Vorig jaar was al sprake van een geleidelijke groei, maar het aantal banen in de ict blijft toenemen. Op sommige gebieden komen zelfs tekorten wanneer geen maatregelen worden genomen. Blijven zitten waar je zit, is in deze tijd niet meer per se noodzakelijk. Welke bedrijven zijn het meest in trek bij ict'ers?
Op korte termijn ontstaan de meeste baankansen op hoger niveau en dan vooral voor functies als systeemanalist en informaticaspecialist, zo meldde uitkeringsinstantie UWV onlangs. Daarnaast ontstaan er nieuwe functies en beroepen door technologische ontwikkelingen als 3D-printing en big data. Zijn ict’ers door de gunstige omstandigheden weer in beweging te krijgen? Bijna een kwart van de ict’ers is op zoek naar een nieuwe baan. Dat is nog altijd een stuk minder dan de 41 procent die openstaat voor een nieuwe uitdaging. Deze cijfers komen uit een enquête die ict-dienstverlener Peak-IT begin 2014 liet houden onder vierduizend automatiseerders. Waar zouden de ict’ers het liefst willen werken?
Lijst favoriete werkgevers stabiel
De top-3 van favoriete werkgevers lijkt in steen gebeiteld. Google is nummer 1, Microsoft nummer 2 en Apple nummer 3, net als vorig jaar. Ook de vierde plek voor IBM is inmiddels een vaste waarde. Net als in andere ranglijsten zien we wel dat de nummers 1, 2 en 3 dicht bij elkaar zitten en dat daarna een groot gat zit. IBM behaalt maar 36,5 procent van de score van de nummer 1, Google.
Ook Accenture en Cisco zijn vaste klanten in de top van deze lijst. Ze wisselen van plaats, maar hun score is nagenoeg gelijk.
Opvallend is de grote stijging van HP, van 15 naar 7, nadat het vorig jaar een aantal plaatsen prijs moest geven. Het bedrijf schrapte het afgelopen jaar juist een flink aantal banen. Afas stijgt nog harder, van 18 naar 9. Ook SAP staat traditiegetrouw in de top-10, maar moet oppassen die plek niet te verliezen. Bijvoorbeeld aan concurrent Oracle, die van 17 naar 11 stijgt.
Centric heeft zichzelf het afgelopen jaar blijkbaar goed op de kaart gezet: het komt dit jaar als hoogste binnen in de top-20 van beste werkgevers, op nummer 14. Peak-IT, dat langzaam maar zeker de top-20 van de imagolijsten weet te bereiken, staat tussen de favoriete 20 werkgevers.
Enkele bedrijven die traditioneel hoog eindigen in onderzoeken naar favoriete werkgevers vallen dit jaar buiten de top-20: Macaw en VX Company doen het minder goed. Ook Ciber haalt dit jaar de bovenste 20 niet.
Google: cool things that matter, ook op de werkplek
Uit onderzoek van het Amerikaanse tijdschrift Fortune kwam Google eerder dit jaar voor het vierde achtereenvolgende jaar naar voren als beste werkgever. In de Computable 100 zien we dezelfde trend: ook hier wordt voor de vierde keer op rij de eerste plek behaald. De overwinning is wel minder afgetekend dan in 2013. Vorig jaar haalde de nummer 2, Microsoft, slechts 64 procent van de score van Google. Dit jaar haalt dezelfde nummer 2 een score van 83 procent van de koploper.
De nieuwe inrichting van het kantoor van Google Nederland aan de Amsterdamse Zuidas kreeg eerder dit jaar veel aandacht. Het kantoor is ingericht als garage, die de plek waar het zoekbedrijf werd opgericht in herinnering moet brengen. Specifieke Nederlandse elementen zijn de balie in de vorm van een bakfiets, opladers en andere computeraccessoires in een Febo-automaat en een oude caravan die als vergaderplek dient. Zijn wij nuchtere Nederlanders eigenlijk wel vatbaar voor dat soort ludieke elementen? ‘In Nederland is ons kantoor minder campus-achtig dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Het is een lokale vertaalslag van de wereldwijde filosofie dat een werkplek cool moet zijn en alles moet bieden wat werknemers nodig hebben’, zegt Robert-Jan van Berckel, hr-directeur Google Benelux. ‘Dat zit in ons DNA en gaat van nature. Door de goede financiële resultaten kunnen we onze werkomgeving op deze manier inrichten. Niet dat we geld over de balk gooien. Een prettige werkomgeving is een investering in onze werknemers.’
