘cloud’ kunnen verkrijgen.
Daarom moet byod niet alleen worden benaderd vanuit het perspectief van het fysieke apparaat, maar moet er ook nagedacht worden over wat het apparaat meebrengt via het netwerk, zoals apps, service en content. Dit versterkt de behoefte aan network access control, en aan een flexibele, aanpasbare beheer- en provisioningtool, waarmee bronnen automatisch kunnen worden beheerd op toepassings-, service-, apparaat-, gebruikers- en netwerkniveau.
Byod en het nieuwe personal cloud-tijdperk leggen de focus op het idee van architecturen waarbij service in het middelpunt staat. En bedrijven moeten zich aanpassen aan de veranderende manieren waarop medewerkers en klanten verwachten te kunnen communiceren.
Xavier Martin, vicepresident messaging and communications bij Alcatel-Lucent Enterprise
Tot op heden heb ik persoonlijk de voordelen van cloud nog steeds niet zo ontdekt. Mijn scepsis en terughoudendheid werd mij deze maand alleen al twee maal bevestigd. In de eerste maal mijn huidige IT dienstenleverancier, toch geen kleintje, die mij langere tijd geen toegang bleek te kunnen garanderen naar mijn testomgeving, terwijl ik daar zelf wel op had geanticipeerd door de opzet van eigen shadow.
De tweede was weer eens een heel voorspelbare. Met regelmaat kan ik bijvoorbeeld mijn DigiD niet gebruiken en online bankieren lag er wederom eens een keertje uit. Links en rechts zie ik nog steeds bewegingen waar IT professionals min of meer worden gedwongen een andere vorm van samenwerking te kiezen met opdrachtgever en tegelijkertijd de kwaliteit van processen danig en verder onder druk komen te staan.
Niet alles is natuurlijk kommer en kwel maar wat mij wel op valt is dat incidenten zoals als deze regelmaat beginnen te worden. Wanneer ik mijn blik dan richt op ‘Internet of Things’, haal ik mijn schouders op. Als ik namelijk alleen al het percentages fails en outages bekijk dan heb ik bij dit laatste zo mijn reserves.
Ik hoef persoonlijk niet zo voor te lopen op alles wat men hijgerig hyped en buzzed want, zou ik dat wel doen, weet ik dat dit mij jaarlijks mndtens honderden euro’s zal kosten en waarom zou ik ‘guinea pig’ spelen voor verkopers en ontwikkelaars die vaak het systeem van MS overnemen.
Gooi gewoon een beta de lucht in en wacht tot ze er op schieten en je hebt een gratis testomgeving met feedback. Wil je mij je product afzetten, dan zal dat product of dienst, toch aan een aantal basale regels en wetmatigheden moeten voldoen.
Over het indammen van risisco gesproken.
Ik vind personal cloud steeds zinvoller klinken. Zo werk ik met veel klanten samen, maar heb ik ook nog eigen diensten waarin ik data opsla en welke ik kan delen, ook foto’s e.d. maken onderdeel uit van een personal cloud.
Shadow it blijft een uitdaging waarvan ik vind dat voorlichting, heldere communicatie over de spelregels en controle daarop een goede strategie is.
Numoquest: Ik snap wat je schrijft en ga er niet dieper om op, maar sommige bedrijven/branches hebben niet de luxe van een “wait and see” policy. Dus wat je schrijft; risico analyse maken.