In Nederland is het fenomeen al langer bekend: Indiaas-sprekende oplichters die zich telefonisch voordoen als medewerkers van een Microsoft-helpdesk. Onder het mom dat er een probleem op je computer is, proberen ze mensen geld of persoonlijke gegevens af te troggelen. Ook België blijkt tot het uitvalsgebied te behoren. Ict-vakblad Datanews zette een aantal scenario's op een rij.
Datanews verwerkt in het artikel Hoe herken je een oplichter aan de telefoon? een blog van de Vlaamse ict-beveiligingsexpert Bart Blaze over de modus operandi van deze lieden. De mannen of vrouwen die opbellen, spreken Engels met een Indisch accent. Ze bellen via een onbekend of Amerikaans nummer en benadrukken tegen diegene aan de andere kant van de lijn dat er een ernstig probleem is met zijn of haar computer. Ze bieden vervolgens aan het probleem op te lossen.
Het vakblad schrijft: ‘Zodra de oplichter je kan overtuigen om mee te werken krijg je de vraag om een programma op te starten waarmee je van op afstand iemands computer kan overnemen. Bijvoorbeeld software als TeamViewer, Logmein, WhosMyPC, GoToAssist, Bomgar of Ammyy. Let op: dit is wel degelijk betrouwbare software, maar ze wordt hier misbruikt om jouw pc binnen te dringen. Eens je hier de oplichter toegang geeft, kan hij eender wat doen met je computer.’
Intrappen
Uiteindelijk zal de oplichter geld vragen of – mocht je niet betalen – bestanden uit nijd wissen. Volgens Datanews is de nep-helpdesk al anderhalf jaar actief in België. Hoewel het verbazingwekkend lijkt dat mensen in dit soort oplichterspraktijken trappen, gebeurt het kennelijk toch. Het vakblad geeft hiervoor twee verklaringen:
– Angst en twijfel: oplichters bellen u zogezegd met de beste bedoelingen en jagen u schrik aan met waarschuwingen die wel eens zouden kunnen kloppen.
– Blijven proberen: oplichters bellen mensen op in verschillende landen, er is dus een enorme hoeveelheid aan potentiële slachtoffers. Zelfs als je op honderd mensen maar één goedgelovig slachtoffer treft, dan is dat voor criminelen genoeg om er aan te verdienen en te blijven volhouden.
Fraudehelpdesk
In het artikel staan ook tips wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden van deze oplichterstruc. In Nederland is er de Nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude: Fraudehelpdesk.nl. Deze website geeft ook advies. In het geval van de Microsoft-bellers stelt de helpdesk: ‘Als u een ongevraagd telefoontje ontvangt van iemand die beweert van Microsoft te zijn, verbreek dan direct de verbinding. Microsoft belt klanten niet op.’