Lufthansa gaat vijfduizend piloten uitrusten met een Microsoft Surface Pro 3. De tablets vervangen de tot op heden door piloten gebruikte Windows-laptops. De uitrol begint in februari 2015, in de lente van datzelfde jaar zijn naar verwachting alle vliegeniers voorzien van een Surface Pro 3. De Duitse luchtvaartmaatschappij werkt al zo'n veertien jaar met Microsoft-technologie om de cockpitbemanning te bemannen.
Dochteronderneming Austrian Airlines is al begonnen met de uitrol van 950 Surface Pro 3-apparaten onder cockpitcrews.
Volgens Microsoft profiteren de Lufthansa-piloten en -copiloten dankzij de Surface Pro 3 van diverse efficiëntieslagen, te behalen dankzij de krachtige Intel Core i5-processor en de 128 GB aan opslag.
Het apparaat geeft hen toegang tot hun bedrijfsnetwerk en stelt de bemanning in staat om alle vluchtrelevante informatie, zoals vluchtschema’s, routepermissies en weerinformatie, vanuit de cockpit te bekijken en te updaten. Omdat vliegtuigsystemen de omgevings- en systeemdata uitlezen, is deze direct toegankelijk in Surface Pro 3-applicaties. Hierdoor zijn de apparaten te gebruiken om vliegroutes te optimaliseren en schadelijke uitstoot te verminderen.
Moderne tools
De Surface Pro 3 is ook te gebruiken als de bemanning aan de grond is. Zo kunnen de piloten elke vlucht voorbereiden en terugkijken en zijn via het apparaat interactieve trainingsprogramma’s voor nieuwe modellen te volgen. Daarnaast zijn elektronische grafieken van aankomst- en vertrekroutes beschikbaar via speciaal voor de Surface Pro 3 ontwikkelde applicaties. Dit geeft de vluchtbemanning moderne tools om nieuwe luchthavenroutes op te zetten.
‘Aan het eind van de jaren negentig kregen we de eerste laptops in het vliegtuig. Met de komst van de Surface Pro 3 van Microsoft wordt de volledig papierloze cockpit realiteit’, zegt Philipp Haller, B777-piloot bij Austrian Airlines. ‘We gebruiken al vijftien jaar laptops om het papier aan boord te verminderen, maar die zwaardere apparaten konden we niet gebruiken tijdens het opstijgen en dalen. Dankzij de ‘electronic flight bags’ voor tablets die zijn gemonteerd in de cockpit is dat nu wel mogelijk.’
Mogen we hopen dat de piloten nog altijd zelf de stuurknuppel bedienen?
@Jos:
Die knuppel is al tientallen jaren fly by wire, dus niet fysiek, dus (ook) al via elektronica.
“vluchtrelevante informatie, zoals vluchtschema’s, routepermissies en weerinformatie, …”
En wat als zo’n tablet stuk of leeg gaat of crasht?
Is die vluchtinformatie dan nog beschikbaar?
M. de vluchtinformatie zit in de FlightManagementComputer Weer haal je voorafgaande aan de vlucht op bij het FlightInformationOffice.
In dat apparaat zit vluchtinformatie voor de voorbereiding van de vlucht (denk aan Jeppesen).
Tijdens de vlucht kun je die dingen weer gebruiken voor wijzigingen in vluchtschema (voorbereiden naar uitwijk, procedures voor je bestemming ect)
Het is niet zo dat je vliegtechnisch in de problemen komt als dat ding niet meer werkt. Dit maakt nog niet dat ik het een goed idee vind.
MicroSoft had voorheen (wellicht nu nog) een amandement in de licentievoorwaarden staat welk het toepassen van het OS voor luchtvaart evenals Nucleaire instalaties expliciet verbood.
Ik begrijp de overstap naar een tablet wel, je sleept je echt een breuk aan al die rotzooi die je naast je eigen koffer moet meeslepen.
Zo’n tablet is gemakkelijker uptodate te houden… maar jeetje…
Is mijn vakantie bestemming nu afhankelijk van de gamescores van de kleinzoon van de piloot ?
Wat dergelijke ontwikkelingen betreft ben ik blij dat ik niet meer in dat vak zit.
[…] Volgens Microsoft profiteren de Lufthansa-piloten en -copiloten dankzij de Surface Pro 3 van diverse efficiëntieslagen […]
Maar….zijn deze efficiëntieslagen veroorzaakt door dit apparaat van Microsoft met Intel processor (jammer dat ik geluid van Intel-reclame niet kan produceren) of heeft het bedrijf dit te danken aan vernieuwing van haar werkprocessen in de keten? Ik denk dat ik dezelfde efficiëntieslagen op een iPad of Android tablet kan bereiken en dat heeft niks te maken met Surface.
Reza, natuurlijk zal MicroSoft een dergelijk sucses verhaaltje aan zichzelf toeschrijven, dat heet marketing (iets waar ik overigens totaal geen verstand van heb)
Een sucses zal het zeker zijn, immers de loodzware tassen zijn nu een stuk lichter en het aantal piloten met een hernia zal aardig terug lopen.
Zit er in zo’n Surface dan een Intel professor ?
Vanwaar dan deze keuze ?