Robotisering, 'gebruik van Data', 3D-printing het zijn een aantal ontwikkelingen binnen de logistiek. De technologie krijgt een steeds belangrijkere en dominantere rol binnen de keten. Dat heeft gevolgen voor diverse lagen en processen binnen de logistiek Hierbij ligt vaak de focus op lagere voorraden en snellere doorlooptijden.
Arnold Monshouwer, adviseur ondernemersondersteuning bij de Kamer van Koophandel, besprak ze tijdens ICT & Logistiek 2014. De Kamer van Koophandel heeft sinds haar fusie met Syntens een behoorlijke transformatie doorgemaakt. De traditionele kenmerken zijn dan ook aangevuld met nieuwe projecten. Zo is de Kamer van Koophandel er niet alleen voor jonge ondernemingen, maar ook voor gevestigde bedrijven. Een voorbeeld is dat Kvk via matchmaking events multinationals en kleine spelers samen brengt. Waar het de multinational nog wel eens ontbreekt aan creativiteit en/of specialistische kennis zijn jonge ondernemers een toegevoegde waarde en andersom inspireren grote spelers nieuwe bedrijven.
Er is brede kennis van logistiek in huis. De Kamer van Koophandel focust zich namelijk per regio op belangrijke thema’s. Zo ook de logistiek. Wat je merkt is dat steeds meer verticale markten met elkaar te maken krijgen. Zorg en logistiek bijvoorbeeld. Zorglogistiek is een groot vraagstuk in verband met de kosten. Een derde van de uitgaven binnen de zorg gaan namelijk richting de zorglogistiek. Verder signaleert Monshouwer dat er ook meer samenwerking buiten de bestaande ketens ontstaat. Ook concurrenten proberen meer samen te werken, voornamelijk om tegen elkaar opgewassen te zijn en om de continuïteit van de onderneming te waarborgen.
Toegevoegde waarde
Een andere ontwikkeling is technologische innovatie zoals bijvoorbeeld the Internet of Things waarbij machines met elkaar communiceren en processen sterk worden geautomatiseerd. Ook het aantal sensoren dat data verzamelt neemt toe. Data leidt tot nieuwe verdienmodellen en brengt wensen en behoeftes van klanten in beeld. Helaas worden er nog te vaak oplossingen vanuit de technologische kennis ontwikkeld en wordt er te weinig gekeken naar de behoefte van de eindgebruiker. Dat moet andersom. Digitalisering moet een toegevoegde waarde bieden aan een organisatie.
Technologie zorgt ook voor nieuwe organisatievormen. Bedrijven moeten soms hervormen. Bepaalde processen worden geautomatiseerd en dit heeft gevolgen voor het personeel. Zij moeten anders werken of worden soms vervangen. De waardering voor logistiek personeel moet omhoog vindt Monshouwer. Het traditionele orderpicken gaat veranderen door bijvoorbeeld robotisering. Er wordt straks kennisintensiever gewerkt en de manager gaat minder bepalen wat mensen doen. De logistieke adviseur denkt dat het belangrijk is dat medewerkers meedenken over regelgeving, belangen en verantwoordelijkheden. Wanneer medewerkers worden betrokken bij de organisatie en bij de inrichting van processen zijn zij een stuk tevredener en dat zie je terug in omzet en resultaten.
Prijsputje
Wat je ook ziet is dat bedrijven zich proberen te onderscheiden in prijs, product, service en kwaliteit. Toch neigen veel ondernemingen zich te focussen op prijs. Zonde, want zo drijven ondernemingen elkaar het prijsputje in totdat de organisaties de kosten niet meer aankunnen en failliet gaan. Er moet meer worden gekeken naar hoe bedrijven toegevoegde waarde kunnen bieden door bijvoorbeeld te investeren in service.
Organisaties kunnen dan ook gaan kijken naar nieuwe verdienmodellen. Sommige ondernemingen doen dit door bijvoorbeeld kwaliteit te verbeteren. Maar wat Arnold Monshouwer ook vaak opvalt is dat bedrijven het lastig vinden om een goede mix te maken. Wanneer er wordt gefocust op kwaliteit heeft dat weer invloed op service of andere processen. Het is belangrijk dat kennis van verschillende facetten binnen een organisatie de komende jaren verbetert.
Optimale kansen
Vooral thema’s als samenwerken, zowel internationaal als lokaal, vernieuwing en automatisering van processen en organisatieontwikkeling zijn onderwerpen die het komende jaar van belang zijn. Omdat de Kamer van Koophandel zich focust op verschillende markten kunnen zij ook goed de ontwikkelingen zien die overlappen en hebben zij inzicht in diverse verdienmodellen. Binnen de Kamer van Koophandel zijn er momenteel vijftig logistieke adviseurs door het land verspreid. Per regio kunnen zij kijken naar bepaalde belangrijke markten en ondernemers ondersteunen in samenwerkingen op regionaal, landelijk en Internationaal niveau. Zo helpt de KvK ondernemers optimale kansen te benutten en te groeien.