Norminstituut NEN heeft een richtlijn over outsourcing gepubliceerd. De richtlijn behandelt de belangrijkste fasen, processen en ‘governance’-aspecten van outsourcing. Volgens NEN is de richtlijn over uitbesteden (ISO-nummer 37500:2014) toepasbaar voor alle typen organisaties en sectoren. Het moet ondernemingen en overheidsdiensten van diverse omvang een goede basis bieden om uitbesteding tot een succes te maken en het proces gedurende de hele contractperiode in goede banen leiden.
NEN: ‘De norm geeft richtlijnen voor het maken van: goede samenwerkingsafspraken die voordelen opleveren voor zowel de klant als de leverancier; weloverwogen strategische keuzes voor outsourcing; identificeren van de risico’s die bij outsourcing een rol kunnen spelen; flexibele outsourcingafspraken om aan veranderende business-eisen te kunnen voldoen; en goed ‘governance’ van outsourcing ten voordele van zowel de klant als de leverancier.’
Volgens het norminstituut laat de norm ruimte voor aanpassingen en uitbreidingen zodat kan worden voldaan aan internationale, nationale en lokale wet- en regelgeving. ‘Afhankelijk van de grootte van de outsourcingsovereenkomst en het type industrie of organisatie. De richtlijn kan worden toegepast wanneer met uitbesteding wordt gestart, maar is ook van belang voor bestaande outsourcingsovereenkomsten met één of meerdere leveranciers. De richtlijn gaat ervan uit dat de betrokken partijen samenwerken. De intensiteit van de samenwerking verschilt per fase in het outsourcingsproces’, licht de normcommissie toe.
De norm is geïnitieerd vanuit Nederlandse partijen. Een grote bijdrage is geleverd door de NEN-commissie ‘Outsourcing’ waarin de organisaties PFZW (Projectcoördinatie), KPMG (Hoofd van de NEN-delegatie), Improve Quality Services, Centric, BDO en PON deelnamen. Internationaal is er door dertien landen aan de norm meegewerkt, waaronder door DIN (Duitsland), BSI (Groot Brittannië), BIS (India) en SFS (Finland).
Tumult
Outsourcing leidt vaak tot tumult. Zoals onlangs bij KPN, waar de centrale ondernemingsraad (cor) werd ingeschakeld. De cor van KPN vindt dat de directie veel te grootschalig uitbesteedt, onder meer op ict-gebied. Intern heerst er veel onvrede over de afhankelijkheid van grote leveranciers. Omdat de directie doof bleef voor deze bezwaren, stapte de cor naar de Ondernemingskamer.
Ge-Wel-Dig!
Zou ik bijna geneigd zijn te zeggen. Want laten we wel zijn, natuurlijk voldoet en werkt 95% van het IT contingent en 100% van het gebruikende deel straks volkomen NEN compliant als ik weer eens lees van een Politie ICT fuck up en persoonlijke data gewoon vrijwel op straat ligt.
Vooral lekker doorgaan met het bedenken van meer vertragende standaarden waar later steeds minder professionals zich aan zullen gaan houden omdat…….
Er gewoon brood op de plank moet komen. Vooral dat.
Mijn persoonlijke richtlijn m.b.t. outsourcing is nog steeds: Niet doen!
Een beetje outsourcings-professional verwelkomt normen en standaarden. Maar ik moet eerst € 166,40 betalen om te kunnen vaststellen of de NEN-norm toegevoegde waarde heeft naast de reeds bestaande frameworks. In de Definitielijst in de ‘Preview’ mis ik echter reeds een aantal essentiële termen.
NEN compliant ontslagen worden 🙂