Pontmeyer, groothandel voor hout en bouwmateriaal, besteedt het beheer en de inrichting van zijn ict-infrastructuur uit aan Cegeka. Het bedrijf had dit voorheen jarenlang uitbesteed aan T-Systems. Het contract heeft een looptijd van vier tot zes jaar, afhankelijk van de levensduur van de gebruikte apparatuur. Het betreft een overeenkomst voor zeshonderd werkplekken. Voor Cegeka is de deal een kans om zich te profileren in de bouwsector.
Bij Pontmeyer, met het hoofdkantoor in Alkmaar, werken zo’n zevenhonderd man. De omzet ligt rond de driehonderd miljoen euro. Aanleiding voor de overstap van de groothandel naar Cegeka was het aflopen van het bestaande contract met T-Systems. Pontmeyer zocht een nieuwe partij die ‘een degelijke kwaliteit van dienstverlening tegen een marktconforme prijs kon leveren. Cegeka had daar als een van de weinige kandidaten een heel duidelijk en goed onderbouwd antwoord op’, aldus René Olsthoorn, financieel directeur bij het hout- en bouwbedrijf.
Transitie
De ict-infrastructuur voor Pontmeyer is bedoeld voor de 49 locaties van het bedrijf en wordt via een wide area network (wan) gekoppeld aan de datacentra van Cegeka. Het contract is inclusief het beheer van de bedrijfsapplicaties (behalve de SAP-toepassingen), het aanbieden van werkplekken op basis van Microsoft Office 365 en de implementatie van lan-diensten. Daarnaast verzorgt Cegeka in samenwerking met KPN het wan, met Forma de ‘hosted telefonie’ en met Canon het printerbeheer.
Dit jaar worden de bedrijfsapplicaties van PontMeyer gemigreerd naar het datacenter van Cegeka en wordt de back-end voor de nieuwe werkplekomgeving opgebouwd. Begin 2015 worden de werkplekken gefaseerd per locatie overgezet. Daarbij verzorgt Cegeka ook de koppeling met de systemen die lokaal op de vestigingen aanwezig blijven, zoals kassasystemen, barcodescanners en printers. Begin april 2015 zal de transitie naar Cegeka zijn voltooid.