Software defined storage (sds) of software defined networking (sdn), zeker is dat deze ontwikkelingen zich doorzetten. Uiteindelijk zullen steeds meer bedrijven de overstap maken naar een software defined datacenter (sdd). Of het de juiste keuze is, hangt af van de individuele situatie. De storagemarkt blijft groeien en naast de sds-oplossingen zullen ook de fysieke san- en nas-architecturen blijven bestaan.
Organisaties die zekerheid willen zullen om die reden ook in de toekomst voor hardware van bepaalde leveranciers blijven kiezen. Hardware wordt ondergeschikt aan de software, maar het belang van kwalitatieve hardware verdwijnt hiermee niet direct. Om de intelligentie uit software optimaal te kunnen benutten, moet er een betrouwbare basis van hardware worden gelegd. Daarnaast zal niet iedereen durven te kiezen voor de jonge technologie van sds.
Net als voor de it-manager gaat er ook voor leveranciers veel veranderen. De markt voor software defined storage voor de enterprise is volop in ontwikkeling, maar misschien vooral nog een visie. Vsan van VMware, ViPER en ScaleIO van EMC, sds met clustered Data ONTAP-software van NetApp en de Nutanix Server-san-oplossing zijn enkele voorbeelden van oplossingen in de markt. Wanneer it-managers zich in deze oplossingen verdiepen, wordt duidelijk dat iedere vendor een eigen visie of interpretatie heeft van wat sds betekent.
Het einde of niet?
Voor veel bedrijven zal sds het einde betekenen van de traditionele storage-architectuur. Op zoek naar meer schaalbaarheid, flexibiliteit en investeringen op maat, zullen veel it-managers kiezen voor sds. De grootte van een organisatie is hierbij niet van belang, onvoorspelbare datagroei is een issue waar iedere it-afdeling mee te maken heeft of krijgt. Klein beginnen en groot eindigen of andersom, juist die flexibiliteit zet de storagemarkt op zijn kop.
De complexiteit van it-infrastructuren neemt steeds verder toe, maar de software defined technologie biedt kansen om functioneel en technisch beheer te scheiden. System integrators kunnen hierin een belangrijke bijdrage leveren, door de ingewikkelde technische aspecten uit handen te nemen. Als er een stopcontact kapot is, duik je dan zelf in de meterkast? De eindgebruiker is gebaat bij functies en services, jij bij techniek.
Bert,
Je vorige 2 delen heb ik met veel plezier gelezen. Ondanks je deze keer best zinnige dingen roept, mis ik wel de diepgang die wel in je vorige stukjes zat.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de hardwarelaag van de infrastructuur nog van groot belang is. Is de hardwarelaag niet toereikend dan gaat SDS niets verbeteren. Het fundament van je infrastructuur moet dus stabiel en goed zijn.
SDS maakt het er namelijk niet altijd overzichtelijker op en vaak is er ook andere kennis benodigd.
Ik denk dat de storagemarkt steeds meer commodity gaat worden op de langere termijn. Echter zal deze transitie nog wel enkele jaren op zich laten wachten.
Als eerste dienen we de vraag te stellen wat de vraag naar SDS drijft, bij eerdere virtualisaties was het volgens mij vooral de wens van snellere levering. Later leidde dit tot problemen in stabiliteit door dus met name het opdelen van technisch en functioneel beheer. Probleem bij het achterhalen van de root cause van incidenten is één van de veel gehoorde klachten. Als er een stopcontact kapot is de meterkast induiken lijkt me dan ook vertaal foutje, bij mij vliegen de stoppen er namelijk alleen maar uit bij kortsluiting en overbelasting.
Een lasapparaat, wasdroger en frituurpan op één groep gaat alleen maar goed als ze niet alle drie tegelijk gebruikt worden. Iets met de opname van vermogen (W) versus de sterkte (A) van het stroomnet wat je voor storage mag vertalen in vraag (IOPS) en doorvoer (Kbps). En dan noem ik nog niet eens de piekvraag die je met name bij veel gevirtualiseerde omgeving ziet en vergelijkbaar is met de Coentunnel op maandagmorgen. Storagebeheer is in de praktijk dan ook nogal reactief, onvoorspelbare datagroei is wat mij betreft dan ook een kul argument om voor SDS te kiezen.
Je maakt hier het probleem alleen maar groter mee zolang de business blijft denken dat de IT-afdeling een soort van Mediamarkt is waar je op afbetaling kunt kopen, ik mis in opinies aangaande een verder veelbelovende technologie als SDS dan ook nog een datastrategie. Uiteindelijk proberen we namelijk weer een organisatorisch probleem met techniek op te lossen want als ik me niet vergis is niet de IT-afdeling de eigenaar van alle data maar de business.