HP wil zijn positie als leverancier van flash geheugens beter voor het voetlicht brengen. Het ict-concern merkt dat bestaande klanten wel weet hebben van het aanbod, maar vindt dat daarbuiten de naamsbekendheid te laag is. Een wereldwijde campagne moet hierin verbetering brengen. Opmerkelijk is dat HP zich daarin tegen grote concurrent EMC afzet; de campagne is ook volop te zien op de vakbeurzen Infosecurity.nl, Storage Expo en Tooling Event. Een on-Nederlandse aanpak.
‘Nee heb je. Ja kun je krijgen!’, luidt de slogan van HP’s campagne, gevolgd door de payoff ‘Neem geen genoegen met de beperkingen van EMC’. Een staaltje guerrillamarketing? ‘HP is een net bedrijf, hoor. We zijn niet zo van het concurrentie-bashing’, zegt pr-manager Herbert Wormgoor. ‘Maar in dit geval vonden we het nodig om HP een keer tegen de concurrentie af te zetten. Iedereen kent ons van de pc’s, printers en servers, maar ons storage-portfolio rond HP 3PAR blijkt minder bekend. Bovendien is het een wereldwijde campagne die ook in Nederland moest worden overgenomen.’
Volgens Maarten Reinders, country manager HP Storage, gaan de ontwikkelingen in flash storage de laatste tijd razendsnel. ‘Niet alleen wordt de performance steeds sneller, ook het prijsniveau daalt sneller dan verwacht. Recent hebben we de StoreServ 7450 gelanceerd met daarbij ook vijf jaar garantie in combinatie met deduplicatie. Daarmee willen we ook de huiver wegnemen die nog bij sommige klanten bestaat om de in hun ogen dure flash-oplossingen te gebruiken.’
Op de markt van flash storage zijn naast een aantal grote partijen een aantal nichespelers actief, zoals Pure Storage. Reinders is er van overtuigd dat HP op de langere termijn beter geoutilleerd is dan deze kleinere leveranciers. ‘Wij beschikken natuurlijk over een groot kanaal met verkooppartners die allang bekend zijn met HP en 3PAR. Bovendien ondersteunen we de flash-markt met tweede- en derdelijnsondersteuning. Daarin hebben we jarenlange ervaringen. Dat moeten nichespelers nog goed zien op te tuigen.’
Flash geheugen is bij uitstek geschikt voor omgevingen die veel rekencapaciteit vragen, zoals vdi, zegt Reinders. ‘HP heeft natuurlijk nog steeds ook tape storage voor ‘long term’-retentie; met name voor archivering en backup. HP-tapes worden bijvoorbeeld gebruikt door het Instituut Beeld en Geluid voor het archiveren van radio- en tv-programma’s.’
Triest dat een bedrijf als HP zich moet verlagen tot dit soort campagnes. Blijkbaar niet voldoende vetrouwen in eigen kunnen dat ze zich af moeten zetten tegen een bedrijf als EMC.