Je kunt innovatief zijn en het goed doen als zakenpartner en werkgever, maar wat ben je als ict-organisatie waard zonder kennis? Om een compleet beeld te geven van het imago van ict-bedrijven in Nederland is daarom dit jaar voor het eerst onderzocht welke ict-organisaties het hoogste kennisniveau hebben.
Wil je als ict-organisatie het hoofd boven water houden, dan moet je passie voor de klant aan de dag leggen, ruimte voor ondernemerschap bieden en kennis binnen je onderneming vergaren en ermee naar buiten treden. Het zijn niet meer de managers die alle wijsheid in pacht hebben. Dankzij internet is kennis voor iedereen bereikbaar.
Door je vakkennis te delen, toon je je expertise en je waarde in de markt. Maar hoe ga je om met de kennis die je na jaren research hebt opgedaan, waarmee je je concurrent misschien wijzer maakt dan je zou willen?
Het mag duidelijk zijn, het kennisniveau van ict-organisaties is en blijft een belangrijke factor. Daarom is dit jaar voor het eerst het kennisniveau van organisaties meegewogen in de samenstelling van de Computable 100.
Grote spelers hebben de meeste kennis
Welke ict-bedrijven in Nederland beschikken over de meeste kennis van zaken? Het is geen heel grote verrassing dat de wereldwijd bekende ict-leveranciers ook hier het best scoren. Microsoft staat bovenaan en doet het daarmee toch een stuk beter dan Google, het bedrijf dat alle kennis van de wereld wil vergaren. Het zoekbedrijf staat op de tweede plaats en haalt iets meer dan 83 procent van de score van de nummer 1.
Op 3 vinden we Apple. Het bedrijf is nog altijd hot en volgens de ict-professionals weten ze dus ook waar ze over praten. Ook de rest van de top-10 is niet heel verrassend, of het moet zijn dat Gartner voor een onderzoeksbureau dat al jaren toonaangevend is, en dus over de nodige kennis beschikt, niet al te hoog scoort. Evengoed staat het nog wel in de top-10.
Het is zeker niet zo dat ict-bedrijven met de overdracht van hun kennis als businessmodel de hoogste posities in deze lijst bekleden. Dat is te zien aan de top-3 en ook Cisco en HP, die in de top-10 staan, zijn geen bedrijven waarbij je direct aan kennisoverdracht denkt. Bij de grote dienstverleners valt Capgemini op met een nette zevende plaats. Atos staat op 11, KPN op 12, CGI op 14, Sogeti op 15 en Ordina op 17. Bij de softwarebedrijven valt op dat het grote SAP (op 16) op de hielen wordt gezeten door het Nederlandse Afas (19).
Microsoft: overal aanwezig, hoog kennisniveau
Niet alleen valt op dat Microsoft volgens ict-professionals beschikt over het hoogste kennisniveau, ook het aantal mensen dat dit bedrijf op de eerste plaats zette, is erg groot. Het feit dat de softwarereus al bijna veertig jaar een niet weg te denken speler in de ict-wereld is, zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan de mooie score. Daarnaast is het op tal van terreinen actief. Van besturingssystemen tot clouddiensten, van standaard-kantoorsoftware tot communicatie-oplossingen.
Daarnaast straalt het bedrijf ook autoriteit uit door een zeer uitgebreid programma met certificeringen en beloningen voor partners met een hoog kennisniveau.
Ondanks de kritiek die het bedrijf te verduren krijgt, bijvoorbeeld op Windows 8 en de Surface-hardware, vinden de ict-professionals die aan het onderzoek deelnamen Microsoft de partij met veruit het hoogste kennisniveau.
Cisco: kennis is nodig voor de vertaalslag naar businessmodellen
Zien ict-professionals Cisco vooral als hardwareleverancier? Niet als je afgaat op de resultaten van dit nieuwe imago-onderzoek. Het bedrijf wordt in ieder geval ook gezien als een leverancier van kennis getuige een vijfde plek. Hoe is dat te verklaren? Michel Schaalje, technisch directeur van Cisco Nederland: ‘De markt lijkt te waarderen dat we niet alleen hardware leveren, maar de klant helpen de ict aan te passen aan wat hij nodig heeft. Dat varieert van oplossingen voor klantinteractie tot producten voor samenwerking binnen de organisatie. De technologie gaat snel en om de vertaalslag naar businessmodellen te maken, is veel kennis nodig. Dat bereik je alleen door mee te denken met de klanten en partners en gezamenlijk nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Met de huidige ontwikkelingen in de richting van het Internet of Everything (IoE) zal nog veel meer van de huidige technologie convergeren naar het netwerk en snellere innovaties mogelijk maken. IoE zorgt voor innovatie door mensen, processen, data en dingen (die nog niet verbonden zijn) te verbinden..
Een voorbeeld is light as a service, waarvoor Cisco samenwerkt met Philips Lighting. ‘We kunnen ons nu nog nauwelijks voorstellen hoe apparaten straks met elkaar verbonden zijn. Naar schatting is op dit moment ongeveer 1 procent van alle apparaten verbonden. 99 procent van alle dingen in de fysieke wereld zijn op dit moment nog niet verbonden.
