De energiemarkt en de it-sector hebben meer met elkaar gemeen dan je misschien op het eerste gezicht zou denken. Niet omdat it-systemen nu eenmaal worden gevoed door stroom, maar omdat beide sectoren te maken hebben met rigoureuze veranderingen die de manier waarop we gewend zijn te werken op hun kop zetten.
Natuurlijk zijn er ook verschillen: energiebedrijven leveren 24/7 energie en service, terwijl de it-sector eens in de zoveel tijd nieuwe versies van hardware en software introduceert. Tenminste, dat is de perceptie; in werkelijkheid beweegt it ook in de richting van ‘continuous delivery’. Dat geldt zeker voor ontwikkelaars van software en apps; nieuwe applicaties worden snel op de markt gebracht en voortdurend getest en verbeterd. In plaats van maanden te wachten met een nieuwe versie, worden continu kleine stukken functionaliteit uitgerold.
Het zal niet verbazen dat deze manier van werken zich uitstekend leent voor een dynamische sector als de energiemarkt. En wel om de volgende redenen.
Wisselen van leverancier
Nederlanders wisselen steeds sneller van energieleverancier. Hoeveel het er precies per jaar zijn, daarover verschillen de meningen van onderzoekers – maar cijfers als 40 procent zijn niet ongebruikelijk. Waar consumenten vroeger nog een leven lang trouw bleven aan hun leverancier, worden ze nu voortdurend geprikkeld om over te stappen.
Wisselen gebeurt niet alleen steeds vaker, leveranciers worden ook gedwongen om het overstappen binnen korte tijd mogelijk te maken. Dat stelt zware eisen aan de it-omgeving: het overdragen van gegevens dient snel te gebeuren en eindafrekeningen moeten in korte tijd kunnen worden uitgedraaid.
Slimme technieken
Consumenten willen vaker en beter inzicht in hun energieverbruik – en niet slechts één keer per jaar in de jaarafrekening. Of het nu gaat om een online portaal waarin het verbruik kan worden bijgehouden of een app die gekoppeld is aan een slimme energiemeter: de technologische mogelijkheden om klanten op de hoogte te houden van hun energiekosten en -verbruik zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen.
Van B2C naar C2B en C2C
Waar het nog niet zo heel lang geleden vanzelfsprekend was dat energie centraal werd opgewekt door de leverancier en vervolgens werd geleverd aan gebruikers, is zowel de distributie als het business-model van energie in korte tijd veranderd. Door de opmars van zonnepanelen wordt energie in toenemende mate opgewekt door consumenten; naar schatting wordt 1 procent van de energie al door huishoudens opgewekt. Huishoudens die energie over hebben, leveren deze terug aan het stroomnet of zelfs aan de buurman: van B2C naar C2B en zelfs C2C, dus.
Door deze snel veranderende behoeften voldoen bestaande oplossingen al gauw niet meer. Neem bijvoorbeeld de slimme energiemeter; die is al lang niet meer zo slim als hij niet kan meten hoeveel energie je van je buurman hebt ingekocht of geen inzicht geeft in hoe je kunt besparen op energieverbruik.
Inspelen op nieuwe behoeften
Het mag duidelijk zijn dat de consument zijn eisen steeds bijstelt en uitbreidt . In een dynamische en complexe markt is het belangrijk om snel te kunnen inspelen op nieuwe behoeftes. Het snel kunnen uitwisselen van data tussen verschillende systemen is een van de belangrijkste vereisten van de it-omgeving van energieleveranciers geworden. Om de concurrentie voor te blijven, is het daarnaast belangrijk om snel op de markt te kunnen komen met mobiele apps en online tools die klanten inzicht bieden.
Ict moet zich dus sneller aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, om nieuwe ideeën zo snel, betrouwbaar en efficiënt mogelijk in productie te krijgen. Continuous delivery helpt daarbij, omdat in deze software-ontwikkelmethode kleine stukken functionaliteit automatisch kunnen worden uitgerold. Zo kun je als energieleverancier niet alleen beter en sneller inspelen op de behoeften van klanten; het automatische testen zorgt er ook nog eens voor dat het team eerder inzicht krijgt in de kwaliteit van applicaties.
De veranderende wensen en stellen ook andere eisen aan it-oplossingen voor de consument. Continuous delivery maakt dat mogelijk, doordat het ontwikkelproces zelf kan worden aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.
Marco Hout, business development adviseur bij Info Support
“Natuurlijk zijn er ook verschillen: energiebedrijven leveren 24/7 energie en service, terwijl de it-sector eens in de zoveel tijd nieuwe versies van hardware en software introduceert.”
Tja. En weer een schrijver die de productie en levering van klassieke industrieën vergelijkt met het ontwikkelproces in de ICT. Als je op dat niveau blijft hangen wordt het nooit wat met volwassenheid, kwaliteit en kostenbeheersing in de ICT.
@Marco
Goed en interessant stuk. Deed me ook herinneren aan een evenement wat wij met enkele grote energiebedrijven gedaan hebben onder het motto “Krachtige communicatie scoort”. Daaruit komt naar voren dat een goede klantcommunicatie van energiebedrijven van groot belang is voor de tevredenheids-en loyaliteitgevoelens van klanten. Desgewenst kan ik je deze achtergrond informatie geven, die als een PDF is uitgebracht.