Salesforce.com host nu al voor het derde opvolgende jaar, de grootste ‘software-vendor’ conferentie ter wereld, traditiegetrouw in San Francisco, de geboorteplaats van de marktleider van enterprise cloud oplossingen. Dat het salesforce.com nog immer voor de wind gaat, toont wel de enorme bouwplaats aan, gelegen aan het begin van Market Street, waar de salesforce.com campus verrijst, met tevens het hoogste gebouw van San Francisco.
En ook dit jaar had Dreamforce weer meer weg van een muziekfestival dan een vakbeurs, niet alleen door de grote hoeveelheid artiesten en DJ’s, maar ook de hele sfeer ademt dit uit, alles heeft eigenlijk een consumentenfocus. De voorliefde voor muziek (en Hawaï), zagen we ook in de keynote van ceo en oprichter Marc Benioff (dit jaar op dinsdagmiddag omdat ’s ochtends Marc een keynote deed met Hillary Clinton, voormalig United States Secretary of State, U.S. Senator maar vooral First Lady).
De keynote werd geopend door een aantal traditionele artiesten uit Hawaii, gevolgd door de Beach Boys, inclusief Brian Wilson! Ook lanceerde Neil Young op Dreamforce zijn analoge hi-fidelity Music player; ‘Pono Player’. En ook Will.i.am, brein achter onder andere The Black Eyed Peas, kreeg een hele keynote toebedeeld om zijn ‘Smart Jewel’, een strak ontworpen intelligente armband te lanceren; ‘The Puls’. Inmiddels is Dreamforce met meer dan 150.000 geregistreerde bezoekers en drie miljoen kijkers via de live-stream, een niet te missen podium voor productlanceringen.
Ook salesforce.com zelf heeft weer een groot aantal noviteiten en nieuwe producten aan het productenportfolio toegevoegd. Naast dat de van oudsher meest bekende producten voor crm en service; Sales en Service Cloud, weer een hoop nieuwe functionaliteiten te bieden hebben, is ook Marketing Cloud, voor een groot deel gebaseerd op de Exact Target overname in 2013, fors uitgebreid en volledig geïntegreerd met Radian6 en Buddy Media, voor Social Engagement.
Community Cloud
Nieuw dit jaar is de Community Cloud, een product dat alle portaalfunctionaliteiten bundelt en zo volwaardige consument, klant, partner en leveranciers omgevingen biedt. Pernod Ricard gebruikt Community Cloud voor een wereldwijd ‘brandportal’ voor zijn toonaangevende likeuren, en Neil Young’s Pono Player gebruikt Community Cloud voor alle consumenten-interactie en lanceringen van nieuwe artiesten. Door inzet van CloudCraze, een erg snel groeiende e-commerce oplossing op het salesforce.com platform, wordt ook een volwaardige webshop geboden in de Community Cloud omgeving. Ook dit geeft weer duidelijk de trend en tendens aan, het verschil tussen b2b en b2c vervaagt, en salesforce.com begeeft zich als 100 procent online speler duidelijk in deze domeinen!
Analytics Cloud powered by Wave
Met Wave, de motor onder Analytics Cloud, biedt salesforce.com een analytics-oplossing voor ‘alle anderen’, maar vooral voor de (non-it) business user, dus de marketeer, e-commerce manager, sales direcetor of ceo. Voor veel klanten, partners en ontwikkelaars was dit de ‘missing link’ binnen de dashboard en rapportagefunctionaliteiten van salesforce.com. Deze waren sterk operationeel gedreven, maar met Analytics Cloud, kan nu op een intuïtieve en snelle manier geaggregeerde data uit heterogene databronnen via enorm veel grafische componenten worden getoond en op worden doorgeklikt.
Salesforce1 Lightning
Parker Harris, mede-oprichter van salesforce.com, lanceerde Salesforce1 Lightning, een nog krachtigere versie van het vorig jaar volledig herbouwde salesforce1 platform. Met Lightning en de bijbehorende Builder, biedt salesforce.com een omgeving met voorgedefineerde en aanpasbare user interface-componenten, visuele workflows en een point & click interface om eenvoudig apps te ontwikkelen, voor elk type device, scherm en gebruikers interface. Dit omdat duidelijk is dat veel bedrijven nog altijd niet klaar zijn voor snelle en incrementele mobiele applicatie-ontwikkeling, maar dat de ontwikkelingen vanuit de business dit wel verlangen.
Een aantal toonaangevende cases, van bijvoorbeeld Coca Cola toonde aan hoe eenvoudig salesreps nu het totale product aanbod van Coca Cola kunnen tonen, verkopen en leveren met een door Salesforce 1 Lightning gebouwde iPad-app, zelfs geïntegreerd met een Augmented Reality-functionaliteit, om direct te zien hoe een Coca Cola-koelkast zou passen in het interieur van een grand café. Opvallend was dat veel cases gebaseerd waren op detailhandels en consumenten-product- bedrijven, inclusief Drone Delivery.
Inspiratie te over
Al met al weer een week vol inspiratie met een breed scala aan oplossingen die zich deels begeven aan de randen van de bedrijfsvoering, waar de consumenten -, klanten – en partnerinteractie het grootst is, en de gebruikerservaringen het meest belangrijk.
Maar ook het snel uitrollen van nieuwe iniatieven, zoals die van Neil Young, en deze ondersteunen met best-in-class tooling, is op het salesforce.com platform eenvoudig en eerder een kwestie van dagen dan weken. Salesforce.com toont zowel in de diepte van haar producten als in de breedte van haar portfolio, een unieke rijkheid en veelzijdigheid!