De concurrentie tussen wereldwijde cloud-platforms en de regionale en lokale Europese dienstverleners is het afgelopen jaar toegenomen, zo concludeert Interxion op basis van onderzoek. Om die reden moeten lokale dienstverleners strategieën ontwikkelen om zich van internationale clouddienstverleners te kunnen onderscheiden. Michael van den Assem, algemeen directeur van Interxion Nederland, heeft een aantal tips om dit te realiseren.
Vanwege geringere schaalgrootte kunnen lokale clouddienstverleners de concurrentieslag niet winnen op prijs. ‘Als clouddienstverlener moet je dit beseffen en derhalve inzetten op kwaliteit’, zegt Van den Assem. ‘De focus op klantenservice wordt door de grote meerderheid van de respondenten uit het onderzoek beschouwd als de belangrijkste factor waarmee ze de concurrentie het hoofd kunnen bieden en het verschil kunnen maken.’ Volgens Van den Assem kan hoogwaardige dienstverlening tot uiting komen in de volgende aspecten:
– Flexibiliteit van dienstverlening: het bieden van oplossingen die voorbij gaan aan de standaardoplossingen van de grote, globale spelers.
– Kennis van de lokale markt: bedreigingen en kansen, lokaal netwerk.
– Dicht bij de klant: lokale ondersteuning, korte lijnen, communicatie in de eigen taal.
– Eén SLA, één aanspreekpunt.
– Customer portals waarmee klanten hun eigen cloud- en hostingdiensten kunnen opschalen c.q. downsizen en kunnen beheren.
– 24/7 monitoring van cloud-diensten en proactief beheer.
– Support van hoogopgeleide en ervaren professionals, de mensen maken het verschil.
– Heldere en eenduidige rapportages.
Een andere manier waarop lokale cloud- en hosting-aanbieders relevant kunnen blijven is volgens Van den Assem door hun product- en dienstenportfolio te diversifiëren. ‘Het gaat hier onder meer om het aanbieden van diensten op het gebied van infrastructuur, applicaties, consultancy, managed services en integratie. De grenzen tussen systems integrators en traditionele hosting/cloud aanbieders vervagen hierdoor langzaam maar zeker.’ Je kunt op verschillende manieren meer diversiteit aanbrengen in het product- en dienstenportfolio. Van den Assem noemt hier drie manieren:
– Speel meer in op specifieke niches en branchespecifieke oplossingen.
– Maak onderscheid in oplossingen voor het MKB en het enterprise-segment.
– Bied oplossingen van dedicated hosting tot managed services.
Een derde belangrijk aspect is dataprivacy, zegt Van den Assem. Wanneer bedrijven hun data bij een buitenlandse clouddienst opslaan, gelden voor hun gevoelige bedrijfsdata andere privacy- en databeschermingsreglementen dan wanneer deze bij lokale en regionale Europese providers liggen opgeslagen. Hier kunnen lokale providers hun voordeel uit halen. ‘Doordat zij vaak lokale datacenters in Nederland gebruiken en datasouvereiniteit en data residency services bieden, kunnen zij de garantie geven dat data en applicaties in het land van herkomst blijven.’
Hoe kan een lokale cloud provider de concurrentie aan als de concurrentie voor meer dan de helft gesponsord wordt met subsidies van overheden?
cloud providers moeten een probleem zoeken en dat oplossen.
Het probleem is nooit: Ik heb een server nodig.
Dus als je een probleem gevonden hebt, los het op, vergaat social proof, vul een business model canvas in en itereer als een malle om de beste te worden.
General purpose computing; servers virtualiseren, gebruikers data opslaan, website hosten, daar zul je niet snel de beste of goedkoopste in worden, maar er ligt nog een gapend gat zo groot als de melkweg open om dit bijvoorbeeld veilig te doen (dubbel end-to-end encrypted, niet tapbaar door overheid of provider), al moet je wel afvragen wie je klant is en wat deze er voor over heeft.
Daarnaast liggen er nog grote kans om IT simpeler te maken of voor hybride oplossingen.
@Henri,
Tussen je cloudjuichverhalen door lees ik ineens over een gapend gat groot als melkweg mbt veiligheid van alle cloudservices. 🙂