BinckBank heeft het verkoopproces rond business process outsourcing (bpo)- en softwaretak Able stopgezet. Aan de verkoop van met name de bpo-activiteiten was, binnen een bepaalde tijdlijn, de onvoorwaardelijke toestemming van klanten nodig. Die kreeg BinckBank niet; in overleg met de Franse adviseur Blackfin Capital Partners is daarop besloten de verkoop af te blazen. De online bank sluit niet uit dat de software- en licentietak van Able in Reeuwijk op termijn alsnog wordt verkocht.
Het bedrijf kondigde eind 2013 aan alle niet-bancaire activiteiten te willen afstoten. Kas Bank en Centric zouden toen in de race zijn om Able over te nemen.
Een woordvoerder van BinckBank vertelt dat op bpo-gebied Able voor een aantal zakelijke financiële instellingen, waaronder SNS Bank, het effectenverkeer afhandelt. Daarbij hebben klanten een gewaarborgd hoog serviceniveau met Able gesproken. Dat niveau wilden ze gehandhaafd zien na een eventuele overgang. Omdat een aantal klanten niet binnen de gestelde termijn hun akkoord gaven en om aanvullende garanties vroegen, begon het verkoopproces een tijdrovende exercitie te worden. Na overleg met Blackfin Capital Partners is besloten de boel af te blazen, aldus de zegsman.
Nieuw platform
Wat hierbij een rol heeft gespeeld, is het besluit van BinckBank op op termijn te stoppen met het ondersteunen van het systeem Europort+, meldt IBS Intelligence, een informatieportaal voor financiële technologie. De beleggersbank stapt namelijk over op een nieuw Europees handelsplatform, gebaseerd op het zogeheten Topline systeem. Dit is een in huis ontwikkeld systeem dat BinckBank verkreeg na de overname van Alex Asset Management in 2008.
De bpo-dienstverlening wordt nu alsnog geïntegreerd in de afdeling Retail. Voor die integratie trekt BinckBank een slordige miljoen euro uit. Er zijn nog vijftien klanten die werken met Europort+. Hun contracten lopen nog tot 2018. Zij zullen moeten overstappen naar een andere bpo-leverancier of naar een nieuw systeem, aldus IBS Intelligence.
Syntel
Bij de twee divisies van Able werken in totaal zo’n 180 man. De woordvoerder stelt dat het niet doorgaan van de verkoop en de integratie geen gevolgen heeft voor het personeel. De bpo-tak van Able is verliesgevend; de softwaredivisie maakt daarentegen winst. BinckBank verwacht voor deze vestiging in Reeuwijk op termijn nog wel een koper te vinden. Het onderdeel is gespecialiseerd in software voor de ondersteuning van het effectenverkeer. Able is begin 2013 ontstaan uit de samenvoeging van de dienstentak bij BinckBank en Syntel – financiële bpo-speler en verkoper van Europort+ – dat in 2006 werd overgenomen.