Een bedrijf dat gegevens verzamelen als core business heeft, brengt dat natuurlijk ook op de werkvloer in de praktijk. ‘We doen zeker ook in Nederland metingen om dichter bij een optimale werkomgeving te komen. Daaruit blijkt dat Nederland internationaal goed scoort op het gebied van wellbeing. Goed en gezond eten, massages en sportfaciliteiten vinden we belangrijke arbeidsvoorwaarden. Mensen de ruimte geven in plaats van orders, doet het ook bij onze Nederlandse vestiging erg goed.’
Ondanks dat er veel gegevens worden verzameld, hecht Google erg aan de privacy van zijn werknemers. ‘We gaan niet bijhouden wie welke apparatuur uit de Febo-muur haalt. Werknemers kunnen er van verzekerd zijn dat bijvoorbeeld bij tevredenheidsonderzoeken de anonimiteit gewaarborgd is.’
Google laat zich er altijd op voorstaan dat het alleen de beste mensen aanneemt. Is het moeilijk om aan de beste mensen te komen? Van Berckel: ‘Over belangstelling hebben we niet te klagen. Jaarlijks krijgen we wereldwijd twee miljoen sollicitaties. Dit jaar nemen we daarvan wereldwijd tienduizend mensen aan. We geloven in mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om hun werk te doen. Je kunt een briljante geest zijn, maar we kijken vooral of iemand in de cultuur past. Ook mensen die een diversiteit aan talenten tonen, hebben bij ons een streepje voor.’
Het verloop bij Google Nederland is 1 tot 2 procent per jaar (de werknemers die hun loopbaan bij vestigingen in het buitenland voortzetten niet meegerekend). ‘Bij de laatste meting was de gemiddelde leeftijd 35,4 jaar. We zijn wel een jong bedrijf, maar wie in staat is zichzelf te blijven vernieuwen, kan bij ons ook na zijn vijftigste makkelijk vooruit.’
IBM: challenges om ideeën te verzamelen
Het bedrijf dat een aantal jaren geleden aan de top prijkte van lijstjes met favoriete werkplekken (ook bij Computable), spreekt nog altijd tot de verbeelding van ict’ers. IBM is misschien minder hip dan Google, het bedrijf is nog altijd goed voor een vierde plek in de lijst van de meest geliefde ict-bedrijven om voor te werken.
Toch is het aantal banen bij Big Blue niet onbeperkt. Begin 2014 kwam het bericht dat er wereldwijd flink wat banen zou schrappen.
Ook al verdwijnen er banen, goede nieuwe mensen met briljante ideeën zijn altijd welkom. Zoals meer ict-bedrijven schrijft IBM competities uit om innovaties te bedenken en te ontwikkelen. Zo werd eerder tijdens het laatste World Mobile Congress in Barcelona een wereldwijde competitie uitgeschreven voor de ontwikkeling van toepassingen van de Watson-technologie. Het werd ook als een manier gezien om meer ict’ers kennis te laten maken met Watson, een omgeving die volgens IBM uitermate geschikt is voor apps rondom diensten waarin taalherkenning, snelle analyse van gegevens en zelflerende capaciteiten belangrijk zijn. Het bedrijf heeft een miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn Watson-divisie. Die bedrijfstak is gericht op cognitieve computerdiensten, software en apps.
In Nederland liet IBM studenten met een economische of technische achtergrond innovatieve oplossingen en business cases voor klanten bedenken, onder begeleiding van experts en de researchafdeling van IBM. Tijdens Extreme Blue, het zomerstageprogramma van IBM, werkten de topstudenten twaalf weken lang als consultant voor opdrachtgevers als ASML, Hartstichting, Liberty Global, VDAB en UCB Pharmaceuticals. Het leverde onder andere een app voor het UWV op die werkzoekenden en werkgevers razendsnel met elkaar in contact brengt. Ook bedacht een team een app die starters op de arbeidsmarkt koppelt aan ervaren professionals en directe interactie tussen de twee faciliteert. Zonder dat ze elkaar hoeven te kennen, kunnen professionals zich opwerpen als mentor van de starter zonder dat dit veel tijd in beslag hoeft te nemen.
Capgemini: talentenjacht op Indiase tv
Ook Capgemini probeert originele manieren te bedenken om het juiste talent binnen te halen. Dit jaar organiseerde de dienstverlener voor de derde keer de Super Techies Show. Dit is een televisieprogramma waarin wordt gezocht naar de grootste ict-talenten ter wereld. In verschillende afleveringen en ronden presenteren teams oplossingen voor ict-vraagstukken van multinationals. Misschien niet geheel verrassend is dat het programma in India op tv wordt uitgezonden. Overigens is het ook te zien op YouTube.
