De Nederlandse Spoorwegen (NS) besteden een grote ict-opdracht uit aan KPN. Het gaat om ict-diensten voor werkplekbeheer (twaalfduizend werkplekken), datacenterdiensten, hosting van de websites, de servicedesk, applicatiebeheer en informatiebeveiliging. NS gaat terug van drie naar één leverancier. KPN moet de spoorwegen helpen om de ict te standaardiseren.
De opdracht is gegund na een Europese aanbesteding. Computable schreef eerder al dat KPN goed op weg was om de ict-opdracht bij het spoorbedrijf binnen te halen. KPN meldt nu officieel dat de deal rond is.
KPN gaat vanuit een centrale ict-functie alle onderdelen van NS (Groep, NS Reizigers, NedTrain en NS Stations) bedienen. In totaal worden circa twaalfduizend werkplekken geïmplementeerd. Het contract gaat over het beheer van ongeveer negentienhonderd servers. NS heeft een overeenkomst van vijf jaar afgesloten met enkele opties tot verlenging. De transitie naar de nieuwe dienstverlening en infrastructuur vindt de komende achttien maanden plaats.
Het vorige contract, dat in 2007 werd gesloten, was gegund aan CSC, KPN en het toenmalige Getronics Pinkroccade (tegenwoordig KPN).