Flexibel werken wordt steeds belangrijker. Zelfs de overheid kijkt momenteel of flexibel werken/thuiswerken binnen de wet- en regelgeving kan worden geformaliseerd. Vanuit werknemers perspectief wordt flexibel- en mobiel werken steeds vaker een vereiste waarbij de voornaamste observatie is dat de huidige ict-rol van ‘controlerend’ de transitie doormaakt richting ‘faciliterend’.
Tot voor kort was het landschap van leveranciers en de gekende ict-beheermiddelen redelijk volwassen en stabiel. Dit landschap lijkt met al het mobiliteitsgeweld voorgoed te zijn veranderd. In deze tijd kiezen medewerkers er zelf voor hoe zij wensen te communiceren en met welke mobiele middelen informatie wordt bewerkt en geconsumeerd. Ook de relatie (spelregels en beleid) tussen werkgever en werknemer verandert, waarbij er steeds vaker sprake is van een gedeelde aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid indien mobiele medewerkers gebruik maken van bedrijfsnetwerken en bedrijfsgegevens.
Als er één aspect duidelijk is geworden met de invoering van flexibel- en mobiel werken dan is het de chronische tekortkoming van bedrijven om de bedrijfsgegevens voldoende en robuust te classificeren. De meeste bedrijven weten niet welke gegevens en informatie binnen de eigen muren leven, laat staan daarbuiten.
Dit maakt dat de gewenste beveiligingseisen, ten aanzien van bedrijfsgegevens(informatie) op de flexibele werkplek (en mobiel toestel), betrekking hebben op alle gegevens/informatie zonder dat hierin onderscheid wordt gemaakt (maakt de gewenste beveiligingsoplossing vaak duurder dan strikt noodzakelijk is). De toekomstige rol van ict zou veel meer moeten gaan over een faciliterende rol waarbij een actieve regie-rol is weggelegd om zaken als informatiebeveiliging, beleid, compliance en innovatie kwalitatief goed in te vullen en uit te voeren.
Zaken als byod, ict-beheermiddelen, vormfactoren et cetera zijn momenteel transitionele vraagstukken die naar de toekomst toe veel minder relevant gaan worden. Echter, de flexibele werkplek en ‘Enterprise Mobility’ hebben een transformeel karakter die op termijn de huidige werkplek en KA-omgevingen voorgoed zullen veranderen. Anders gezegd: ‘Enterprise Mobility is het nieuwe gezicht van menselijke interactie (Forrester)’.
Onderzoek
Geef je mening en win Flexibel Werken-set
Wat is de rol van it-management binnen het nieuwe werken eigenlijk? En is die wezenlijk veranderd? Vertel ons over het hoe en wat. Doe nu onze online enquête!
Wordt hier niet voor het gemak de Arbo-wetgeving vergeten?
Volgens mij moet een werknemer recht krijgen/behouden op vrije tijd waarin hij voor de werkgever/klant/etc. gewoon niet bereikbaar is.
Enterprise-mobility wordt vanuit de enterprise meestal bekeken uit het oogpunt van het beter benutten van de “human resources” wat niet zo veel met menselijkheid te maken heeft als met een kostenplaatje.
Recht op flexibel werken… vraag me af of men dat voor alle sectoren in wil voeren.
Lijkt me niet echt praktisch voor sommige bedrijfsprocessen namelijk.
Wordt hier niet voor het gemak de Arbo-wetgeving vergeten?
Volgens mij moet een werkgever recht krijgen/behouden op de werkplek waarvoor hij door de werknemer aansprakelijk is.
Ik heb mij nooit gemengd in deze discussie. Totale onzin. Pa Va Ke stelt het al juist. Het zal in sommige sectoren helemaal niet op gaan bedenk hier de gezondheidszorg, land en tuinbouw, kassenteelt.
In tweede, tenminste dat is mijn persoonlijke professionele ervaren, was en is flexibel werken sec een zaak tussen werkgever en werknemer. Ik heb dit soort discussies altijd al gezien als dat een werknemer langzaam maar zeker het beleid van de organisatie bepalen ipv dat organisatie gewoon natuurlijk in de lead blijft.
Ik stelde me het altijd zo voor…. de dag dat mijn werknemers gaan bepalen hoe ik de toko moet runnen, is het einde van mijn eigen zaak. Zo eenvoudig ligt dat dan weer voor mij.
Flexibel werken in de landbouw is al eeuwen heel gewoon, een boer kent geen werkdagen van 8 tot 5. Locatie onafhankelijk werken is natuurlijk wat lastiger.
Dan moet er wel heel veel veranderen, arbowetgeving, maar ook weekend en avondtoeslagen, openstelling van gebouwen, mentaliteit van de mens en de cultuur van het management, kom maar eens wat te noemen. En dan pas de techniek.
Out of the box denken is er ook zo een. Natuurlijk kunnen mensen in de zorg flexibel gaan werken en feitelijk doen ze dat al, 2-3 ploegendiensten bijvoorbeeld. En denk ook aan operaties in de avond, behandeling in de avond of vroege ochtend. Andere beroepen zijn seizoensgebonden en daardoor flexibel.
Het is een goeie zaak om oude gewoonten los te laten en te kijken naar nieuwe kansen. 15 jaar geleden waren de winkels om 18.00 dicht, openhouden tot 20.00 uur zou niets opleveren…..maar kijk eens hoe anders de wereld eruit ziet.
@Ewout: ja en nee … wat je zegt klopt op zich, maar ik denk dat het toch wel handig is dat degene die met de maiskneuzer rondrijdt dat op hetzelfde tijdstip doet als degene die de kar heeft waar de mais vervolgens in moet.
Het recht op flexwerken kan wel de conservatieve managers over de streep trekken die werknemers niet vertrouwen dat ze een paar dagen thuis werken ipv twee uur per dag (of meer) in de file te gaan staan.
In mijn geval heb ik voor dat laatste bedankt en ben het dichter bij huis gaan zoeken.
De techniek is er iig volwassen genoeg voor om het te gebruiken dus dat is geen excuus (meer).
Is het bij flexwerken ook niet van belang hoe een werkplek thuis er arbotechnisch uitziet? In hoeverre moet een werkgever daar een bijdrage aan bieden als een werkgever wil dat een medewerker ook thuis werkt?
Kan genoeg beroepen bedenken waar flexwerken heel functioneel kan zijn. Kijk ik bijvoorbeeld naar mezelf. Werk in de IT als programmeur, 80 procent van de communicatie gaat over IRC. Toch mag ik iedere ochtend om half acht aanschuiven in de file op de A9 omdat de werkgever het transparant wil houden en onze gezichten toch echt wil zien van 8.00 tot 17.00 uur. Wat niks zegt over productiviteit natuurlijk, maar alles zegt over het vertrouwen van de werkgever in zijn personeel.