Voor het eerst werd de competitie ook opengesteld voor deelnemers uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zweden. De hoofdprijs is een geldbedrag van 25.000 dollar. De deelnemers presenteren in de show een oplossing die zij hebben bedacht voor een ict-vraagstuk van een groot bedrijf. De kandidaten worden bij de ontwikkeling van de oplossing bijgestaan door een expert van Capgemini die hen ook als mentor begeleidt.
Vooral vorig jaar was er veel te doen rond salarismaatregelen die het bedrijf in Nederland door wilde voeren. De oproep van de Nederlandse ceo aan relatief dure werknemers om salaris in te leveren, kon op weinig sympathie rekenen. Begin dit jaar was er opnieuw onrust rond zogeheten kalibratiegesprekken die het bedrijf met zijn personeel wilde voeren. Ondanks deze onrust en het feit dat Capgemini, net als andere dienstverleners, bepaald nog geen gouden tijden beleeft, staat het bedrijf nog altijd in de top-10. Wel daalt het net als vorig jaar. Deze keer één plek, van 7 naar 8.
Oracle: werkomgeving met onbegrensde mogelijkheden
In het jaar waarin een van de markantste ict-topmannen aller tijden, Larry Ellison, besloot zijn rol als ceo neer te leggen, doet zijn bedrijf goede zaken in de Computable-lijst van favoriete werkgevers. Oracle stijgt zes plaatsen en komt op nummer 11 uit.
Reinier van Grieken, managing director Oracle Nederland geeft een verklaring voor de stijging. ‘Wij denken dat er een aantal oorzaken te noemen is. Dat is om te beginnen onze No Limits-werkomgeving, een werkomgeving met onbegrensde mogelijkheden. Als medewerker bepaal je iedere ochtend waar je die dag het beste je werkzaamheden kunt uitvoeren: thuis, onderweg, bij een klant of leverancier of op kantoor. Als je kiest voor een kantoordag zijn er ook verschillende opties, van een teamgebied met meer werkplekken per vierkante meter tot een concentratiegebied waar minder mensen zijn en het dus rustiger is. Daarnaast bieden we via ons talent development programma goede groeimogelijkheden binnen het bedrijf. En uiteraard zal onze positie als ‘s werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware en hardwaresystemen ook veel mensen aanspreken.’ Zit er volgend jaar wellicht een plek in de top-10 in? Van Grieken: ‘Dat moet kunnen. We blijven in ieder geval investeren in ons talent development programma en ondersteunen medewerkers in hun loopbaanontwikkeling zodat ze het optimale uit hun carrière én hun leven halen.’
Chipsoft: als ict’er denken vanuit de zorg
Hoe vergaat het al die financieel krachtige Nederlandse ict-bedrijven in de imagolijsten? De algemene bekendheid van bedrijven als WoodWing, ASP4all en Chipsoft lijkt nog te beperkt om in het imago-onderzoek echt mee te doen met de grote jongens. Toch zien we Chipsoft al langzaam punten verzamelen in de verschillende onderdelen van het imago-onderzoek. Ook als gewaardeerde werkgever komt het langzaam maar zeker in beeld.
Chipsoft is een grote speler in de medische branche, waar absoluut behoefte is aan goede ict’ers. Zo is een groot aantal Nederlandse ziekenhuizen bezig met de overstap op een nieuw elektronisch patiëntendossier (epd) of ziekenhuisinformatiesysteem (zis). Ziekenhuizen stellen steeds hogere eisen aan hun informatievoorziening. Het belang van een goede digitale ondersteuning van de zorg wordt groter; het delen van informatie in een ziekenhuis maar ook met ketenpartners, zoals huisartsen, apothekers en laboratoria, wordt belangrijker. Dat vraagt om een beter epd of zis met geïntegreerde functionaliteit. In zo’n systeem zijn eenmalig vastgelegde gegevens voor meerdere doeleinden te gebruiken en raken onderdelen als dossiervorming, zorglogistiek, zorgadministratie, analyse en rapportage meer en meer onderling verweven.
Wil je als zorg-ict’er aan de slag, dan is het wel zaak dat je niet alleen een techneut bent. In Computable stelden experts, onder wie Remko Nienhuis, software-architect bij Chipsoft, dat te weinig vanuit de zorg wordt gedacht. ‘Het is prachtig dat je een app hebt waarmee je metingen kunt invoeren, maar als je die daarna nog een keer in het elektronisch patiëntendossier moet invoeren, ben je onnodig dubbel werk aan het doen. Toch zie je overal ziekenhuizen die losstaande apps bouwen. Puur omdat ‘mobiel’ de hype is.’