Tieners hoef je niet uit te leggen hoe video werkt. Skype, Google Hangouts, Facetime, CamFrog, Jitsi, ooVoo en Viber zijn hun favoriete apps. Niet omdat ze perfect zijn, maar omdat ze gratis zijn. Skype is voor hen goed genoeg. Videoconferencing op het werk, dat is andere koek. Dan wordt het opeens “serious business”.
It‘ers zijn perfectionisten. Ze laten niets aan het toeval over. Een speciale taskforce, gebruikersgroepen en een dikke handleiding, met videoconferencing zou het vanzelf goed komen. Zo kan ik mij de introductie van Microsofts Roundtable in 2007 nog herinneren. Uitgerust met een 360-graden camera was het apparaat in staat om een panoramisch overzicht te geven van alle deelnemers die aan de conferentietafel zaten. In werkelijkheid projecteerde het vooral delen van oren in plaats van complete gezichten. Gebruikers bleken maar moeilijk te kunnen wennen aan het apparaat dat werd geleverd met een uitgebreide handleiding, die natuurlijk niemand las. Niemand had zin om zijn werkplek te verlaten voor een video call. Moraal van het verhaal: zonder de 3G’s, (gemak, gewin en genot), verloopt het adoptieproces maar moeizaam.
Zelf heb ik maar al te vaak meegemaakt dat projecten hopeloos de mist ingingen omdat er veel te weinig rekening werd gehouden met cultuuraspecten en de wensen van de eindgebruikers. Als er binnen een multinational een cultuur heerst dat zakenreizen je status bevestigen, kun je het project videoconferencing op je buik schrijven. Deze ervaringen en inzichten waren bij mijn vorige werkgever aanleiding om te kiezen voor een meer psychologische aanpak. Samen met Jeroen van der Velden, die verbonden is aan Nyenrode Business Universiteit, hebben we toen de adviesdienst InTouch ontwikkeld. Doel: mens en technologie dichter bij elkaar brengen.
DNA
De methodiek start met een analyse van het samenwerkingsnetwerk. Wat is het DNA van de organisatie? De cultuur, it-omgeving, medewerkers en de organisatiestructuur worden in kaart gebracht. De uitkomsten worden vervolgens vertaald naar een concreet en op de doelgroepen afgestemd gebruiks- en adoptieprogramma van technologische oplossingen die aansluiten op de manier van samenwerken binnen een organisatie. Zo ontstaat draagvlak voor de investeringen in nieuwe technologie en gaan medewerkers effectiever samenwerken. De methodiek heeft bij een aantal bedrijven heel goed gewerkt.
Microsoft Lync
Videoconferencing is natuurlijk geen doel op zich. Bij Grontmij bijvoorbeeld past het perfect in de CO2-reductiedoelstelling voor 2015. Met tal van vestigingen in binnen- en buitenland, denk aan Afghanistan, China en Vietnam, heeft Grontmij de ambitie om op termijn CO2 neutraal te worden. Het beperken van vliegreizen en het stimuleren van Microsoft Lync en videoconferencing draagt hier zeker aan bij. Hema zet videoconferencing vooral in om te overleggen met managers van kledingateliers in Turkije over de nieuwste modetrends. Onder het motto Fast Fashion moet de time-to-market bij Hema fors omlaag: van 38 weken naar zes tot acht. Niet vier kledingcollecties per jaar, maar elke week iets nieuws. Videoconferencing versnelt het ontwikkelproces en de samenwerking met toeleveranciers. Zo kan ik mij ook voorstellen dat baggeraars Boskalis en Van Oord, die in een consortium samen met het Belgische Jan de Nul en NMDC uit Abu Dhabi in Egypte een tweede Suezkanaal gaan aanleggen, regelmatig zullen videovergaderen over de voortgang van dit megaproject.
VaaS
Sinds de introductie van de Roundtable in 2007 hebben de hard- en softwareleveranciers niet stilgezeten. Video as a service (VaaS) is het nieuwe toverwoord. Tegenwoordig kan iedere werknemer beschikken over zijn eigen virtuele meeting room met 720p30 HD video en wordt Microsoft Lync gehost vanuit de cloud. Verder blijkt uit onderzoek van Polycom dat 98 procent van de hr-managers van mening is dat videoconferencing bedrijven helpt afstanden en culturele verschillen te overbruggen en de productiviteit te verhogen. 56 procent van de respondenten verwacht dat video in 2016 hun favoriete zakelijke communicatiemiddel zal zijn.
‘2016 wordt het jaar van de grote doorbraak van videoconferencing’, dat hebben we vaker gehoord. Toch verslaat videoconferencing wel e-mail (49 procent) en teleconferencing (32 procent). Toegegeven, de resultaten zijn misschien iets ingekleurd door de opdrachtgever van het onderzoek, maar de trend is duidelijk.
Video recruiting
Tieners worden twintigers en gaan solliciteren. Over trends gesproken, video recruiting als sluitstuk van online solliciteren, is in Amerika al redelijk ingeburgerd. Het omgekeerde: iemand ontslaan via het videoscherm, ook dat is helaas al vertoond. Maar dat is de uitzondering op de regel. Meestal brengt videoconferencing mensen juist dichter bij elkaar.
Videoconferencing kan een goede oplossing zijn voor werken met verschillende projectleden op (lange)afstand in verschillende landen.
Voorwaarde hiervan is dat deze leden goed op elkaar afgestemd zijn en ook bekend zijn met elkaars werkwijze en cultuur.
Door face-to-face vergaderen zie je wat een “ja” van je partner betekent en welke emoties hiermee gepaard gaan. Hierdoor kun je wat risico`s tijdig overzien en voorkomen.
Videoconferencing kan pas effectiever worden als deze gecombineerd wordt met echte vergadering bijvoorbeeld 1 keer per 3 weken.
Wanneer een traject korte doorlooptijden van bijvoorbeeld 9 maanden heeft dan zie ik minder toegevoegde waarde aan videoconferencing. Dat komt doordat de intensiteit van het traject vrij hoog is waardoor weinig ruimte is voor misverstanden en andere zaken. Fysieke vergadering vind ik in deze situatie meer effectiever en veiliger dan videoconferencing.