De cloud, big data, het Internet of Things, genoeg buzzwords en genoeg zaken waarin je als zakenpartner in thuis moet zijn. Ben je behalve all-round ook flexibel, dan worden je kansen om in de lijst van favoriete zakenpartners te belanden nog groter.
Het is een unicum in de Computable 100: vijf jaren op rij een imagolijst aanvoeren. Microsoft is erin geslaagd. Ook in 2014 wordt het bedrijf gezien als de ideale zakenpartner. Het verschil met de nummer 2 is weer wat groter dan vorig jaar: HP haalt iets meer dan twee derde van de score van de nummer 1. Het bedrijf doet het overigens aanmerkelijk beter dan in 2013, toen het nog op de zesde plaats van deze lijst stond.
Ook de nummer 3 is een stijger. Capgemini komt van vijf en is goed voor ruim 58 procent van Microsofts score. Vlak daarachter vinden we Cisco, dat vier plekken de goede kant op gaat. Met een bijna even hoge score maakt IBM de top-5 compleet. Zitten bij deze vier de uitdagers voor Microsoft?
Google en Apple minder geliefd als zakenpartner
Minder goed vergaat het Apple en Google. Vooral die laatste moet terrein prijsgeven. Ondanks dat steeds meer bedrijven voor Google-oplossingen kiezen, is er blijkbaar een kleine deuk in het imago als zakenpartner gekomen. Privacy-issues? Een te dominante positie in search en op de mobiele markt? Specifieke oorzaken zijn niet uit het onderzoek te herleiden. Apple wordt ook minder gewaardeerd als partner om zaken mee te doen, al haalt het nog wel bijna de helft van de score van de nummer 1.
Ook KPN, Atos en Accenture doen dit jaar betere zaken dan vorig jaar. Ordina en Afas stijgen ook in de lijst met zakenpartners. Nieuw in de lijst zijn CGI (plek 16), IT-Staffing (18), NetApp (19) en Unit4 (20). Vorig jaar nog in de lijst en dit jaar buiten de top-20: Gartner, Ziggo, VX Company en Deloitte Consulting.
Microsoft: succesvolle partner dankzij eigen partners
Met een nieuwe wereldwijde ceo heeft Microsoft zich het afgelopen jaar duidelijk geroerd. Het bedrijf heeft meer duidelijkheid geboden over de te volgen koers. De aankondiging van Windows 10, dat vooral ook op zakelijk gebied een aantal flinke verbeteringen lijkt te bieden, geeft mogelijk ook vertrouwen in de softwarereus, al dateert deze van na het onderzoek.
De (zakelijke) implementatie van Windows 8 mag dan wat tegenvallen, Microsoft beleeft wel zijn momentum als het om clouddiensten gaat. Oplossingen als Microsoft Azure worden ook in Nederland bij grote organisaties omarmd. Zo is bij PostNL een groot aantal belangrijke applicaties gemigreerd naar het PaaS-platform. Ook Office wordt hier en bij veel andere organisaties in Nederland omgezet naar de cloudversie. Het koppelen van legacy-systemen met de cloud is voor veel organisaties momenteel een issue.
Daarnaast zit de implementatie van de Unified Communications-oplossingen van het bedrijf en Microsoft Dynamics stevig in de lift.
Het softwarebedrijf benadrukt altijd hoe belangrijk de eigen partners zijn. Het bedrijf eert jaarlijks een aantal zakenpartners in Nederland. Lukt het in 2015 opnieuw de meest geliefde zakenpartner te worden, of gaat een van de concurrenten voor de verandering dan eens met de eer strijken?
HP: meer duidelijkheid in het partnernetwerk
Een van die concurrenten is HP. In oktober maakte het concern bekend dat het het bedrijf in tweeën gaat splitsen: Hewlett-Packard Enterprise voor de infrastructuur, software en diensten en HP Inc voor de pc- en printeractiviteiten. HP Inc zal zich richten op pc’s en printers en innovatieve ontwikkelingen als 3D-printing en nieuwe gebruikerservaringen. Hewlett-Packard Enterprise zal bestaan uit servers, opslagsystemen, netwerkproducten, ‘converged systems’, dienstverlening en software alsmede het Openstack Helion-cloudplatform. De opsplitsing moet ervoor zogen dat ieder van de twee bedrijven scherper op marktontwikkelingen kan reageren en daardoor sterker kan concurreren en groeien.
