Na ruim vijf jaar te hebben gewerkt met een oplossing van CSC en Intersystems stapt de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) alweer over op een nieuw systeem. CGI is samen met partner Triopsys aangetrokken voor de bouw van een centraal informatiesysteem met een enterprise service bus van Mulesoft. Dat is volgens de NDW nodig omdat er inmiddels een enorme datastroom aan verkeersgegevens is ontstaan waarvan vertakkingen naar uiteenlopende afnemers moeten worden geleid. De oude oplossing zou hiervoor niet meer geschikt zijn.
Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) heeft op 30 oktober een contract getekend met CGI voor het leveren van het NDW Centraal Informatiesysteem (Ncis). Dit nieuwe systeem gaat verkeersgegevens verzamelen en doorgeven van alle binnen NDW samenwerkende wegbeheerders. De overeenkomst betreft de bouw en het meerjarige beheer van het systeem.
Ncis
NDW verwerkt iedere minuut de actuele verkeersgegevens van ruim 24.000 meetpunten en geeft deze door aan wegbeheerders en marktpartijen die deze gegevens inzetten voor respectievelijk verkeersmanagement en verkeersinformatie. Daarnaast worden ook statusgegevens verzameld en doorgegeven, zoals actuele en planningsgegevens van wegwerkzaamheden, filemeldingen, status van bruggen (open/dicht) en de getoonde route-informatie op de panelen langs de wegen. Deze gehele datastroom wordt vanaf medio 2015 via Ncis afgehandeld. Dit alles heeft tot doel om de doorstroming en de verkeersveiligheid op de wegen te verbeteren.
Ncis gaat het huidige centrale NDW-systeem, dat sinds 2009 operationeel is, vervangen. Volgens NDW is dit noodzakelijk om de grotere omvang en de grotere diversiteit aan gegevens te kunnen verwerken. Het nieuwe systeem is gebaseerd op een esb-oplossing (enterprise service bus) van Newsoft, die volgens NDW leidt tot een snellere verwerking en doorgifte van de gegevens. Volgens Frits Brouwer, directeur NDW, is zijn organisatie ‘continu bezig met het verbeteren van de informatieverstrekking aan onze afnemers. Wij moeten kunnen inspelen op zowel veranderingen in de ingewonnen verkeersgegevens, zoals de zogenaamde ‘in car data’, als op de veranderende behoefte van de verkeerscentrales en de aanbieders van verkeersinformatiediensten. Ons huidige systeem is hier na vijf jaar onvoldoende toe in staat.’
Caché
De overstap naar een geheel nieuw systeem na vijf jaar is opvallend te noemen. Automatiseerder CSC leverde in 2009 de eerste centrale databank op voor het opslaan van regionale verkeersgegevens. De oplossing is gebaseerd op de post-relationele database Caché van Intersystems die geschikt zou moeten zijn om grote hoeveelheden records per tijdseenheid te verwerken.
De technische interfaces en het gegevensmodel zijn voorgeschreven en gebaseerd op de Europese standaard Datex 2. De actuele datastromen met verkeersgegevens worden via webservices aangeboden. Hierbij is zowel een SOAP gebaseerde pull- als push-webservice inclusief WSDL gedefinieerd alsook een eenvoudig ‘http get’-gebaseerde service. De afnemer (dus de wegbeheerder of de verkeersinformatie-aanbieder) kan zijn interfacetype kiezen en zorgt zelf voor een applicatie om de aangeboden verkeersgegevens te verwerken.
Niet flexibel?
Het databasesysteem Caché van Intersystems wordt met name gebruikt in omgevingen waarin veel gegevens worden verwerkt. Middels het integratieplatform Ensemble is een esb-functionaliteit voorhanden. In Nederland bouwde het bedrijf samen met CSC het landelijk schakelpunt (LSP), waarmee gezondheidszorginstellingen onderling gegevens over patiënten kunnen uitwisselen. Niet geheel duidelijk is waarom dit platform niet kan worden voortgezet en uitgebouwd.
Een woordvoerster van de NDW zegt dat het contract met CSC afliep en daarna alle opties zijn bekeken. ‘De beste optie was toch om via een aanbesteding een nieuw systeem te kiezen dat wendbaarder is dan het huidige systeem. Met de modulaire opzet van het nieuwe systeem verwachten we dat er makkelijker door marktpartijen nieuwe diensten te ontwikkelen zijn voor de aangesloten overheden.’
Zij stelt dat met de inzet van een esb nieuwe datasets, bijvoorbeeld over de status van rijstroken in de spits of wegwerkzaamheden, eenvoudiger en sneller te verwerken en door te sturen zijn naar de afnemers. ‘De huidige databank zal overigens blijven bestaan en is doorontwikkeld als historische databank. Het behoort tot een van onze ‘afnemers’.’
Infographic NDW
In NDW werken 24 overheden samen aan het inwinnen, opslaan en distribueren van verkeersgegevens. De gegevens worden ingezet voor verkeersmanagement, verkeersinformatie en verkeerskundige analyses. Doel van dit alles is een betere bereikbaarheid en verkeersdoorstroming, meer verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Partners binnen NDW zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, alle stadsregio’s en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
De meeste meetpunten zijn van RWS. De overheid kan toch gewoon deze data als opendata aanbieden en de marktpartijen doen dan de rest. Zij kunnen het beste informatie aanbieden en maken van deze data.