Fujitsu investeert de komende drie jaar 345 miljoen euro in zijn nieuwe wereldwijde serviceorganisatie. Het Japanse ict-concern wil met zijn zogeheten Global Delivery Organisation op internationale schaal meer standaard ict-oplossingen en diensten kunnen aanbieden. Doel is klanten sneller te kunnen helpen met digitale veranderingen. Symbolisch voor de wereldwijde aanpak is het neerzetten van Fujitsu Japan als aparte organisatie, los van het internationale hoofdkantoor.
De nieuwe Global Delivery-organisatie, geleid door Hidenori Furuta, telt zo’n zestigduizend medewerkers. Daarnaast zegt Fujitsu te investeren in nieuwe diensten en oplossingen om klanten te helpen met hun digitale transformatie. Het bedrijf noemt als voorbeelden het opzetten van een op business analytics gerichte service desk, augmented reality tools die onderhoudsmonteurs ondersteunen en talloze internet of things-projecten die nu nog in Japan lopen. Ook werkt het bedrijf aan een nieuw ‘end-to-end’ (e2e)-servicesysteem dat incident management, onderhoudsplanning en het beheer van onderdelen omspant.
Fujitsu geeft hier een eigen draai aan door te praten over een innovatieve aanpak waarbij de mens centraal staat (human centric innovation). ‘Daarmee past de aanpak in de Japanse traditie van mensgericht denken en ondersteunen’, aldus Duncan Tait, topman van Fujitsu EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika, inclusief India) tijdens het grote klantenevement Fujitsu Forum 2014 in München.
Dichter op de klanten
Met het verder uitbouwen van de wereldwijde organisatie wil Fujitsu dichter op de klanten zitten en diensten en oplossingen makkelijk internationaal kunnen uitrollen, stelt Tait. Het ict-concern laat met de aangekondigde investering van 345 miljoen euro een periode achter zich waarin het moest herstructureren, onder meer in Europa en Japan (de chipdivisie).
Fujitsu is al een paar jaar bezig met het neerzetten van een meer homogene internationale organisatie. Daarbij is het streven om veel meer diensten vanuit Japan internationaal aan te bieden. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf al de opzet van een nieuwe wereldwijde matrixorganisatie aan, met vijf regio’s: EMEA (met India), Oceanië (Australië), Azië, de beide Amerika’s én Japan. Bovendien is het bedrijf overgestapt op de internationale boekhoudstandaard IFRS.
Aparte divisie Japan
Dat Japan een aparte divisie is geworden, losgeknipt van het hoofdkantoor, noemt Tait een belangrijke symbolische stap. Fujitsu wil minder ‘Japans’ worden en de grote expertise die er in het thuisland bestaat, internationaal op grotere schaal kunnen inzetten.
Dat de nieuwe aanpak al vruchten afwerpt, bewijst volgens Fujitsu de introductie van de Palmsecure ID Match, een oplossing om mobiele betalingen te beveiligen. Het product is gebaseerd op de in huis bedachte biometrische handpalmbeveiligingstechnologie, als alternatief voor de traditionele biometrische vingerafdruk-beveiliging.
Ook wijst Tait op het binnenhalen van een contract voor de bouw, de implementatie en het beheer van een nieuw openbaarvervoersysteem in het Spaanse Catalonië, gebaseerd op de mobiele NFC-kaart. ‘Deze oplossing wordt gedragen door onze jarenlange expertise uit Japan.’ Fujitsu werkt in dit project samen met de partners Caixa Bank, Moventia and Indra.