In de lijst met favoriete zakenpartners stijgt HP dit jaar van een bescheiden zesde plaats vorig jaar nu door naar nummer 2. Hoe kan het dat het bedrijf het vorig jaar minder goed deed en wat is er ten goede gekeerd? ‘HP zit in een turnaround, waarin we onze organisatie overzichtelijker en effectiever maken’, zegt Bart Hogendoorn, managing director HP Nederland. Daardoor wordt het voor de partners en klanten makkelijker zaken te doen met het bedrijf. ‘Die focus op klanten werpt zijn vruchten af, blijkt ook uit interne onderzoeken. De overgang naar het nieuwe model heeft mogelijk voor een tijdelijke daling in deze ranking gezorgd. Voor HP doen we met de grotere bedrijven zelf zaken, maar 70 procent van de omzet genereren we via ons partnernetwerk. Daar hebben we met ons PartnerONE-programma veel duidelijkheid gebracht.’
Welke ontwikkelingen in de markt hebben invloed op de rol als partner? Bart Hogendoorn: ‘Het Internet of Things schept een totaal nieuwe wereld van zaken doen. Bedrijven willen technologie waarmee ze snel kunnen schakelen en flexibel kunnen zijn. Werknemers en consumenten willen communiceren via devices die het best bij hen passen, waar en wanneer ze willen. Door meer te doen met beschikbare data (big data), door te zorgen dat projecten veilig en compliant zijn (security), en dat het overal en altijd op de juiste manier beschikbaar is (mobility). Die strategie vergt een andere manier waarop technologie wordt geleverd: via de cloud, op locatie ofwel een mix daarvan. Hiertoe is HP bezig haar partnernetwerk verder te optimaliseren.’
Volgens Hogendoorn heeft zijn bedrijf als een van de weinigen een portfolio dat die thema’s in de breedte kan aanpakken en bedrijven en partners een roadmap kan geven naar een it-organisatie die voldoet aan de dag van vandaag, maar ook de ambities van de komende jaren kan waarmaken.
Apple: met IBM de zakelijke markt bestormen
De manier van zakendoen van 150 verschillende ict-bedrijven is lastig met elkaar te vergelijken. Zo is Microsoft met tal van producten en diensten actief in het bedrijfsleven, in samenwerking met een veelheid aan partners. Ict-dienstverleners hebben weer een heel andere rol, terwijl de rol van een bedrijf als Apple veel beperkter is, hoe breed de hard- en software van het bedrijf inmiddels ook zakelijk wordt toegepast. Een duidelijke verklaring is moeilijk te geven, maar feit is dat Apple vier plaatsen daalt in het onderzoek van favoriete zakenpartners.
Wat betreft partnerschappen die het bedrijf zelf aangaat , viel dit jaar vooral de samenwerking met IBM voor de zakelijke markt op. BM ontwikkelt zakelijke apps voor de mobiele apparaten van Apple. Het gaat om mobiele apps voor big data- en data-analyse die speciaal worden ontwikkeld voor het iOS-besturingssysteem van Apple. Dat moet meer dan honderd zakelijke apps voor iPhone en iPad opleveren. Daarnaast worden beheer en beveiliging tussen de diensten en producten beter afgestemd. Volgens de aankondiging gaat het vooral om branchespecifieke apps (bijvoorbeeld zorg, banken, industrie) die speciaal worden ontwikkeld voor gebruik op de iPhone en iPad.
IBM neemt iPhones en iPads met IBM-apps op in het wereldwijde aanbod van zakelijke hardware.
Met de samenwerking springen de ict-leveranciers in op het toenemende gebruik van mobiele apparaten op de werkvloer. Apple won met besturingssysteem iOS in de afgelopen jaren steeds meer marktaandeel op de enterprisemarkt. Met het partnerschap met IBM hoopt het bedrijf nog meer voet aan de grond te krijgen in de zakelijke ict-markt.
Atos: beveiligingsdiensten en high performance computing in huis halen
Een plek lager dan Apple vinden we Atos. Het broze herstel in de markt van ict-dienstverleners blijkt voldoende te zijn om het bedrijf acht plekken te laten stijgen. Eerder dit jaar maakte de dienstverlener bekend het Franse Bull te willen overnemen. Door de aanstaande overname wil Atos het aanbod van beveiligingsdiensten voor cybersecurity en big data-diensten vergroten. Bull beschikt bovendien over high performance computing en is naar eigen zeggen de enige overgebleven Europese bouwer van supercomputers. Bull Nederland telt ongeveer honderd medewerkers. Het bedrijf heeft 9300 medewerkers wereldwijd. Atos heeft 76.000 medewerkers.
