CCV Holland, dienstverlener voor elektronische transacties in Europa, stapt over naar SAP ERP van Ctac. Het bedrijf uit Arnhem werkt nu nog met een Microsoft Dynamics NAV-oplossing maar CCV vindt dit pakket minder geschikt om om te gaan met de nieuwe ontwikkelingen in de betaalindustrie en de daardoor toenemende complexiteit. Wel wordt de branchespecifieke oplossing van Ctac gekoppeld aan de Dynamics CRM, dat CCV al gebruikt. Doelstelling is om 1 januari 2016 live te gaan.
CCV koos in juli 2014 definitief voor de SAP-oplossing, in combinatie met MS Dynamics CRM. Over de exacte omvang van de investering doet CCV geen mededelingen, behalve de opmerking dat het om een ‘aanzienlijk bedrag’ gaat.
Het betaalbedrijf verwacht dat het met het SAP ERP-pakket van Ctac beter kan inspelen op de toenemende en sneller veranderende vraag vanuit klanten naar nieuwe – omnichannel – producten en diensten. CCV biedt naast de betaalautomaat en de verwerking van pin-transacties steeds meer andere producten aan. Denk aan technologie rondom het betalen via internet of smartphone.
Daarnaast zegt CCV flink gegroeid te zijn en ook aan internationale klanten producten en diensten te leveren. Het bedrijf zocht naar software die de internationale strategie en expansie beter kan ondersteunen en uiteindelijk de operationele bedrijfsvoering kan verbeteren.
De SAP-oplossing moet straks de belangrijkste bedrijfsprocessen in een totaalpakket integreren. Voor de oplossing van Ctac is gekozen omdat het pakket rijk aan functionaliteiten, betrouwbaar en stabiel is en eenvoudig te gebruiken is, aldus CCV.
Customization
Het bedrijf heeft er vertrouwen in dat de implementatie van de SAP-oplossing zonder veel maatwerk kan plaatsvinden. Een woordvoerster laat weten dat een belangrijk deel van de implementatie de zogenaamde customization betreft, een normaal proces voor alle SAP-implementaties. Hierin worden ‘best practices’ middels configuratie aangepast aan de specifieke eisen van CCV. ‘SAP garandeert dat customization ook voor volgende versies blijft werken. Dat is voor maatwerk niet het geval. Dat is mede een reden waarom CCV streeft naar het minimaliseren van het maatwerk.’
De zegsvrouw stelt dat de overgang naar een nieuw bedrijfsinformatiesysteem een omvangrijk project is, maar benadrukt dat de kernsystemen voor transactieverwerking en alle betaaloplossingen die CCV levert als gevolg hiervan niet worden gewijzigd. ‘Het heeft voor onze partners dus geen impact. De migratie zorgt er voor dat we onze klanten en partners nog beter en sneller van informatie kunnen voorzien.’
De letterlijke vertaling van ‘customization’ is ‘maatwerk’. Wat voor spinning is hier toegepast om de klant te overtuigen dat het maatwerk/customization toekomstige updates niet in de weg staan? Ik kan me overigens prima voorstellen dat vanuit gebrekkige technische kennis van de klant het principe van modulariteit vereenvoudigd is naar hoe het in dit bericht is verwoord. Maar voor de doelgroep van deze website lijkt het met nogal wat over-vereenvoudigd.