Meer dan de helft (52 procent) van de Nederlandse cio’s stelt dan hun huidige ict-infrastructuur onvoldoende is ingericht op het analyseren en gebruiken van bedrijfsdata voor groei. Om groei te kunnen versnellen moet de ict-omgeving beter afgestemd worden op de bedrijfsstrategie. Dat stelt Hitachi Data Systems na onderzoek onder vijftig cio’s en ict-beslissers van Nederlandse organisaties met meer dan duizend medewerkers.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse cio’s worstelt om waarde uit informatie te halen. ‘Dat heeft alles te maken met de manier waarop ict momenteel wordt benaderd’, licht Frederik Schröder, directeur van Hitachi Data Systems Nederland, toe. Hij zegt dat ict van oudsher nog te vaak wordt gezien als een kostenpost. ‘Het wordt vooral ingestoken vanuit een faciliterende rol. Maar door de juiste inzet van data-analyse kan ict juist een waardecreërende rol spelen. Cio’s moeten hun ict-omgeving in lijn brengen met hun bedrijfsdoelen en data beter benutten om de groei van hun bedrijven te stimuleren. Organisaties die dit doen gebruiken technologie als een strategisch bedrijfsmiddel, dat hen helpt om informatie te achterhalen en te benutten waardoor zij concurrerender kunnen zijn. Ze zouden hun ict en bedrijfsdoelstellingen beter op elkaar af moeten stemmen. Kiezen voor een ‘business-defined it-aanpak’ noemen we dat.’
Gegevens combineren
Schröder wijst erop dat data nu nog vaak verspreid is op verschillende plaatsen in de organisatie en verscholen zit in verschillende applicaties. ‘Voor analyse is het belangrijk om alle nuttige data te verzamelen op één platform. Door de gegevens uit verschillende applicaties te combineren ontstaan nieuwe inzichten. Daardoor kun je bijvoorbeeld vraag en aanbod verbeteren, de concurrentiepositie versterken en productiekosten verlagen.’
Volgens Schröder kan ict vanuit zijn technische achtergrond vaak een actievere rol innemen op het vlak van business development. Anderzijds moeten businessmensen bij big data-projecten eerder ict-mensen bijschakelen om te kijken hoe de technische koppelingen verbeterd kunnen worden en analyse versneld kan worden. Hij noemt voorbeelden zoals koppelingen tussen financiële gegevens en geo-informatie. Of de koppeling van gezichtsherkenning, gps en verkoopgegevens. Veel organisatie weten wel ongeveer welke data ze in huis hebben, maar weten niet hoe waardevol die gegevens zijn.’
Zorgen
Uit het onderzoek komen ook zorgen naar boven over beheer en compliancy. 64 procent van de ondervraagden denkt dat er serieuze risico’s te vinden zijn in de data die opgeslagen en toegankelijk zijn. 86 procent van de cio’s maakt zich ook zorgen of big data analyse wel in overeenstemming is met de bestaande regels voor databescherming.
Een andere opvallende uitkomst is dat 70 procent van de respondenten er geen vertrouwen in dat de mensen in het bedrijf over de nodige vaardigheden beschikken om actie te ondernemen op basis van inzichten die uit de bedrijfsinformatie gehaald worden. Slechts 8 procent is van mening dat zij voldoende toegang hebben tot het bedrijfsmanagement van hun organisatie om een effectieve ict-strategie voor het stimuleren van groei te ontwikkelen en uit voeren. Krap 10 procent vindt dat de organisatie genoeg doet om met informatie te innoveren.
Het onderzoek is uitgevoerd door Vanson Bourne. Dat onderzocht vijftig cio’s en ict-beslissers van organisaties met meer dan duizend werknemers. Het onderzoek vond plaats in oktober 2014.