Je moet je eens voorstellen hoe de wereld eruitziet als dat 10 procent is. Bij al die toepassingen wordt het steeds belangrijker de relevante informatie op het juiste moment te leveren. Denk bijvoorbeeld aan een zelfrijdende auto vol sensoren. Die moet op tijd reageren als er een obstakel nadert.’
Kennis delen met klanten is dan wel belangrijk, maar deel je je kennis net zo makkelijk met je concurrenten? ‘Functionaliteit die je hebt ontwikkeld, moet je soms delen, zelfs met concurrenten. Zo zijn er concurrenten op het gebied van oplossingen voor samenwerking, maar zijn het partners op een ander vlak. Netwerktechnologie is per definitie niet erg geschikt voor proprietary oplossingen. Het internet bestaat tenslotte bij de gratie van openheid.’
CGI: van detacheerder naar projectgerichte dienstverlener
Voor ict-dienstverleners zijn het nog tamelijk lastige tijden. CGI (tot enkele jaren geleden als Logica in de lijst) scoort minder goed dan branchegenoten Capgemini, Atos en KPN, maar beter dan bijvoorbeeld Sogeti en Ordina. ‘Hoewel CGI nog steeds een beetje onder de radar lijkt te opereren, worden er positieve signalen uit het Canadese kamp ontvange’”, schreef Computable in augustus 2014. Het belangrijkste signaal is dat de dienstverlener weer bijna een stabiele omzet weet te realiseren. ‘CGI moet de slag maken van detacheerder naar een meer projectgerichte dienstverlener die het innovatieve potentieel dat in ruime mate aanwezig is, beter benut’, zei analist Peter Vermeulen van Pb7 Research, die periodiek de resultaten en ontwikkelingen van grote dienstverleners onder de loep neemt.
Dat innovatieve potentieel zit onder andere in een expertisecentrum op het gebied van vervoer en verkeer. Hier doen driehonderd professionals onderzoek en ontwikkelen mobiliteitsoplossingen. Op dit moment gaat veel aandacht uit naar slimme combinaties van bijvoorbeeld groeiende datastromen (big data) met innovatieve technologieën, zoals sensoren die real-time informatie geven over verkeersstromen. Ook is er veel aandacht voor nieuwe manieren van werken, die meer flexibiliteit en productiviteit opleveren. Ook bij andere technieken voor belading en logistiek, die het logistieke proces vele malen efficiënter maken is ict een enabler en een katalysator. Deze kennis wordt onder andere gebruikt in projecten rondom de uitwisseling van real-time informatie in de logistieke keten, elektrisch rijden en informatiesystemen voor het wegennet.
Avanade: certificaten en praktijkkennis
Op de achttiende plaats in de lijst van ict-bedrijven met de meeste kennis staat Avanade. De leverancier van oplossingen van managed services doet het ook in de gehele Computable 100 goed: in de eindlijst staat het op de twaalfde plaats.
Ook Avanade richt zich op de mogelijkheden van social, mobility, cloud en big data. Het bedrijf zegt over kennis te beschikken om deze trends bij te houden, maar geeft aan dat toegang tot de nieuwste technologie vaak niet genoeg is. Organisaties missen vaak de interne expertise om te reageren op ontwikkelingen en de impact daarvan op hun it-structuren. De partner van Microsoft denkt mee over oplossingen op het gebied van crm, .NET-applicatieontwikkeling, business intelligence, collaboration, erp en infrastructuur. Volgens Avanade zit het kennisniveau van de organisatie niet alleen in het feit dat de werknemers trainingsprogramma’s volgen en certificaten op zak hebben, maar ook in de praktijkkennis die is verworven door het uitvoeren van duizenden projecten.
De jury van de Computable Awards zei vorig jaar over het bedrijf: ‘In slechts acht jaar tijd heeft André Huizing Avanade Nederland van zestien consultants in het begin doen groeien tot nu ruim driehonderd medewerkers. Desondanks ademt Avanade Nederland nog steeds de cultuur van een start-up, waarbij niet alleen de top, maar alle consultants constant worden uitgedaagd nieuwe initiatieven te ontplooien en met nieuwe technologieën resultaten te boeken en waarde toe te voegen aan de klanten.’
Brain Force: kracht van het meedenken
Het van oorsprong Oostenrijkse Brain Force komt met een score van 12 procent net een paar procentpunten tekort om de top-20 van bedrijven met het hoogste kennisniveau te halen. Brain Force is een ict-dienstverlener die software-oplossingen, infrastructuurexpertise en detachering aanbiedt. Ook dit bedrijf is specialist in Microsoft-oplossingen. Het heeft veertien vestigingen in zes Europese landen, waaronder de Nederlandse vestiging in Veenendaal. Op de Nederlandse markt kocht Brain Force zich in 2005 in via de overname van VAI. Dat bedrijf was gespecialiseerd in Microsoft-omgevingen en die expertise heeft Brainforce in de jaren erna ook in andere landen uitgezet. Brain Force bedient in Nederland, waar ruim tachtig man werken, met name overheidsinstellingen.
Of Brain Force de kans krijgt volgend jaar onder eigen naam de top-20 van dit imago-onderzoek te halen, zullen we moeten afwachten. De Belgische automatiseerder Cegeka Groep heeft aangekondigd Brain Force over te willen nemen.