De Noord-Hollandse gemeenten Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn en de Utrechtse gemeente De Ronde Venen willen een gezamenlijke ict-omgeving inrichten. Daarmee willen de vier gemeenten de ict-kosten verlagen. De samenwerking vormt bovendien de opmaat tot een brede ambtelijke samenwerking op andere bedrijfsvoerings- en uitvoeringstaken. Voor de juridische invulling van deze samenwerking wil het viertal een gemeenschappelijke regeling opzetten onder de naam DUO+.
De vier gemeenteraden nemen in hun vergadering van donderdag 27 november 2014 een besluit over dit ict-voornemen van de colleges van Burgemeester & Wethouders. In het kader van dit plan wordt ook gevraagd een budget beschikbaar te stellen voor de ict-transitie. In het voorjaar vindt besluitvorming plaats over de ambtelijke samenwerking op brede schaal tussen Ouder-Amstel, De Ronde Venen, Diemen en Uithoorn.
De vier colleges zien in ambtelijke samenwerking mogelijkheden om te komen tot een efficiëntere en meer robuuste organisatie. Dat is volgens hen nodig omdat door veranderende wetgeving en de overheveling van taken van het Rijk naar gemeenten er steeds meer op het bordje van de gemeente komt te liggen. Tegenover die verzwaring van taken staan niet meer financiële middelen. Door ambtelijk samen te werken, ontstaat de mogelijkheid efficiënter en goedkoper te werken en de kwaliteit van het werk te verbeteren.
Hopelijk wordt er tijdig en breed naar de bouwstenen, organisatorische aspecten en voorbereidingen gekeken en pas daarna naar de ict uitvoering.
Uiteraard kunnen deze zaken zeer belangrijk zijn voor de volgende stap als er een aanbestedingen uitgeschreven wordt.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5183166/2379250/gemeenten-moeten-professioneler-aanbesteden.html
Het is volkomen belachelijk en idioot dat men allang niet alle ict van alle gemeenten gezamelijk ergens gecentraliseerd heeft.
Liefst ergens buiten de randstad wat goed is voor de lokale economie en uiteraard open source.
@ITman Je hebt gelijk alleen is wel de trend van de overheid om de verantwoordelijkheid af te schuiven en om zoveel mogelijk taken op het bord van de gemeenten te leggen. Met naar ik meen, iedere gemeente zjn eigen daarbijbehorende ICT ondersteuning. Daar staat dit dan weer haaks op, een gecentraliseerde oplossing van gemeenten.
Tja, er zijn al zoveel gemeenten die dit doen. Het zou verstandig zijn als deze gemeentes contact opnemen met Leiden of de Utrechtse Heuvelrug. Daar hebben ze veel ervaring met een dergelijke operatie, en zo kan er worden voorkomen dat fouten wederom worden gemaakt en kosten te hoog worden.