Het gebruik van een tablet en laptop in het onderwijs is de pioniersfase voorbij. De inzet van de apparaten op scholen is gemeengoed geworden. Dat concludeert Kennisnet na onderzoek naar de inzet van mobiele devices in het onderwijs. In het primair onderwijs (po) wordt de tablet of laptop ongeveer 27 procent van de tijd ingezet, in het voortgezet onderwijs is dat 38 procent (vo).
In het primair onderwijs heeft de school vaker het apparaat aangeschaft dan in het vo. (71 om 55 procent). Leerlingen in het vo kunnen vaker keuzen om een eigen apparaat mee te nemen dan leerlingen in het po (13 om 4 procent).
Leraren zijn over het algemeen positief over het gebruik van tablets in het onderwijs. Gevraagd naar de ervaringen van docenten met lesgeven aan een klas waarbij iedere leerling zijn eigen device heeft, is ruim de helft van de ondervraagden (51 procent) positief over de inzet van tablets en laptops. Slechts 12 procent van de respondenten is uitgesproken negatief. De overige 37 procent neemt een neutraal standpunt in.
Efficiënter leerproces
De meest gehoorde opmerkingen over de inzet van tablets zijn: ‘Handig om te differentiëren’, ’toegenomen motivatie’, ‘Infra is onvoldoende’, ‘leerlingen zijn minder ict-vaardig dan gedacht’. De helft van de leraren ziet dat de motivatie bij de inzet van mobiele devices toeneemt en leidt tot een efficiënter leerproces. Op de vraag of het ook leidt tot betere leerprestatie zijn leraren minder uitgesproken Hier kan slechts 30 procent mee instemmen.
Ongeveer 65 procent van de leraren heeft minder dan 4 uur training gekregen om effectief gebruik te maken van deze apparaten Terwijl deze laptop of tablet ongeveer 35 procent van de tijd gebruikt wordt. De scholen zijn vaak wel zelf eigenaar van de apparaten. Dit is in ongeveer 60 procent van de scholen het geval. In 15 procent van de gevallen nemen leerlingen hun eigen device mee. Voor de rest wordt een combinatie ingezet, eventueel in de vorm van een huurkoop, lease of subsidie constructie.
Opzet
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Kennisnet door Onderwijs Innovatie Groep (OIG) in juli 2014. Het onderzoek is uitgezet onder het Onderwijspanel van OIG waarin leraren over verschillende onderwerpen bevraagt worden Dit bevragen kan op verschillende manieren en is breder dan alleen kwantitatief of kwalitatief. In totaal hebben 331 leraren meegedaan aan het onderwijs. 39 leraren hebben daarnaast ook leidinggevende taken.101 leraren geven les in het primair onderwijs. 230 leraren geven les in het voortgezet onderwijs.
Medenkend en meewerkend in het Rotterdamse onderwijs en IT, heb ik dit een geweldige stap gevonden. Weg die boeken en hier die laptop en tablet. Dat werkt goed en is voor de puber een hele stap voorwaarts. want de vaak aartsluie en geslepen puber wil helemaal niet sjouwen met tassen, zeulen met boeken en schriften.
Nee zij willen tijdens de les onderling kunnen whats appen en klooien en wat minder opletten. Gelukkig dat er ook nog slimme en nadenkende IT pro’s zijn die dat recentelijk dicht hebben getimmerd op het netwerk. Het bleek ineens een stuk rustiger te worden in de klas.
Het managen van het internet vinden ze nog steeds een beetje bewerkelijk maar ze kunnen wel telkens weer lachen met het script dat telkens bij degenen die aanloggen, whats ap van de laptops en tablets haalt. Want een beetje managen hoort daar ook bij.
Al met al een zeer goede ontwikkeling.
@Numo: een deel van je verhaal herken ik. Tijdens gastcollege’s welke ik zo af en toe mag geven merk je ook dat sommigen met hun device bezig zijn met andere dingen dan hetgeen waarvoor ik daar ben.
Maar jouw oplossing geeft wel te denken over het hele BYOD concept. Als ik mijn eigen device meeneem naar de klas, zou ik er niet vrolijk van worden als na aanloggen van alles aangepast wordt op mijn device.
Waar je ook mee op moet letten is dat de leerlingen vervolgens niet de halve les op zoek gaan naar achterdeuren om alsnog te kunnen chatten. Immers, hierdoor zitten ze alsnog niet op te letten.
Kortom: ja, tablets/laptops in de klas heeft absoluut toegevoegde waarde, maar kent nog enkele leuke uitdagingen om te voorkomen dat leerlingen met andere dingen bezig gaan zijn.
Ook ik heb vaker les gegeven, en ik hecht meer waarde aan een whiteboard met een paar viltstiften en een gemotiveerde docent (en dito studenten).
Vergeet niet dat een computer gewoon een stuk gereedschap is, een stuk ijzer dat het werken gemakkelijker kan maken, maar geen surogaat voor gebrek aan intelect is.
Als we geen zin hebben om met boeken te slepen (wat ik goed kan begrijpen), geef de kids dan een E-reader.
Een ding was ik altijd met Prof Pim eens, die computer de klas uit !
@Pascal
Ik ben het helemaal met je eens. Inhoud is belangrijker dan verpakking.
Alles dat de communicatie tussen docent en leerling kan verstoren (zoals een laptop met chat, muziek en plaatjes) wil je er gewoon niet bij hebben. Het gaat om de overdracht van concepten van mens tot mens.
http://www.volkskrant.nl/opinie/steve-jobsschool-ze-leren-het-ook-nooit-in-het-onderwijs~a3500123/
Ik maak mij op zich wat zorgen. Kinderen hebben al de neiging op thuis bezig te zijn met games, werkstukken en zo.
Je kunt je afvragen of onze ogen wel gemaakt zijn om continue naar dit soort beelden te kijken. En onze vingers om steeds maar digitaal bezig te zijn.
Zou juist de afwisseling niet goed zijn? Mogen kinderen niet gewoon kladden op een papiertje met stift en pen? zou dat niet gewoon beter zijn voor onze motoriek?
Ik weet het niet. Is hier onderzoek naar gedaan?
Ik ben niet tegen automatisering. Maar we moeten wel mensen blijven….
@Luuk
Helemaal mee eens. Niet voor niets dat Steve Jobs zijn kinderen liever zo weinig mogelijk met tablets om wilde laten gaan.
En er is inderdaad onderzoek gedaan naar ontwikkeling van kinderen van nu en het blijkt dat ze achter lopen qua motoriek in vergelijk met vroegere generaties. Het verband met meer en langer achter de computer zitten is ook aangetoond.
Maar als de zelfdenkende computers genoeg ontwikkeld zijn hoeven we helemaal niet meer naar school. Alles wordt al voor ons geregeld en we hoeven niets meer te weten.
@Johan,
quote Alles wordt al voor ons geregeld en we hoeven niets meer te weten
Volgens mij is dat al lang het geval.