In de huidige economische situatie is autonomie en groei van organisaties door middel van acquisitie lastig en kan de grootste winst meer behaald worden door verbeterde efficiency en productiviteit. Enterprise mobility is één van de manieren om dit te kunnen bereiken, doordat bedrijfsprocessen die voorheen vast zaten aan een applicatie op de desktop nu ook beschikbaar zijn via diverse mobiele apparaten.
Binnen enterprise mobility worden de aspecten tijd en plaats uit de bedrijfsprocessen gehaald en kunnen veel dynamischere businessmodellen en -processen ontstaan. Maar enterprise mobility staat niet op zich. ‘Zonder een goede cloud-, big data- en internet of things (IoT)-strategie, wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van enterprise mobility’, zo meent Danny Frietman, partner bij KBenP.
Ook André Huizing, general manager bij Avanade Nederland zegt dat de rol van het internet of things en cloud computing bij enterprise mobility zeer groot is. ‘Het maakt nieuwe niveaus van productiviteit en concurrentievoordeel mogelijk voor de informatiewerker. Als onderdeel van de ‘digital workplace’ kunnen ze onze toekomst veranderen, een toekomst die bedrijven als langetermijnvisie en doel positioneren en hun investeringen hierop richten.’
En dat is eigenlijk heel logisch, vindt Huizing. ‘Op basis van het internet of things kunnen we voor de informatiewerker een intelligente context creëren voor zijn dagelijkse werk. Je hoeft dan niet meer te zoeken naar de juiste informatie, mensen of resources. Ze vinden jou op het moment dat je ze nodig hebt, gebaseerd op jouw rol, actie, tijd, weer of welke relevante parameter dan ook. Dit levert een veel hogere productiviteit. Het leidt ook tot betere beslissingen en daarmee tot concurrentievoordeel, omdat er veel meer bronnen kunnen worden geraadpleegd voor het aanleveren van de intelligente context.’
Men moet zich realiseren, zo zegt Frietman, dat mobility, cloud, IoT en big data onderdeel zijn van één en het zelfde ecosysteem, waarin de nieuwe zakelijke oplossing wordt gebouwd. ‘Sterker nog, mobility is al een eerste implementatie van het internet of things, cloud en big data. Behalve een endpoint is een mobiel apparaat ook een meet- en stuurinstrument. Dan wel door gebruikersinteractie, dan wel door het verzamelen van de sensordata die een mobiel apparaat tot zijn beschikking heeft.’
Er komen wel een aantal uitdagingen kijken bij mobility en het internet of things. Volgens Frietman kunnen mobility-oplossingen alleen worden gebouwd als er op elk niveau gedacht is aan beveiliging. ‘Zowel voor de IoT-apparaten als voor de cloud en de big data zal zowel opslag als transport van data voldoende beveiligd moeten zijn.’
Controle kwijt
Rob Hilterman, chief technology bij Hitachi Data Systems Nederland, meent doordat cloudtechnologie essentieel is bij mobility er kwesties meespelen waar bedrijven zich bewust van moeten zijn. ‘Denk bijvoorbeeld aan allerlei ‘handige’ publieke clouddiensten, zoals Dropbox. Medewerkers maken daar gretig gebruik van, maar je bent als organisatie wel mooi de controle over je kostbare data kwijt. Met alle mogelijke gevolgen voor security en privacy van dien.’
Huizing ziet als gevaar dat het menselijke aspect verdwijnt. ‘Dat we als het ware als robots in absolute zin vertrouwen op de informatie die we krijgen aangeleverd. Zoals iemand die de rivier in rijdt omdat zijn navigatiesysteem dat zegt.’ Frietman: ‘In de nabije toekomst komen vele platformen die niet alleen meer mobiele data- en device management leveren, maar ook het beheer van data en apparaten in het internet of things, die tevens de juiste brug slaan naar de achterliggende cloudoplossingen.’
Laatste nieuws
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.
