Ict-projecten bij de overheid falen vaak, is de conclusie van de Tijdelijke Commissie ICT. En toch functioneert onze overheid beter dan menig andere overheid, onder meer dankzij ict-ontwikkelingen en de aanwezigheid van goede systemen.
Wij geloven in de waarde van kennis en ervaring, opgebouwd door ons; duizenden professionals in honderden projecten, die meer of minder succesvol te noemen waren of zijn. Niet voor niets worden ‘ervaren ict’er’, ‘ervaren projectmanager’, et cetera gezocht. Ervaren professionals weten risico’s te onderkennen en vermijden, en weten succesvolle zaken opnieuw toe te passen. Zij hebben hun ’trukendoos’ paraat.
Laat van je horen!
Daarom deze zoektocht naar de succesvolle systemen bij de overheid:
Vind je systeem X van de overheid geslaagd? Dan willen we dat graag van je vernemen. Noem de relevante gegevens (waar, peroide, omvang, doelstelling, et cetera. [mag ook geanonimiseerd]) en geef aan waarom je vindt dat dit een succesvol systeem is. Bovendien vragen we je om de vijf belangrijkste zaken te noemen die bijdroegen aan het succes van dit systeem. Eventuele ‘downsides’ mogen natuurlijk ook genoemd worden, ook ter lering! We hopen zo een lijst te kunnen opstellen van criteria die een systeem succesvol maakt.
Let op, het gaat ons vooral om systemen die nu met succes worden gebruikt. Het traject om daar te komen mag een drama zijn geweest, als het resultaat van al die ellende maar een succesvol systeem heeft opgeleverd.
Wij zoeken daarom de ict-systemen waar ambtelijk Nederland – en de burgers als dit relevant is – het meeste profijt van hebben. (Een zoektocht naar succesvolle projecten kunnen we ook eens doen…).
Deze manier van ‘analyse; is niet nieuw. Steve Covey heeft het vaker toegepast, bijvoorbeeld in zijn bestseller ‘The 7 habits of Successful Managers’. Cmm (capability maturity model), de methode voor het meten en verbeteren van de volwassenheid van (software) organisaties is ook zo ontstaan – door het verzamelen van informatie over succesvolle organisaties. Als we er in slagen om een echte ‘lijn’ te vinden, hebben we misschien met zijn allen de nieuwe ‘silver bullet’ voor systeemontwikkeling. Maar, zelfs als we de zilver bullet niet hebben gevonden, is dit een snelle manier om onze ervaring te delen en discussies te ontketenen over de basis van ons vak.
Deze opinie is geschreven in samenwerking met Martin de Haas, ict business consultant bij PenQ.
Vooropgesteld dat een succesvol project altijd bepaalde kenmerken vertoond (hetgeen niet zeker is), volgt daaruit niet dat, indien je die kenmerken als criteria gaat gebruiken voor nieuwe projecten, zo’n project ook daadwerkelijk succesvol is.
De schrijfster lijkt hier een maakbaarheidsideaal te hanteren en dat is iets dat in de ICT meestal niet succesvol blijkt te zijn geweest.
11 reacties, maar nog geen voorbeeld van een succesvol systeem bij de overheid ….
Zouden die er wel zijn dan?
Eerlijk gezegd een open deur…
Voorbeelden van geslaagd: Belastingdienst aangifte, GBA / Digid…Veel websites met overheidsinformatie (denk aan gemeente den haag)
Kortom alle zaken waarbij ik elektronisch communiceer met de overhead.
Mnder geslaagd in mijn ogen is aangifte van fietsdiefstal. Dan volgens mij eenvoudiger.
Verder is mijn ogen niet helder gedefinieerd wat een succesvol project is. Bedoel je of je een betrouwbare project schatting is gemaakt (meeste reacties en dan zonder enige kennis van zaken) of bedoel je of iets in product is genomen en wat je prima vind werken (zie vraag).
Als ik het zo bekijk lijkt dit het meest op opmerking van Glass: Hoe kan het dat ik zoveel ICT gebruik als het zo onsuccesvol zou zijn.
Ik betaal maandelijks veel belasting. Ook als ik de loonbelasting vergeet krijg ik feilloos een boete.
Er lijkt veel mis met de politiek en de overheid, maar in de basis is het wel een werkend systeem, wat echter wel achteruit gaat door steeds maar te korten op zorg en onderwijs.
Het is typisch Nederlands om altijd over falende projecten, niet alleen in de ICT te praten. Feilloos weet iedereen een groot aantal faal factoren te noemen. Op zoek gaan naar succesvolle projecten is er een, maar wanneer zijn projecten succesvol? Binnen budget en op tijd wordt dan vaak als grootste criterium genoemd, maar slimme projectmanagers weten dit wel te bewerkstelligen en leveren een halve oplossing of een dit minimaal voldoet.
Inzicht krijgen in succesfactoren en aan de hand daarvan handelen zou al een hele stap vooruit zijn, ben dan ook benieuwd hoe dit binnen de nieuwe autoriteit gestalte gaat krijgen.
Moet ik uit de reacties nu aannemen dat het opgelegd is dat ICT goed is voor de overheid en dat vragen naar systemen die dit aantonen, vragen naar de bekende weg is? Of moet ik concluderen dat wij als vakbroeders vinden dat de baten een zaak van de klant is en dat wij daar dus geen verstand van hoeven te hebben?
Hoe kan het dat er zo weinig systemen genoemd worden? De gehele overheid werkt succesvol met office, document management systemen, monitoring van dijken, wateroverlastvoorspekkers en verkeersmanagement. Bij de gemeente kunnen we steeds meer vanaf huis oplossen. De informatie zoals ik die als burger nu bij de overheid via het web kan krijgen is ruimer en beter dan ooit. We kunnen onze vlees volgen van voedsel tot biefstuk. Allemaal systemen die door of dankzij de overheid zijn geinitieerd. Ik durf zelfs te beweren dan onze ambtenaren productiever geworden zijn….
Als we onvoldoende kunnen herkennen wat van waarde is, hoe gaan we dat dan wel realiseren? Volgens mij gaat dat niet en al helemaal niet efficient. Willen we als ICT gemeenschap het klantbelang optimaal dienen dan moeten we een scherper oog hebben voor de beoogde meerwaarde. Ik heb nog geen ICT project gezien waarbij onderweg geen zaken verhelderd moesten worden en dit verhelderen gaat veel sneller en beter als iedereen weet welke bater er eigenlijk beoogt worden.