Traditionele hostingdiensten worden steeds vaker vervangen door infrastructuur en software as a service (IaaS/SaaS). Dat blijkt uit Europees onderzoek door datacenterdienstverlener Interxion onder vierhonderd zakelijke en it-beslissers in de cloud- en hostingmarkt. Dit jaar overstijgt de vraag naar clouddiensten voor het eerst de vraag naar traditionele hostingdiensten als managed, dedicated en web hosting.
Waar vorig jaar 36 procent van de respondenten een sterk toenemende vraag naar IaaS constateerde, is dat dit jaar 43 procent. In lijn hiermee beschouwt nog maar 23 procent van de respondenten de vraag naar traditionele hostingdiensten als de belangrijkste voor hun bedrijf, terwijl een jaar eerder 56 procent van de ondervraagden deze mening nog was toegedaan. Het deel van de omzet dat voortkomt uit clouddiensten blijft naar verwachting groeien. 12 procent van de respondenten geeft aan dat vorig jaar 60 procent of meer van hun omzet voortkwam uit IaaS, terwijl twee keer zo veel respondenten dit percentage noemen als het gaat om hun verwachting voor 2015.
Dienstverleners beschikken bij voorkeur over een eigen it-infrastructuur. Meer dan driekwart van de respondenten (76 procent) bezit en beheert eigen it-infrastructuur en hardware als servers, routers en switches, in een eigen of extern datacenter. Meer dan een derde van de dienstverleners (35 procent) heeft een eigen datacenter dat ze als primaire omgeving gebruiken. 38 procent maakt gebruik van een datacenter van een datacenteraanbiederr. De resterende 27 procent maakt gebruik van een cloudinfrastructuur als hun primaire platform.
Internationaal versus regionaal
Uit het onderzoek blijkt ook een toenemende concurrentie tussen wereldwijde cloudplatformen en de regionale en lokale Europese dienstverleners. Waar vorig jaar slechts 13 procent van de respondenten internationaal opererende clouddienstverleners als hun belangrijkste concurrent beschouwde, is dat dit jaar bijna verdriedubbeld tot 37 procent. Nu internationale dienstverleners steeds meer platformen in Europa gaan exploiteren, ontwikkelen lokale dienstverleners strategieën om zich van hen te kunnen onderscheiden. De focus op klantenservice wordt door de grote meerderheid van de respondenten (86 procent) , beschouwd als de belangrijkste factor waarmee ze de concurrentie het hoofd kunnen bieden en het verschil kunnen maken.
‘Als we de onderzoeksresultaten vergelijken met die van vorig jaar, dan is het duidelijk dat de markt sterk in beweging is’, zegt Jelle Frank van der Zwet, directeur business development en marketing van Interxion voor het cloudsegment. ‘Als gevolg van het feit dat steeds meer bedrijven hun workloads naar de cloud overbrengen, verschuiven Europese dienstverleners hun aanbod van traditionele hosting naar clouddiensten. De concurrentie intensiveert nu zowel lokale aanbieders als wereldwijde aanbieders die in dezelfde markt actief zijn. Om relevant te blijven, leggen lokale aanbieders de nadruk op klantenservice en diversificatie van hun portfolio in plaats van een directe concurrentiestrijd aan te gaan met de wereldwijde dienstverleners.’