Bull haalde als zelfstandig bedrijf dit jaar de Computable 100 niet en komt ook niet voor in de imagolijsten.
Peak-IT: van leverancier naar partner
Vier jaar geleden kwam Peak-IT binnen in de Computable 100. Sindsdien is het Nederlandse bedrijf bezig aan een gestage opmars. Ook in de lijst van de meest geliefde zakenpartners staat het bedrijf nu bijna bij de bovenste 20.
Hoe is het succes te verklaren? ‘We zijn groot geworden met detachering, maar drie jaar geleden hebben we besloten ons portfolio te verbreden’, zegt coo Maarten Cobelens. Inmiddels is Peak-IT een dienstverlener op het gebied van advies, projecten, beheer en support van infrastructuur en applicaties. ‘We kunnen de servicedesk van een klant overnemen, maar ook de gehele it, zoals we bijvoorbeeld bij Bastion Hotels hebben gedaan. In totaal beheren we nu ruim achtduizend werkplekken.
Volgens Cobelens worden we in Nederland niet snel meer verrast als het om service en verantwoordelijkheid gaat. ‘Negatieve ervaringen delen we allemaal graag, maar mensen worden aangenaam verrast als je hun verwachtingen overtreft. De oude aanpak die puur is gericht op ‘u vraagt, wij draaien’, vinden wij niet meer van deze tijd. Partnership is waar het om draait. Hetzelfde geldt voor outsourcing. Het beeld is dat je er vooral geld mee bespaart, maar wij vinden dat het geld dat je eraan overhoudt aan investeringen moet worden besteed. Hierdoor zijn onze klanten in staat budget neutraal te innoveren.’
Een nieuwe weg inslaan, brengt altijd risico’s met zich mee. ‘De vraag is of je bredere propositie wordt herkend. Afgelopen zomer hebben we weer ons jaarlijkse klantenonderzoek gehouden. Daarin vragen we altijd of klanten ons als leverancier of als partner zien. Dit jaar werden we voor het eerst door het merendeel van onze klanten als partner gezien. Het is een geleidelijk proces: de verbreding van ons portfolio is al bijna drie jaar zichtbaar.’
Inmiddels heeft Peak-IT ook naam gemaakt met de HBO Academy. Net afgestudeerde professionals kunnen zich hiervoor inschrijven en krijgen de kans op kosten van het bedrijf een hbo-geaccrediteerde opleiding te behalen met zicht op een goede baan. Cobelens: ‘Vroeger deden we alleen de nodige certificeringen voor Microsoft, Linux of VMware, maar nu koppelen we het leertraject aan een erkende hbo-ict-opleiding. We werken nu ook met dedicated jobcoaches voor een intensievere begeleiding van onze professionals.’
Partnership is een thema waarover vaak wordt gesproken of dat vaak wordt besproken in het kader van outsourcing, of zelfs in RfP’s wordt benoemd. Echter zonder te operationaliseren, en daarmee misschien wel een streven maar voorts een lege huls. Veel leveranciers schermen ook met partnership: een streven om een langdurige(r) contract met een klant aan te gaan.; derhalve omzet gedreven. Het vraagt om een uitgebreidere reactie, maar voor mij wordt dat partnership gedefinieerd in termen van bijvoorbeeld:
– een langdurige samenwerking (met de nadruk op samenwerking),
– bereid zijn in elkaar te investeren: in kennis, samen nieuwe technologie onderzoeken en bij de klant bijvoorbeeld een pilot uitvoeren,
– bereid zijn in elkaar te investeren: in geld: klant en leverancier zijn bereid om financiële verplichtingen aan te gaan voor bijvoorbeeld de inzet van nieuwe technologie, de ontwikkeling daaarvan of opdoen van ervaringen daarmee, het ontwikkelen van applicaties door de leverancier waar de klant een abonnement/licentie op neemt, etc.,
– open communicatie: klant en leverancier kunnen elkaar – zonder gevolgen – aanspreken op elkaars functioneren, waarna gezamenlijk wordt gewerkt aan de verbetering van de samenwerking.
Parnership is voor mij de ultime samenwerking tussen klant en leverancier, en gaat zelfs wat verder dan dat!