[…]Op basis van het internet of things kunnen we voor de informatiewerker een intelligente context creëren voor zijn dagelijkse werk. Je hoeft dan niet meer te zoeken naar de juiste informatie, mensen of resources. Ze vinden jou op het moment dat je ze nodig hebt, gebaseerd op jouw rol, actie, tijd, weer of welke relevante parameter dan ook. Dit levert een veel hogere productiviteit. Het leidt ook tot betere beslissingen en daarmee tot concurrentievoordeel, omdat er veel meer bronnen kunnen worden geraadpleegd voor het aanleveren van de intelligente context[…]
Volgens mij gooit Huizing alles door elkaar! EMM (enterprise mobility management) staat los van wat BI doet.
@Reza: Enterprise Mobility heeft ook naar mijn idee wel degelijk te maken met data-analyse, om je werk zo eenvoudig mogelijk te maken op basis van contextuele kennis van de medewerker. Hoe “big” die data is en de in te zetten analyse-technieken zal per situatie anders kunnen zijn en onder meer afhangen van de grootte van het bedrijf.
@Raimond: Ja/Nee afhankelijk van de volgorde die je toepast.
In EMM kijk je onder andere naar de toegankelijkheid en gebruik van verschillende bronnen en bedrijfsprocessen. Dit is de input voor de inrichting van je processen/infrastructuur/beleid/beveiliging en nog andere zaken.
In dit kader zou je eerst een analyse moeten maken hoe je met EMM je doelstellingen kunt realiseren. Soms kunnen deze doelstellingen met visie, positionering van je bedrijf en andere zaken te maken hebben.
Door classificatie van je organisatielagen geef je vervolgens meer vorm en richting aan EMM die je gaat toepassen. Deze classificatie is het eerste concept.
Door een BI laag kun je later de gegeneerde informatie uit onder andere EMM-laag analyseren en gebruiken voor verfijning van je eerste classificatie. In dit kader kun je bijvoorbeeld zoals je al zei de verbeteringen gebaseerd op contextuele kennis van de medewerkers doorvoeren.
Uiteraard dit is mijn kijk op dit verschijnsel. Ik kan me voorstellen dat jij het anders ziet.
Laat ik een aantal toevoegingen doen op dit vrij algemene artikel.
Ten eerste ben ik tegen het gebruik van mobility, dit geeft namelijk een context van “benaderbaar op mobiele apparaten” of “toegang als je onderweg bent”. Het gaat eigenlijk maar om één ding: Accessibility. Toegang hebben tot functionaliteit en data en het is het belangrijkste wat er bestaat. Nog belangrijker dan zijn broertje en Nemesis: Security.
Zonder security kun je nog een product/dienst hebben, kijk naar het Playstation Network. Maar zonder Accessibility heb je in feite geen product.
De alles overschrijdende manier om toegang te krijgen tot data zijn op dit moment webservices. Ieder software / IT bedrijf zou zich moeten richten op het ontsluiten van data middels webservices. Want hiermee scheidt je de data / logica van de presentatie laag welke gebonden is een een specifieke technologie. Om data mobiel te maken heb je webservices nodig. Ook je oude meuk zou over moeten stappen op webservices zodat ze beide over de zelfde lagen lopen als het gaat om Accessibility. Als je het op deze manier aanpakt is het ook goed mogelijk om security te regelen vanaf de basis.
Pas nadat het accessible is kun je het op diverse manier gaan ontsluiten, verrijken en op basis van bijvoorbeeld machine learning er wat intelligentie aan toe voegen.
In mijn ogen is dit de benadering van nu en in de toekomst en zorg je voor langere life-cycles, betere wendbaarbeid, schaalbaarheid en toegangkelijkheid doordat een groot deel technologie onafhankelijk is geworden.
BTW : Business intelligence staat hier redelijk los van.
BI bestaat in feite uit een business vraag / wens. Op basis daarvan gaat iemand met verstand van zaken praten met de “accessibility guys”, of diegene die weten hoe data naar boven wordt getoverd. Die gaan weer praten met aan de ene kant de business consultants ofwel de vraag kant en aan de andere kant met de data scientists die gaan nadenken over welke algoritmes mogelijk iets op kunnen leveren. Dan is er nog verstand nodig van de infrastructuur voor het laten landen, (real time) verwerken en het provisionenn van bijvoorbeeld maar zeker niet uitsluitend een Hadoop cluster.
