Het Rotterdamse Metrixlab, leverancier van softwaretools voor het meten van de effectiviteit van digitale media en online marketing, gaat op in zijn Japanse branchegenoot Macromill. In het kader van de krachtenbundeling neemt Macromill het belang van 30 procent van investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers in Metrixlab over. Het samengevoegde bedrijf telt ruim vijftienhonderd man en levert diensten aan zo'n 2500 klanten wereldwijd. De omzet ligt op driehonderd miljoen dollar.
Beide bedrijven zijn geografisch zeer complementair. Metrixlab behaalt 55 procent van de omzet in de Verenigde Staten, 40 procent in Europa en 5 procent in Azië, terwijl bij Macromill 85 procent van de omzet in Japan wordt gerealiseerd, 10 procent in Zuid-Korea en 5 procent in de rest van Azië.
Het nieuwe bedrijf gaat verder onder het merk Macromill en wordt geleid door Han de Groot, voormalig algemeen directeur van Metrixlab, en Katsumi Konishi, de Japanse topman van Macromill. De drie Metrixlab-commissarissen Bodo Douqué, Jan Oostveen en Hubert Deitmers zijn teruggetreden.
Macromill, opgericht in 2000 in Japan, werd in januari 2014 overgenomen door de Amerikaanse investeerder Bain Capital Partners. Metrixlab, opgericht in 1999 in Nederland, nam in 2012 het in Amerika gevestigde Markettools over, waarin het eigen management een meerderheidsbelang had. Daarnaast heeft het bedrijf in de afgelopen jaren nog een aantal andere overnames gedaan: CRM Metrix, Rawdata, Precision Sample en Oxyme.