Verzekeraar Achmea besteedt zijn infrastructuurbeheerdiensten de komende jaren in zijn geheel uit aan Atos. Het contract lag deels ook nog in handen van KPN. Op het Achmea-account werken zo'n zestig KPN-medewerkers. Atos zou in het kader van de wet 'Mens volgt werk' een twintigtal KPN-beheerders willen overnemen, maar dat is nog niet definitief. KPN behoudt wel het contract voor mobiele telefonie bij Achmea.
In de lopende onderhandelingen zouden beide partijen overeen zijn gekomen dat Atos zo’n twintig KPN-medewerkers overneemt. Zowel de ict-bedrijven als Achmea weigeren in te gaan op de zaak. Voor de KPN-beheerders die niet bij Atos terecht kunnen, zal KPN nieuw werk moeten vinden. Lukt dat niet, dan vallen ze onder het sociaal plan.
Jojo
Betrokken partijen willen niet reageren op het besluit van Achmea te kiezen voor één nieuwe ict- infrastructuurbeheerder. De verzekeraar sloot in 2007 een uitbestedingscontract met drie partijen: Atos, KPN en Getronics (later ook KPN). Zo’n 170 betrokken medewerkers moesten onder groot protest overstappen naar de drie bedrijven. Zij keuren de plannen af en toonden zich ook verbolgen over het gebrek aan communicatie.
Nu, zeven jaar later, besluit Achmea nog slechts met één leverancier in zee te gaan en dat is Atos geworden. Zowel bij Atos als KPN werken nog ex-Achmea-beheerders. Die van KPN zouden in het kader van de wet ‘Mens volgt werk’ naar Atos kunnen overstappen. ‘Maar Atos zit met zijn eigen medewerkers warm in het jasje. Dat bedrijf zit echter niet te wachten op extra medewerkers’, zegt Hans de Jong, bestuurder bij De Unie.
‘Bij dit soort tweede generatie-contracten wordt er altijd zo gejojood met personeel. Eigenlijk moet het doorplaatsen van personeel vooraf al geregeld zijn. Dat de opdrachtgever tijdens het selectietraject voorschrijft dat de nieuwe ict-partner het personeel van de oorspronkelijke partner moet overnemen’, aldus De Jong.
Tweede generatie
Net als De Jong vindt Bob Bolte, bestuurder bij FNV Bondgenoten, dat het rond de tweedegeneratie- outsourcingcontracten niet goed geregeld is in de ict-sector. ‘In de schoonmaak- en catering-sector zijn in dit kader overkoepelende afspraken gemaakt over de overgang van personeel. In de ict-sector ontstaat er gelijk gesteggel over de vraag of het wel een ‘overgang onderneming’ betreft. ‘Nee’, zegt dan de nieuwe contractpartner, ‘onze ict-omgeving is heel anders dan die van de huidige partner.’ Als puntje bij paaltje komt, staan de betrokken medewerkers op straat.’
Bolte vraagt zich af wat Achmea er in dit geval mee wint, behalve een paar centen. ‘Eigenlijk zouden dit soort bedrijven, vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid bezien, meer moeten nadenken over de sociale gevolgen van zo’n outsourcingsbesluit.’
Ibsen en SAP
Naast outsourcing spelen er nog andere ict-ontwikkelingen bij Achmea. Dit jaar nog besloot het bedrijf zijn it-dochter Practis, dat pensioensoftware levert aan de verzekeraar, op te heffen. Het onderdeel is deels opgenomen in de Achmea-organisatie en deels verkocht.
Onduidelijk is of HP nog betrokken is bij het beheer van het pensioenadministratiesysteem Ebsen van Practis. In 2004 sloot Achmea hiervoor een tienjarig contract met EDS (later HP), maar een woordvoerder wil niet ingaan op de vraag wat de status is van HP en of het Ibsen-platform wordt vervangen door SAP. Er loopt namelijk al jarenlang een mega-SAP-implementatietraject bij Achmea. De invoering van SAP als primair administratiesysteem voor alle bedrijfsonderdelen is nog steeds niet afgerond en loopt in de miljoenen.