@Henri,
zo te lezen heb je nogal wat met webservices, maar waarom eigenlijk :
– webservices zijn nodig om backend van frontend te scheiden ? MVC moet echt perse via web ?
– webservices zijn technologisch onhankelijk, maar alleen op dit moment. Das geen tegenspraak ?
– Andere vormen van technologische onafhankelijkheid zijn niet mogelijk ?
– webservices zijn veilig ?
Met mobility, IOT, Big Data en uiteraard de cloud heb je zo een beetje alle gangbare hedendaagse trends wel te pakken en ik zie ook in dit artikel dat alles aan elkaar gelinkt en geplakt wordt en aan elkaar opgehangen. Enterprise mobility, businness processen, de winst zit niet meer in de lengte (crisis) maar wel in de breedte (efficiency) en daarvoor zijn IOT en mobility die weer onlosmakelijk aan de cloud verbonden zijn essentieel. Dat is nog net de boodschap die ik lees heb maar ik weet niet of het nu aan mij ligt, ik vind het een onbegrijpelijk verhaal en begrijp er niets van. Ik probeer me daar altijd iets concreets technische bij voor te stellen als ik iets lees maar ditmaal lukt het me niet.
Felix :
Ik zal er wellicht nog wat meer opinies op stuk slaan, maar hier wellicht een aantal trends / uitdagingen:
– Steeds meer organisaties gebruiken tools buiten hun eigen netwerk “as a service”.
– Het zijn niet alleen maar interne gebruikers die dingen moet doen voor jouw organisatie
– Integratie is praktisch altijd nodig
– Data komt steeds minder vaak uit 1 (lokale) bron
– Het is heel moeilijk om na jaren van IT opgebouwd te hebben nog te bewegen, alleen externe leveranciers doen dat graag want falen betekent vaak nog wel betalen
– Steeds meer devices toegang toegang nodig hebben tot data
Aan aanmerking genomen dat:
– Governance over cloud en on-premises applicaties kun je nagenoeg niet zonder webservices realiseren.
– toegang geven tot en realiseren van samenwerking laat zich niet in silos vatten
– IAM systemen praten voornamelijk webservices
– Webservices zijn platform onafhankelijk en goed over het internet en op een relatief veilige manier te ontsluiten
– Je de logica die je interne applicaties hanteren gelijk zijn aan de logica die moet worden toegepast bij integratie.
Als je daar nu één aspect moet vinden die al deze vlakken raakt, dan zijn het webservices. Als je ze gaat ontsluiten voor integratie, waarom die lijn niet doortrekken naar 1 filosofie en werkwijze? Daarmee voorkom je een aantal netelige beheer en ontwikkel kwesties.
Maar goed, zoals ik eerder geschreven heb over innovatie: Alles wat nieuw is krijgt zeer veel weerstand van de gevestigde orde terwijl er maar weinigen de innovatie zullen verdedigen. Ik krijg dus veel weerstand van alle kanten omdat die zich bedreigd voelen, maar dat maak het niet minder waar.
Nu zitten er nog allemaal haken en ogen aan webservices. Het is een extra laag, hoewel goed schaalbaar te maken is performance (met name door de extra laag en latency) nog wel een uitdaging en zijn er wel standaarden (REST / SOAP / JSON / XML) maar op bepaalde interne lagen nog niet en is het daarom nog een wilde westen. Maar ik geloof met elke molecule in mijn lichaam dat webservice of een toekomstig equivalent onvermijdelijk is…
Die Henri, misschien krijg je wel weerstand omdat je fundamentalist bent van 1 filosofie en werkwijze. Believer kun je het niet meer noemen, als je alle weerstand afdoet als gezeur van dinos die een komeet zien aankomen. Goed schaalbaar maar performance is een uitdaging :-), standaarden maar niet op elke laag 🙂 Cowboy Henri trakteert, lachen met Herr Seele. Maar ik zou mijn business toch maar niet op het wilde westen baseren.